Testperiod?
Hej!
Har kommit en ny häst i stallet, ledarhäst, insläppet har börjat, lite ändrat i maten… Min häst + 2 till är ledarhästar, dock leder min häst mest.
Min häst har börjat springa ifrån mig i hagen.. Känns jätte jobbigt, man blir så himlans ledsen inombords ;'/.
Är det att hon testar mig? Har haft henne i 4 månader och 3 dagar.. Eller vad kan det bero på?
Känns tråkigt att gå ut i hagen och hämta henne, när hon springer iväg… :(
Mvh AMAZING!

Upplivar..

Ehm, varför de märkliga bilderna?
Hur som helst, jag tror hon testar dig.
När en häst springer bort från mig i hagen brukar jag hämta longerspö och sen kör vi löslongering i hagen istället (under förutsättning att hagen inte är alltför stor). Då brukar de inte tycka det är så roligt att springa längre och brukar gå att fånga in ganska snabbt =)
#3: Smilisarna = För att ingen svaraed, hahahahahaah:P Är lite dummig…:P
Okej, bra att veta! Hagen är jättestor :/ Så jag är inte ensam om att hästar springer bort.. Hehe.. Hon hatar mig inte då?

Oh, nej. Det tror jag inte. Men ge inte upp. Då vinner hon. Och när du får in henne kan du ju kanske bara göra roliga saker för en period. Kanske bara gå på promenad eller bara gå in och äta. Så hon tycker det är roligt att komma in och inte tror att hon alltid måste jobba hårt.
Gör en mindre hage sen gör du som #3 säger :D
#5: Jag ger inte upp, ger aldrig upp.. Viktigt nu i början att visa VEM som är ledare, men det är det sen med.. men hon fattar ju vem som är ledare irfån början…. Men vi har börjat ta in hästarna lite, så jag ska til mina stallkompisar att hon skulle vara ute, då kanske hon uppskattar att komma in mer.. Så dom hade sina hästar ute med, alla ville in utom MIN HÄST! Och jags om är den enda som vill ha in hästarna, saknar mockning och göra iordning mat..
#6: Jag tror inte stallägarna går med på det.. Dom ör liet lustiga ;)
Fortsätt svara allihopa!
Ta in dom andra o lämna kvar din då :) bruka oxå funka :)
#9: Ja, men hon måste ju kunna gå in även om det är andra hästar i hagen :(

Ha alltid med dig en liten hink med havre eller något annat som låter, och som hon lär sig känna igen ljudet på. Hon kommer lära sig att känna igen ljudet från hinken när du skakar den och att varje gång du kommer har du en godbit med dig, när hon gjort det kommer det räcka med en morot eller liknande. Men kör först med hinken så hon lär sig ljudet! Hah, såg att det var dåligt formulerat… Men struntsamma, hoppas inte min svenskalärare är här inne:P
jag körde med knäckebröd till mina för att den ena inte ville komma.nu behöver jag inget alls med mig till hagen.dom kommer självmant nu:)
Det är bara det att jag vill inte att hon kommer för det goda, utan för mig. :(
jo men till slut så kommer dom självmant.men du kan ju alltid prova att ha med dig nåt gott och sen minskar du och sen får dom inget alls och ibland så kan fdu ju gå upp mitt på dagen och ge dom så tar du inget med dig nästa gång.man får smålura dom lite

En kompis till mej hade samma problem, han sprang alltid iväg det kunde ta en halv timma att få in honom från hagen.
sen provade hon horsemanship. hon skulle gå och hämta honom och han srang iväg som vanligt men istället för att muta och gå bakom, jagade hon iväg honom några gånger och provade att ta fast honom igen, och det funkade!
alltid värt att testa
15# det funkar inte på min herre……men det kanske funkar på din Amazing:)kan ju alltid hoppas.
#16: Jag har tyvärr förstått varför hon sprang iväg nu. Vilket hon inte gör längre.

varför gjorde hon de då?
Min förra sköthäst var omöjlig i stora hagar. Men det var för att hon ville bli jagad, jaga jag inte henne kom hon i full galopp och gnäggade efter mig :P Jaja, har ändå tips till dig. När du går ut i hagen så om hon står bland dom andra hästarna så fåhenne att tro att du ska hämta någon av dom, typ klappa och gå mot dom. Om jg får gissa då sticker hon ändå, gör då så att ge dom andra hästarna godis som morötter m.m då blir hon avundssjuk. Har funkat för mig men man får ändå ha tålamod för hon stannar nog en bit bort en liten stund. Oj lästa precis att hon slutat springa :P hehe bra till andra med svårfångade hästar

försöka att gå ner till hagen utan att plocka in henne då o då…. nu förknippar hon säkert att du kommer m intag o arbete.. gå istället ner då o då bara för att klappa om henne o ge henne en morot lr liknande o gå sen upp igen…

#17 ja varför gjorde hon det och hur kom du frma till det?
Ni som undrat varför..:
Jag har tidigare inte vetat att hon har fång, och nu förstår jag att när jag red henne hade hon ju SÅ HIMLA ont! Så hon ville inte ridas. Men nu ridr jag SJÄLVKLART INTE henne, och nu är det inga problem, men jag kommer ju tyvärr inte ha henne längre kvar ;'(((((((((((((((((((((((
åhh vad tråkigt

men märkte du inte att hon ömmade eller nåt? går det inte att bota då så att hno blir bra så du kan ha kvar henne?

#24 det finns en tråd om detta där du kan läsa. kommer inte ihåg vad den heter bara.

SUPER NYHET!!
JAG SKA NOG BHÅLLA HENNE :D JAG ÄR ÖVERLYCKLIG!