Intåad häst...
Om en häst är intåad, hur påverkad blir den i ridningen? Går det att hoppad med en intåad? Får den svårare att göra något som en "vanlig" häst kan?
beror ju mkt på huur inåttåad den är..
Inte så jätte mkt vad jag har sett… bara lite snedare..

Maggan var lite innåttåad förut och det gick bra. : )
förut?? har hon blivit bättre? eller har du inte kvar henne?
Det påverkar steget mer än om hästen är uttåad (vilket oftast inte påverkar steget alls) men sen om det begränsar användbarheten vet jag inget om, om det inte är mycket förstås.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Inåttåning gör inte så mkt rent ridbart.
Är mer rent hållbarhetsmässigt så sliter det mera.
Det går att värka hovarna så man hjälper hästen att få mindre snedhet i hoven. Att hon har hoven snett kan även bero på sned-belastning uppifrån kroppen, har du haft ute kiropraktor/et på henne någon gång?

Hur är det då med en häst som är xbent ( även kallat kobent) ?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

x-bent är väll bland de värsta benfelen/ställningarna man kan ha….
Är ju som med allt, beror på hur pass mkt utav felet hästen har, kan ju vara allt ifrån att det är mkt mkt svagt och syns knappt ens för tränat öga till att man funderar på om hästen kan ta sig fram i hagen ens…
X-benhet går ju att försöka värka bort på föl, så tittar man en vuxen/unghäst som har det så skulle jag nog inte köpa en sådan häst för något slags träning, är onödig risk för slitage och problem…
Skillnaden mellan att vara inåt/utåt tåad och x-bent är ju att det ena bara sitter i hovleden/hoven och det andra sitter egenom hela benet och sliter alltså Fler leder och ger en större felaktig rörelse tillbaka egenom kroppen.
#6 Man ska INTE försöka rätta till benställningen på en vuxen häst genom verkningen!
Man kan påverka benstället hos ett föl, men det som ska göras MÅSTE vara gjort före 6 månaders ålder, innan tillväxtzonerna sluts. ALLT man gör - mer än att sträva efter en bra belastning - efter att tillväxtzonerna är slutna orsakar enbart förslitningar.
En häst med avvikande benställ ska verkas för så jämn belastning av hovarna som möjligt, det ger bäst hållbarhet.
Jag har, för övrigt, aldrig sett varken en tåvid eller tåtrång häst vara påverkade i sitt rörelsemönster pga benstället. Inte mer än att de ibland "vevar" lite med benen i sidled pga benstället.
// *hovslagare som tidigare haft en ordentligt tåtrång, dyyyyyyyr dressyrhäst (nu såld) bland kunderna…*

Fast inåtting kan om jag förstått det rätt sitta antinge i själva vinkeln i benet, eller utav helt enkel sned hov? Och är det sned hov så går det ju att verka så det blir mindre snett och man får som du säger, jämnare avlastningsyta, du borde fortfarande få samma biljarderings-rörelse, men när hästen står och alltså har själva tyngden på det benet så blri det så gott som jämnt, eller har jag fel?
vet fö inte varför du riktat det hela till mig ordentligt Anna.Lundin, jag har inte ens sagt att man kan rätta till benställning hos vuxen häst egenom värkning, utan skrev "Det går att värka hovarna så man hjälper hästen att få mindre snedhet i hoven", dvs man får mindre snedhet i hoven = jämnare belastningsyta som du säger och jag säger inget om varken benställning eller ändra, utan hjälpa hästen som redan har det så det blir bättre, så vad skriker du över?
#10 - Det är SÅ många som tror att en bra hovslagare kan rätta till alla felaktiga benställningar, jag vill bara tala om att så inte är fallet! Jag skrev ditt inläggsnummer eftersom du poängterade att man kunde verka så att det blir mindre snett.
Jag pratar om jämn belastning, du pratar om sneda hovar, behöver inte nödvändigtvis vara samma sam.

#4 Hon har blivit bättre. Ju äldre hon blir, ju bättre blir det visst…? : D

*letar efter min exteriörbok*
Så här står det där angående inåttåad och, observera, marktrång benställning (hästens ben går ihop nertill):
Disponerar för gallor, hovbroskförbening samt ringkota på ut- respektive insida av kronled.
Angående kobent ställning (heter i boken knätrång-, x-bent eller kalvknä ställning):
Disponerar för stresskador på ledkapsel och sidoband på knäets insida.