Fler tips tack!
Lille Pedro var ju lite knepigare än vad vi hade tänkt. Han är en fantastisk ponny ute - tvärsäker, lugn och snäll. Men i stallet är han en mardröm.
När vi tittade på honom så stod han uppbunden i gången och det var inga som helst problem att göra i ordning honom eller stå bredvid honom. Men nu när vi har honom hemma så får man ständigt se upp för en helt oprovocerad spark.
Att han försvarar sin mat inne i boxen är ett mindre problem, men att han helt oväntat han sparka en när man går förbi i gången är desto värre. Jag har inte riktigt fått kläm på när det är han sparkas, men idag gick jag förbi honom flera gånger utan några problem. Det känns lite som att om han inte är beredd på att man kommer så blir han överraskad och kickar rätt ut.
Närmar man sig honom snabbt så rycker han undan huvudet direkt, som om han tror att man ska slå honom. Kan det vara så att han är bakskygg? Att det är därför han sparkas?
Om vi stod i ett eget stall skulle det här inte vara något problem eftersom det då vore lätt att själv kunna bestämma när man ska gå förbi honom och inte. Men nu är vi elva hästar och det är ALLTID folk i stallet som ska förbi. Emma är inte särskilt rädd för honom, men är rädd att han ska sparka någon annan när hon inte vaktar honom när någon går förbi. Och man märker på honom direkt när det är mycket liv och rörelse runtomkring. Han blir mycket agressivare än annars. Med massor av folk runtomkring så gick det inte ens att plocka styngflugeäggen på honom, men så fort vi bara var två runt honom så accepterade han det helt.
Jag skulle säga att han är lite osäker i sitt nya hem, att han inte riktigt vet hur han ska bete sig. För det har blivit mycket bättre på den veckan har stått hos oss, men det är ju så svårt att veta hur vi borde bete oss mot honom.
När han hugger eller sparkas så blir vi inte arga på honom utan nonchalerar och gosar med honom när han är duktig istället.
Tror ni att han kommer bli en sån där urgullig ponny som man önskar som första häst, eller är tjuriga ponnyer alltid tjuriga? Det känns så tråkigt att Emma inte kan ta hand om honom själv utan att jag alltid måste vara med..

Jag tycker det låter som eran ponny inte mår psykiskt bra och känner sig trängd eller något i stallet, tänker på att han är ilsk i boxen, mkt territorium över maten och försvarar sig snabbt i stallet.
Är ju absolut inte en avslappnad häst… Jag skulle inte tro att han är bakskygg om det är så att han inte är det ute med och desutom är ilsk i andra situationer med.
Hur länge har ni haft honom?
Jag tror inte att djur är tjuriga utan anledning, de är ju det pga av någonting, att något inte är som det ska, att de inte mår helt bra, så jag tror absolut att med arbete så kan han bli bra! Gäller bara att hitta vad som är fel…

står han i mitten av stallet? det går inte att flytta honom till en hörna där inte så många går förbi?
hur gammal är hästen?

Han är bara fem år och vi har haft honom i en vecka idag.
Han står mitt i stallet, men det kommer inte gå att flytta honom, för ingen kommer vilja byta till den här lilla boxen. =/
Idag när jag hade morgonfodringen så var det inga problem att borsta honom medan han åt. Visst hotade han några gånger men vände aldrig helt runt och kickade. Så förmodligen är han väl bara stressad över det nya stället.
Jag hoppas att han ska förstå att han faktiskt får stå och äta utan att nån snor maten från honom. Och att hans box är hans box, även om vi kommer in och lånar den emellanåt.
Sen är han ju lägst i rang i hagen också. Den tidigare lägsta ranghästen har hittat sin hackkyckling och är på honom alltsom oftast. Det kanske bidrar till osäkerheten också. För när han gick in i hagen tog han kommandot över allihop på en gång, men sen nån dag senare så insåg han nog att han hade ganska lite att komma med och hade då hamnat längst ner..
Vad vet jag, knäckt självförtroende kanske ;)

jag hade nog låtit hästen vara ifred i boxen när han äter faktiskt. han måste få ha lite lugn och ro.

Jo, men problemet är att i vårt stall så läggs täckena på medan hästarna äter kraftfodret. Visst kan man ställa hästen igången och lägga på täcket, men då får man räkna med sura miner om man ska kräva det en längre tid.
Det är därför jag vill att han inte ska attackera när han äter.

ah då förstår jag problemet lite mer.
då är det nog bara till att fortsätta och vänja honom vid att ni står där när han äter.

Jo, tid är väl det enda som behövs för honom kan jag tänka mig.
Kan tänka mig att han är som han är just för att han är så ung. Det här har varit hans första sommar i Sverige men innan det har han tydligen gått ridläger nere i Tyskland. Då lär han ju inte ha varit äldre än 3-4 år "/
oj oj oj oj!! Går ni in i boxen medans hästen äter?? hade de där varit mitt stall som jag är i så hade du fått dyngstryk :P
Tänk efter själv om du skulle ha suttit o ätit åsså kommer jag o vill borsta dig?? det är väl nästan självklart att han kickar! han vill ju vara i fred!

Hmm.. I vårt stall fungerar det helt enkelt så att hästarna får hö, äter en stund och får sen kraften samtidigt som man lägger på täcket. Och det fungerar för alla och har alltid gjort när de flyttat in. Har faktiskt inte tänkt på att det kanske inte är nån bra idé. Men att försöka övertala 10 person till att ändra rutinerna är nog rätt meningslöst. För det kommer aldrig hända =/

men kan man inte göra så att eran ponny får mat först av alla… o sedan sätts hans täcke på sist av alla… då har han ju allafall en skaplig chans att hinna äta upp sitt kraftfoder o slipper bli störd….
lr köp ett täcke som funkar att ha både inne o ute…
eller hä på han täcket innan han går in i boxen för att äta? brukar då jag göra :) Pyssla om hon och borsta o fixa o dona! :) sen in i boxen o slänga in höet o kraften :)

men det är väl när dom ska ut?
Jag tror på din taktik JN84 ! :) Jag tror att han är osäker och inte vet hur han ska bete sig och därför tar sin argsinta sida till.. Han behöver bara få förståelse för att ni inte ska slå honom, inte ta hans mat osv..
Hade en medryttar häst som var precis som honom innan, det hjälper inte att smälla till honom när han gör så. Visst om han naffsar efter en i gången om man inte ens gör nåt utan bara står det. Det accepteras inte.
Han kanske ska gå in i våran hage ist då ? Känns som att stona o eran ändå är den som det "händer" mest i. Våran hage e dom ju rätt snälla i ändå, undantag för Mio kanske ibland =P
Men jag tror på att ni ger honom chansen att lita på er, sen kommer det nog komma med tiden. Att alla får komma in till honom, men jagt tror faktiskt inte att han varit med om detta tidigare. Som det verkar har han ju bara gått ute hela sommaren och eftersom de ej stallats in när vi var där och kollade så lär han väl inte varit i box/spilta så mkt heller.. Han behöver helt enkelt vänja sig ! :)

Ge honom tid!
En femåring är ju en unghäst och ni har ju bara haft den i en vecka, är ju mkt möjligt så att han är rädd och känner sig trängd och därför gå på försvaret.
Ge honom mer tid, mer utryme och låt honom acklimatisera sig lite…

vi lägger också på täckena/tar av täckena medan de äter. Jag tror som du, jn84, att han kan vara bakskygg, säg åt de andra att försöka prata med honom strax innan och när de går förbi så att han är beredd på att ngn kommer. Sen tror jag att det är lite blandat med det som snuttan2 säger. När han väl acklimatiserat sig så är kanske itne bakskyggheten lika extrem utan det är nu när han är ny som han måste vara beredd på allt vilket han itne riktigt klarar.

Allstå jag håller fullständigt me Johanna, för alltså, så fort man bara går utan för boxen förbi.. så drar han bak öronen och ser rent ut sagt ilsken ut.
Man måste kunna ta av täcke i boxen för annars blir han ju inte av me täcket.. Han har inte stått i stallet mer än en drygt vecka, så man kanske ska låta honom flyta me i takten kanske ..
Tid är nyckeln, ta en månad när ni inte gör ett smack med honom, mer än in och ut från hagen, borstar av och kollar över.

Tack för era tips! Läser alla och tar dem till mig (och Emma med förstås).
Ska rapportera igen om ett tag och så ser vi hur han beter sig då =)
Men jag tror på lille pållen! Han är riktigt bedårande när han väl accepterar att man står bredvid honom och klappar eller gosar. För att inte tala om när man rider honom! En riktig ängel!