damasker till hoppning?
jag ska om 1 Är hyra en hÀst som heter Beny.
eftersom jag hyr honom helÄr (minus sommarn) sÄ tÀnkte jag
köpa lite saker till honomđ . Jag funderar pĂ„ att köpa ett
par damasker i brunt med vitt ludd (se bilden)

damasker, stl S
Det jag undrade var om man kan hoppa
med damasker. Jag vet att det Ă€r dressyr skydd men jag undrade bara om det typ Ă€r dĂ„ligt för hĂ€sten att hoppa med damaskerđ. Ăven om man inte kan hoppa med dom sĂ„ kommer jag köpa dom iallafall, jag ville bara veta innan jag hoppar med dom liksom.
tacksam för svarđ

Jag fick tipset av min trĂ€nare till min unghĂ€st att anvĂ€nda damasker i hoppningen för att senskydden inte skyddar fram pĂ„ benet mot slag och damasker skyddar hela benet. I artikeln sĂ„ tror jag att det som stĂ„r som strykkappor ofta benĂ€mns damasker för vissa, till skillnad frĂ„n dressyrskydden (som ocksĂ„ ibland kallas damasker) som gĂ„r de nedanför kotan. Gör det de sĂ„ tror jag att man inte ska hoppa med dem. De skydden pĂ„ bilden gĂ„r inte nedanför kotorna och Ă€r vĂ€ldigt lika sĂ„ kallade strykkappor sĂ„ de kan man visst hoppa med. Har sett mĂ„nga hoppa med sĂ„dana skydd. SĂ„ jag tror det handlar mycket om vad vissa kallar saker som kanske benĂ€mns helt olika för andra đ
Carpe diem!
Anledningen att man ska ha senskydd nĂ€r man hoppa Ă€r för att om hĂ€sten river med bakbenen sĂ„ skyddar man senorna, hellre en smĂ€ll fram pĂ„ benen Ă€n en smĂ€ll pĂ„ dem kĂ€nsliga senornaâŠ

Jag kan tycka att smÀllar fram Àr ocksÄ illa som bak pÄ senorna. Kan lÀtt bli överben vid en smÀll. Strykkappor/damasker skyddar mot smÀllar bÄde fram och bak pÄ senorna.
Carpe diem!
#4 damasker Àr i neopren vilket Àr vÀldigt mjukt, men om du tror att det skyddar senorna emot en bom pÄ 10-12 kg sÄ fÄr det stÄ för dig.
Jag tar hellre ett överben Àn en senskada, men det Àr jag det :)

#5 Och jag följer rĂ„det min trĂ€nare gav mig, som sjĂ€lv har stor erfarenhet med unghĂ€star. Men svaret pĂ„ TS frĂ„ga Ă€r att man kan hoppa med damasker. Sen fĂ„r var och en vĂ€lja vad man tycker passa bĂ€st till sin hĂ€st. Damasker/strykkappor eller senskydd đ
Carpe diem!