Låta hästen gå själv?
Vi har fått erbjudande om att låna en stuga nästa sommar med tillhörande bete och litet stall. En dröm för oss innerstadsbor att ha hästen utanför dörren! Vi kommer isf att vara där två veckor och jag ska försöka hitta nån som vill ha sin häst där med vår. Men kan tänka mig att det kan bli svårt, då det bara handlar om två veckor. Klarar en häst annars att gå själv eller är det bara superdupertaskigt och ego?

Förra året hade jag en av mina ponnyer själv hela sommaren, och han verkade trivas lika bra endå, han hade hästar runt omkrig sig hela tiden. Och nu har jag min nya ponny ensam och han måre inte sämre av de heller han har också häst runtomkring.
Jag tror inte att din häst tar skada på nått vis om den står själv i en hage under 2 veckors tid, på ett nytt ställe med massa mat
Fastän det inte finns några andra hästar runt omkring? Det kommer liksom bara vara hon där.
De lär nog gå bra :)
Min fd ponny gick själv hela sommaren. hon stor trivdes! men förutom den gången hon råka kliva över tråden… (gräset är alltid grönare på andra sidan) hehe

Visst kan man önska sällskap till pållen men det går säkert bra ändå. Kommer nog springa omkring och gnägga lite de första dagarna.
Det går säkert bra o det är ju inte så länge heller…det ultimata är ju o ha sällskap men funkar inte alltid heller…min ridhäst skulle bli ensam under tiden shettisarna var hos hingsten, fixade sällskapshäst men han jagade ut den 2 ggr rätt genom staketet på mindre än en timme, andra gången på 2 sekunder… så sen fick han gå själv i 1.5 månad o verkade stormtrivas, även om han var glad när brudarna var hemma igen (Och slutat lukta hingst!!!).
Mysigt o ha egen häst så nära sig!

det kommer nog gå fint.. jag har haft min häst själv i ett par månader(nervrak) jag tror till å me det var bra för henne. Hon vill nog bara ha lite mer sällskap av dig bara men annrs så. Gräs slår mkt å är det bara två veckor så..
Vad bra! Då vågar jag boka stugan då. Så är det ju bara en bonus om jag lyckas hitta sällskap.

Vet inte hur det blev med den där lagen om att ha hästar själva men är det för bara två veckor och eran häst klarar av det så kör på!
#8 Den nya djurskyddslagen är väl så gott som klubbad, såvitt jag förstått. I den står att hästar bör ha sällskap - exakt med vilka ord vet jg inte.
ja jag minns nåt liknande.. at det står att hästen BÖR ha sällskap, och att det BORDE va av en annan häst osv osv. Men 14 dar kan jag inte se problemet med, med mindre du har tur och hittar nån som behöver en plats för sin häst under dom samma 14 dar dom skal på semester ;)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

för 14 dagar känns det ganska onödigt att låta två hästar träffas, de hinner inte göra upp om rangen eller ngt på den tiden.
olika hsätar är olika. Vissa TRIVS och tycker det är skönt att vara ensamma och vissa blir hysteriska… Att ha en väldigt sällskaplig och hysterisk häst ensam tycker jag inte är snällt.

#12 givetvis inte, men är man medveten om att man har en sådan häst bör man kanske inte ta den med sig för enbart två veckor.
*host* säg till om du vill ha sällskapshäst, jag har en minishettis som gärna vill gå på grönbete… Han är supersnäll mot ston, låter dem alltid bestämma…
:)

#14 hur vågar man låta en minishettis går på grönbete? Inte risk för fång?
mina shettisar gör det:-D!!!
även mina shettisar går på bete hela sommaren :-)