Feg och osäker hingst...
Jag ska snart köpa en nordsvensk brukshingst. Han är helt underbar då man rider med en till häst framför men då man rider själv så är han väldigt feg och osäker. Han tvärstannar och försöker vända hemåt, då det kommer en bild så börjar han backa och konstra även fast han inte är rädd för dom då en annan häst är med. Han är seg och går som fortast i kort trav. Sedan då man vänder hemåt så blir han som banligt igen. Då travar han på fint och kan galoppera då jag ber om det, han bryr sig inte om bliarna längre osv. Jag har kommit fram till att det måste vara för att han är osäker och ovan att gå själv, och det som var så underligt var att då min mamma gick framför så gicka han på jättebra men då hon stannade så stannade han och vägrade ta ett stag framåt. Då jag rider med en annan häst så måste vi rida bakom och han vägrar att rida om. Jag har testat att vara tålmodig, försöka lirka förbi honom, och att den andra hästen gått bakom och jag har till och med använt pisken även fast jag avskyr den och får dåligt samvete långt efteråt. Inget fungerar. Jag tycker att det är ett väldigt konstigt beteende för en hingst, en hingst ska ju ha ledarinstingter och dessutom så är det han som är ledaren i hagen men endå vill han ha de lägre stående i rangen framför honom på uteritter. Hna kommer snart att kastreras och jag ska då börja gå ut med honom och kommer då lära känna honom på ett annat sätt. Han kommer dessutom att flyttas till ett annat stall och stå ensam i en egen hage i någon månad eller mer.
Hur ska jag göra för att han ska få lite självförtroende? För att han ska våga gå först osv?
OBS! Det är ingen idé att ni säger att jag inte bör köpa honom och han är helt underbar annars med en stark personlighet. Jag har redan bestämt mig och är redo att träna honom oavsett om det tar 24 timmar om dygnet och är väldigt svårt.
Oj… såg att jag skrev "bild" och "bliarna" istället för "bil" och "bilarna" men ni förstår nog.
Jag tycker att det är ett väldigt konstigt beteende för en hingst, en hingst ska ju ha ledarinstingter och dessutom så är det han som är ledaren i hagen men endå vill han ha de lägre stående i rangen framför honom på uteritter.
Det är lika individellt med ledarinstikt hos hingstar som hos ston. Det är inte KÖNET som avgör det. Oftast är det äldsta stoet det som är ranghögst i hagen, men att hingten är "vakttorn"…
Kanske vill han att DU ska vara hans ledare! Har du sökt hjälp av någon horsemanshipinstruktör?
jag har nog inga speciella tips, gör som #2 säger.. träna horsemanship och visa honom att du är ledaren! otroligt vacker häst!!! jag förstår varför du föll för honom
Jag har ett sto som vägrar gå utanför gården själv. Hon är så osäker när hon rids själv. Däremot hennes son är hur säker som helst SJÄLV. Men stoet går utmärkt bra om hon har sällskap ut på turen…
Du kanske ska acceptera att han inte är en ledare. Att han faktiskt vill överlåta det till någon annan…
Markträning och åter markträning. Lite i taget. Låt det ta tid om du vill ha en sann vän.