Älgjakt
Glöm inte att älgjakten börjar snart/har börjat.
Överrös er med reflexer och sjung gärna högt x) ;)
Här har vi det så bra att vi har kontakt med de som jagar i området kring stallet. Numret till "jaktledaren" eller vad man ska säga finns i stallet, så bara att ringa och fråga om de är klara för dagen, och om inte vart de befinner sig om man tänkt sig ut. Väldigt skönt, både för oss och för dem. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Här börjar älgjakten på måndag. Vi brukar låta bli att rida ut den första veckan på småvägar. Känns lite otäckt för då är ju alla ute i skogen. Vi har tre olika jaktlag runt omkring oss.

Har det bra här med :) Våran vet./Stallägare är typ "överhuvud" i jakten - så är han hemma kan man lugnt rida ut i skogen. Annars sätter jag på allt självlysande som finns i närheten o har mp3 med o ger ljud åt hela skogen(kanske älgarna försvinner oxå så att man slipper möta på såndana? :P) Eller helt enkelt åller mig i "byn" eller på ridbanan

dubbelt

jag tror inte de jagar där vi rider ^^ har iaf aldrig sett älgar här ^^

#1 jag brukar alltid skrika till lite. lite rädd för vildsvin och jägare serru..

Ja nästa vecka börjar älgjakten så i torsdags var vi ute och "gjorde" en ny skogsrunda med hästarna som tar 1 tim. Nästan bara i skogen över stock och sten och hopp över några diken. Helmysig lite lugnare runda med mycket klättring också.Den ligger på stallägarens mark så där är det ingen älgjakt.

#7# Men det är ju inte bara det. Utan att det kan komma livrädda älgar i skogen och skrämma hästarna när man är ute och rider. Inte så kul med sken hem då kanske. :)
Nej, första veckan är det nog tryggast att bara rida på banan iaf.

Kollade just på Jägareförbundets hemsida o enligt den börjar jakten i Stockholm på måndag, 8/10, o slutar den 31/1..

#9 Jo, men det är ju nu jägarna är mest aktiva. Jag kommer inte rida i skogen den närmsta veckan, men sen gör jag nog det under veckorna. Men jag tror jag håller mig undan under helgerna. Tror inte jägarna tar ledigt hur mycket som helst för att kunna jaga?
jägare här nere tar allihop minst en vecka ledigt för att ut i skogen och leka krig med djuren.
jag hoppas dom redan haft sin älgjakt ute i stallet, fast ja, då kommer säkert dom dumma militärerna och ska ha två veckors övning..
usch hatar jägare.. Vågar inte rida i skogen när det är älgjakt. vår börjar på måndag. Jag har inte hunnit rida ut med min nya häst em ändå!:(
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Dom flesta jägare tar ledigt och jagar hela 1:a veckan när älgen är lovlig för säsongen, sen brukar det bli mest på helgerna. Många jägare sätter ju upp skyltar att "jakt pågår" så att vi andra vet. Men visst blir man lite begränsad när det gäller att gå ut i skogen.

#13# Jo, visst sätter dom upp skyltar. Men du har visst inte märkt att dom tar inte heller ner dom när dom åker därifrån. Hela vägen förbi er brukar ha skyltarna kvar. :) Så dom kan man inte lita på heller.
Men bakom oss så står det alltid gubbar med walkitalki och talar om för dom andra att vi kommer med häst. Men helst vill dom ju att vi ska ta en annan väg ifall dom är ute just när vi kommer.

#14 ÅHH! Det är SÅ IRRITERANDE när de inte kan ta ner skyltarna när de är klara! I våra skogar sitter det "Vildsvinsjakt pågår" lite här och var och då vet man ju aldrig när det faktiskt är vildsvinsjakt :/

#15# Precis! Det är ju så att man då inte bryr sig om skyltarna. Sedan kanske dom är ute just då. Det är ju sånt som man inte vet ju.
Jag brukar låta bli att rida i skogen de första dagarna av älgjakten.
Sen brukar jag kolla av med grannen hur de ska jaga.
Här finns så lite älg så de sitter oftast förgäves. DÅ brukar de ge upp efter några dagar, sen sitter de bara litegrann på helger när det är fint väder och så…

#14 På den svängen vi rider mest sitter det skylt och när dom slutar sätter dom på en plastpåse över skylten när dom jagat klart för dagen.
Jag försöker alltid hålla mig i paddocken första tiden. Är rätt gott om älg här, även om Windy är vit så kan det ju hända olyckor.
Får variera uteritterna med hopp- och dressyrträningar, löslongering och kanske ta med Wilda till paddocken och träna lite allmän hantering =)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Just ja, nu är det ju älg jakt.. Har en brunhäst med långa ben.. Brukar alltid sjunga när jag är i skogen, träffat älgar flera gånger och massor av rå djur. Sen har jag reflex täcke, brösta, blinkade väst och ben reflex så jag syns nog haha

Älgjakten började ju inge vidare…
#20 Var inte så säker på att det räcker, varje år brukar ju nån jägare skjuta nån av sina kamrater. Om de inte kan se skillnad på en människa och en älg så sitter man nog inte säkert på en häst ^^

älgjakten här började ju igår, och ponnyn vilar efter behandling. Så det är inte förrens om 8dagar som skogen kan komma att tänka på, då ringer vi bara jaktledaren (lika som #1) och hör när de slutar för dagen, så det är lugnt. Men ja skulle iaf inte sätta på honnom renhorn ;) haha, usch nej, reflexer, ja har en jacka, på tränset, tyglarna, benen, mina skor, ridtäcke, svansen, hjälmen och förbygeln.. ;) så nog syns vi allt ;D

Min pappa är jägare så han brukar säga till när dom är och jagar där jag brukar rida och köra.

Rider inte ut alls, joo, kanske på ängarna i så fall. Jag litar inte ett dugg på jägare!
jag litar inte på jägarna.dom skjuter gärna på allt dom ser och hör….så det blir väl att promenera på vägarna här istället för i skogen..

Jag är nog inte särskilt rädd för att bli skjuten. Jag litar på att jägarna är säkra på vad de siktar på. Däremot skulle jag inte vilja vara i närheten av ett skott för då skulle jag nog få promenera hem ^^