Giftig Växt/Blomma!
Nu måste jag fråga er här inne me..har ni hört om Senecio vernalis, vårkorsört? Den ska tydligen vara jättevanlig och jättegiftig för hästar..¨
jag har aldrig hört om den innan ausabausa berättade för mej om detta…
Hon fick infon från buke har jag för mej….SE HÄR
Kan ju passa på att även nämna stånds då också, som inte heller är ovanlig, och också giftig. De nämner visst den på Buke också.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
stånds var det jag pratade om Petra!

Jo, men stämmer det? Hittar nämligen inget om det nånannanstans….inte direkt förlitligt det man hittar på buke.. :/
Att stånds är jättegiftigt finns med i flera böcker, bla "Hästvetrinären" (rekommenderas!). Hur ser vårkorsört ut? :S
Hittade bild i länken ;-)

#4 Äter hästarna det eller det är bara allmänt farligt?

Jag har läst om det i någon tidning med.
#6 Hästarna äter inte den vanligtvis, den är väldigt besk.
enligt mina "kontakter"(inte buke..) så sålänge dem växte åts dem ej av hästarna då dem var beska men så fort dem vissnade ner så försvann/minskade beskheten o då kunde dem äta det…värst om man har hästarna på vall som slås…
Ståndsar är en hel blomsläkt, vårkorsört hör till den. Vanligast i södra sverige, bild här :)
Tyvärr vet jag inte hur giftig den är, men jag har nog aldrig sett någon häst äta av den. även smörblomman är ju giftig, och hästarna skyr ju även den. jag tror instinktet ledar dom rätt bra där..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Hästarna ratar ju även vissa grässorter i hagen…dom äter nog hellre på gräset som är gott än tuggar beska, giftiga växter ;)

#10 Jag har en bok i stallet om växter som jag läste i härom dagen och där stog det att om de åt av en äcklig/besk växt en gång så vande de sig vid smaken och åt så mycket som möjligt av den sedan…
Ska kolla vad den boken heter!
*** Kärleken övervinner allt ***

#17# Som ekollon då.
#17 Mysko… Men samtidigt finns det hästar som äter allt, giftigt eller inte.. :/

#18 Precis samma sak med dom, det är det som är så farligt. Oftast ratar hästarna dom, men när de väl testat de giftiga så fortsätter de att äta dom :-(

#21 Men vrf testar dom om där finns gräs?
stånds skulle sätta sig på levern o njurarna o skulle visst gå rätt snabbt om hästarna åt av dem…

men då har den alltså ätits i hö? Det är ju ännu farligare för där kan man inte påverka själv (man vet inte vad som kommit me när gräset slagits)
Om det börjar bli dåligt med gräs i hagen så kan de nog börja smaka på annat… Så kan vara vettigt att kolla igenom hagarna med jämna mellanrum, både så att det finns ordentligt med gräs, och så att det inte växer giftigheter där.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
..hade massor m såna växter i vinterhagen så fyllde en skottkärra m såna när jag drog upp dem…:-(

men allvar, jag har verkligen NOLL koll på växter och ni skulle kunna slå i mig att ett äppleträd är en björk. ;)
för mig ser alla gula blommor likadana ut.
#31 Då är det bara att rensa hagarna från alla gula blommor! ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Precis, du skrev ju själv för några dagar sedan att du avskyr sysslolösa dagar Lisette ;)

men jag tycker inte helelr om att rensa ogräs. ni ska se rabatterna hemam hos mig. ;) asfalt tack!
Ja men det är ju smart. Asfaltera hagarna, så kan det inte växa några giftiga blommor där! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
usch då.. Jag måste ut o kolla på bondens åker utanför sen, ska fota gula blommor och se om det kan vara sånna som är farliga.
#18 Även svamp.

#35 nej men rabatterna. =)
Lyfter denna tråd igen då det nu är tid att gå igenom hagarna för att få bort detta gissel!
Vi går alltid igenom hagarna och drar upp dessa växter (med roten) och bränner dem, för att få bort dem. Långsamt jobb, under flera år, men vi ser att vi lyckats minska förekomsten.
Den är så pass giftig (även i torkat tilstånd=hö) att den är värd att ta på allvar och vi har sett en ökning av vårkorsörten i markerna här på de senaste åren.
Det påstås att kalkning av marken ska få bort den, då den skyr kalk.
Lyfter denna igen då det nu är dags snart igen.
Puttar upp igen! Vi har lyckats minska beståndet av vårkorsört men eftersom vi har grannar som inte slår sina ängar så sprider den sig ju fortfarande. Plockade sådana under en hel helg i beteshagen innan det skulle slås hö i den och är ganska säker på att det inte kommit med något olämpligt i år! Plockning för hand är det som gäller, även nu, så att det inte sprider sig ohejdat inför nästa säsong, då de sprider sig som maskrosor med "bollar" som flyger iväg.