När man tappat motivationen
Har ridit i 10 år på ridskola, de senaste åren i en specialgrupp på nivå 5. (nyb - nivå5) men nu fick jag precis reda på att de har lagt ned min grupp pga bristande intresse.. Den enda plats de kunde erbjuda var i en grupp 3 vilket känns rätt trist att behöva byta ner sig.. Så då fick jag mer eller mindre sluta helt. Känns jätteledset men vad gör man nu? Har letat medryttarhäst under lång tid men det är svårt att ta sig någonstans utan körkort. :(
Om jag var du skulle jag bytt ridskola, och fortsätta leta medryttarhäst :)
#1 Funderar på det faktiskt :/ Det finns en som går att ta sig till men de andra ligger nog lite för långt bort. Tycker det är svårt att hitta medryttarhäst där man själv kan utvecklas mer. Hittar man något bra så faller det nästan alltid på körkortet :C
Tänkte precis föreslå ett hästköp, men jag vet ju ingenting om din kunskap kring hästar i allmänhet & hur din ekonomi ser ut. MEN jag skulle föreslå att ta hem någon häst på foder alt. halvfoder. En väldigt bra första grej att göra innan man köper egen häst. Kan då vara bra att ha den inackorderad bland hästkunnigt trevligt folk! Skulle det inte funka mellan dig och hästen/skulle din kunskap brista någonstans eller om din ekonomi inte skulle gå ihop så vet du att det finns en "livlina". Det är dock viktigt att du har pratat igenom detta med ägaren av hästen så ni båda vet vad som gäller! Jag säger absolut inte att det är något man bara prövar för skojs skull och sen tröttnar på och lämnar tillbaka hästen, det måste ju självklart vara genomtänkt. :) Men det slutar inte med att du står där med en häst i handen utan att ha någon erfarenhet av vad hästägandet innebär. :D
~ Ta reda på orsaken så har du lösningen ~
#3 Tja jag har suttit på det mesta i hästväg så egen/foderhäst i ett stall med andra hästkunniga hade säkert fungerat fint :) Som det ser ut nu så hade jag kunnat köpa häst imorgon men planen var att läsa färdigt först så det blir nog inte aktuellt förrän om 3 år eller så :) Därför hade jag tänkt att fortsätta rida på ridskola och leta medryttarhäst (kan man ju ha häst där senare om man trivs). Känns dock ändå lite ledset när man ridit där i 10 år och nådde en punkt där man inte riktigt utvecklades mer för att gruppen sen läggs ned och det inte finns något annat på samma nivå. Nu har man helt hästlös :(
#4 Jag skulle satsa på en medryttarhäst eller foderhäst, om du inte hittar en ridskola med den vinån du vill rida på. Vet själv hur det är att rida på ridskola på för lätt nivå, det är helt meningslöst och extremt tråkigt… :/
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
#5 Ja det fungerade rätt okej då vi var så få men att byta till en grupp med 10 pers när man har ett 20x60 ridhus.. Det kändes redan nu som om det vore för lätt. Medryttare är väl bäst isf men jag tycker det är så svårt att hitta något där man har lite större frihet att välja själv. Ifall man vill tävla eller så. Även om det är trist får man väl bara fortsätta leta :/ :)
#6 ja, att leta medryttare är svårt, man får vara otroligt på och engagera sig. Samt bara leva med att ett medryttarskap oftast inte är efter alla ens önskemål, om man inte har riktig tur. Men man kan ju vara glad att man får va med hästar och rida! Sen nä du skaffar egen häst kan d ju göra vad du vill :)
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Har ungefär samma dilemma :-( Har letat länge efter rätt medryttarhäst & på rätt ställe men det känns meningslöst! Ridskolan är inget jag föredrar längre, har ridit ett flertal år tidigare men har alltid tyckt att det är roligare med en medryttarhäst som man kan " ha som sin egen" under de dagar man har den. Hade en medryttarhäst under en tid men ägaren la ner med sin verksamhet & sålde alla hästarna, vilket var trist. Man vill ju inte tappa hästarna helt & hållet :-(

Jag skulle satsa på körkort först. Vill man hålla på med hästar i långa loppet känns det som att körkort nästan är ett måste :P
Häromkring finns t.ex massvis av medryttarhästar att välja o vraka mellan men de flesta ryttarna vill ha en häst utmed en busslinje. Det finns ju dessvärre inte så många som väljer att bosätta sig utmed kraftigt trafikerade vägar och skaffa häst.
#9 nä jag håller med dig absolut. Min pappa ville dock inte övningsköra med mig för han tyckte inte jag hade någon användning av körkort.. Så nu när jag är blivande student har jag inte råd att ta en intensivkurs OCH köpa bil samtidigt :( men jag bor dock ganska bra lite utanför Göteborg så det finns en del hästar häromkring även om man kanske får åka lite längre med bussen :) tråkigt men jag har inte så mycket val just nu. #8 tråkigt :( jag hade gärna varit kvar på ridskola även om man inte utvecklas längre men just för att sitta på en häst regelbundet. Svårt det där med medryttarhäst för jag är väldigt öppen för alla förslag så länge det finns buss och inte bara är skogsridning :) det är väl bara till att ha tålamod även om det är plågsamt att inte kunna vara i stallet just nu :/