Aktion?
Många av mina kompisar pratar om att rida aktion. Jag fattar ingenting! Kan inte ni h jälpa mig och förklara. Det är intressant att veta. :D
När jag hör ordet aktion dör jag av skratt. Ska man typ rida å ba 1, 2, 3 såld. Så ska hästen arbeta bra?
Jag undrar också
har jag alrig hört talas om? menade dom inte aktiv ridning? eller något annat? känns konstigt om jag som jobbar som insrtuktör skulle missat det.. eller om det inte är någon ny gren som kommit, men borde redan veta det ändå.. hm..

Mina kompisar brukar prata typ om att man räknar med nåt och så flyttar på nåt sätt osv. Vet inte vad det är riktigt.
Kanske, 1, 2, 3 såld!!!!
tror i så fall det är någon speciall övning någon har hittat på å så förklarar man hur man ska rida genom att använda en liknelse… kan du inte fråga dina kompisar vad dom menar?

Det är en speciel övning som ska få hästarna lydsama och få ner i form men hur man gör den övningen är en fråga!

Action = spännande handlingen => ridning med mycket variation
finns ju en mängd övningar dom får hästen att jobba bra…

Joe men den övningen såg liksom intressan. Harru tips på andra övningar som får hästen mjuk osv?

1,2,3 såld heter auktion… ;)

finns massor med ridövningar på www.hippson.se
Jag hade för mej att aktion hade något att göra med hästens gång x)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Aktion är hur hästen rör sina ben. En häst som rör mkt på sina ben, alltså mkt rörelse, säger man har mkt aktion i sin gång. Det är något som hästen dels kan ha lite naturligt för, men som också kan utvecklas med korrekt arbete.
Det är alltså ett sätt att beskriva hur hästen rör sig i olika gångarter, framförallt i benen, aktionen i benen pratar man alltså om.