Hästen är galen i mat
Min ponny är inte matglad utan matgalen. Nu har han bara gått i en hage utan ett enda grässtrå (annars äter han för mycket), men vi ska flytta och jag måste flytta honom till ett annat stall närmare vårt nya hus. Dock är hagarna enorma där, och det finns grönt gräs upp till långt över magen på hästarna. Skulle han överleva det eller skulle han äta ihjäl sig? Är munkorg tillräckligt eller kan jag inte alls ha honom i de hagarna? Det finns ett fåtal hagar med mindre gräs men han har inte riktigt fungerat i dem heller. Fast kanske om man kombinerar de hagarna med lite gräs med en munkorg…?
Någon med några tankar/idéer?
Jag hade inte chansat på att släppa ut på gräs.
Enda gången jag upplevet/hört om hästar som är matgalna är de hästar som får för lite mat. Tror det ska mycket till att hästen äter ihjäl sig. Se till att den är van med gräs innan och motionera den ordentligt.

Min erfarenhet är att när matgalna hästar inser att maten inte tar slut så blir de mycket mindre fixerade.
Säger som ovanstående, vänj den på gräs och ge den ordentligt med motion så kan du vara mycket mindre orolig.
Hagarna med uppväxt gräs är förmodligen bättre för en matglad häst, då det gräset är mindre näringsrikt, i synnerhet så här års. Men var ytterst uppmärksam på fångrisken!

#2 Finns hästar som trots mat 24/7 är magarna, som min.
#5 har du prövat att ha hästen på bete eller fri tillgång? Hur länge i sånt fall?

#6 I flera år hade hon fri tillgång på grovfoder. Spelar ingen roll om hon fri tillgång eller får utportionerat. Lika hagalen.
är gräset så högt så det räcker dem över magarna så är det rätt mkt av det som de inte kommer bry sig om att äta av för att det helt enkelt inte är gott.
Min häst är ungefär 165-170 i manken och gräset är såhär högt. Han är lagom tjock och inte smällfet som han brukar bli på beten men kortare gräs.
Hästar är designade för att äta 18-20 timmar om dygnet, klart de är matfixerade, speciellt med tanke på att deras mättnadskänsla sitter i tuggmuskulaturen och inte i magen som på oss människor. ;)
däremot så hade jag motionerat denna hästen mycket i början, dels för att hålla igång magen och dels för att hålla kollen så hästen inte blir smällfet när den inte gått med någon mat tidigare.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.