Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 508 ggr
[piraten90]
0

Vila efter vaccination

Jag grund vacinerade min häst för en tag sen, eller han fick första sprutan. Han fick vila några dagar efter den. Nu ska han få en till spruta på Fredagen, bara det att jag ska på en träningstävling på söndagen. Är det för tidigt? Eller ska jag ringa vet och beställa en ny tid?

jn84
0

Jag tror det är för tidigt…

Om det finns tid kvar att vänta med andra vaccinationen så skulle jag nog göra det.

Mandysan
0

Det ska gå några veckor emellan och om hästen vaccineras på fredagen får den inte starta på söndagen!

jn84
0

Så långt tänkte inte jag, men det är ju klart. Det är väl åtta veckor mellan vaccination och tävling?

Jag tänkte bara att man inte ska anstränga hästen några dagar efter vaccinering…

Mandysan
0

#3 Åtta veckor tror jag inte men iaf 1 vecka…

fridak
0

vissa klubbar har inget krav på vacc på klubbtävlingarna, kanske är en sådan ts ska på?

Mandysan
0

#5 Är de anslutna till SvRF så har dom det som ett krav! Allt enligt TR…

fridak
0

#6 även klubbtävlingar där man inte behöver grönt kort, licenser eller ngt annat?

Mandysan
0

#7 På en klubbtävling ska man endast ha en vaccinerad häst samt vara medlem i klubben.

Forssen20
0

Jag tycker det är för tidigt.

Sofiie__
0

Det är absolut för tidigt!

fridak
0

#8 ok för när ordförande i min klubb undrade om inte jag skulle vara med och tävla sa jag att roger är ovaccad och då sa hon att det inte krävdes…Och klubben är ju ansluten till SvRF

Mandysan
0

#11 Be personen ifråga att läsa TR..:)

fridak
0

#12 jag gick bara med i klubben för att ta grönt kort och har varit med och hjälpt till på två tävlingar men nu tror jag att jag bara åker på årsmötet så jag ser nog inte henne på ett tag och kommer ha glömt det tills dess;P

wewwa
0

Jag tror o tkr att det är för tidigt för att starta..

lisette
0

men det beror ju helt på vad det är för sorts vaccination som gjorts. är det influensa som påbörjats så kan du ju inte tävla, men är det botulism eller stelkramp har det ingen betydelse.

Mandysan
0

#15 Oavsett medel är det för tidigt att tävla på söndagen.

[piraten90]
0

Okej, ska be mamma boka om tiden då. Dom i stallet sa att det inte var för tidigt, men jag bokar hällre om tiden för att vara på säkra sidan.

Det är bara en träningstävling, hästen behövde inte vara vaccinerad på den.