en dum fråga kanske men..
hur passar man ut ett bett? går man efter speciella måt och skilljer det sig beronde o det är tvådelat,tredelat ellerrakt???

alla mäts likadant och det är på längden och tjockleken. längden mäter man från bettring till bettring och beroende på vart du köper bett så står det antingen i cm eller mm men det ser du ju. ett bett är ju inte 135 cm långt utan då står det i mm och är 13,5 cm:)
tjockleken är jag osäker på, i vissa fall står det inte ens med. men jag tror att tjockleken på bettet mäts ute vid bettringarna men är långt ifrån säker…
Det som #1 sägewr stämmer :)
För att veta vilken storlek hästen behöver ha får man prova sig fram. Men vanligtvis om den har tex 125 mm på ett tredelat så har den 115 mm på ett rakt…

tog hem och mätadde det tvådelade bettet..det var 115mm. Ska jag då ta 105 idet tredelade och 95 i det raka??

Varför ha kortare bett om det är rakt? Om det delade bettet är större borde det väl vara för långt? Eller tänker jag fel nu? *trött*

hum jag vet inte..:S läste det på nån sida att om man hade tex 105 i sitt tvådelade så skulle man ha 95 i sitt oledade.. men är det nån skillnad på tredelat???

Jag hade samma längd på både raka och ledade bett på Mangis. Det funkade bra…
jag har samma mått på alla mina bett.både tredelat och raka.och det funkar

oki men då kanske jag kan ta 105 på både d raka och det tredelade?? om man köper bett på hööks och det inte passar,kan man byta d då?
För att ett tredelat ska ju liugga lite böjt i hästgens mun, ett rakt är ju lixom rakt…

men eftersom det tvådelade är 115 och det är förstort så behöver jag ju 105 men kan man ha det i ett tredelat??? o då 95 till ett rakt m fasta ringar? ville ha ett rakt m gummi men finns bara i 115..

jag blir bara mer o mer förvirrad..:P

jag har sagt fel när d gäller storleken på bett…*pinsamt* det är 15cm …. det är det ju då så klart 150mm inte 115!! :S

15 cm! Det lät enormt! Mangis har 10,5.

jag tyckte storleken innan lät väldigt liten! roger har 135 och måtten du nämnde innan tyckte jag lät som ponnystorlekar. finns det mindre än 95?
Håller med Mangis, 15 cm låter gigantiskt! Prova ett som är 135 eller 125 mm…

scandi, finns det ingen i stallet du kan låna bett av och testa o se hur det ser ut och KÄNNS? onödigt att kasta pengar i sjön om det inte funkar.
brago har 95 i sitt tredelade.

eum.. måste erkänna en sak till.. att jag o mamma mätade helt hel igår.. man ska ju mäta i mellan bettringana..*pinsamt pinsamt* så det är 12.5 :P
Om ditt bett är 12,5 och är två delat och det är för stort. Då går du ner en strolek på två delat och tre delat till 11,5. Ett rakt bett ska vara kortare så då får du ta en storlek mindre till alltså 10,5.

oki:) jo jag tror det räcke att gå ner en storlek, mamma ska till gekås idag och köpa bett..tror det är billigare där än på hööks.