*Titta på denna analys*
Hej!
Nu har jag fått se analysen på höet som finns till hästarna i det nya stallet.
Det är väl jättelågt på protein och energirikt?! Ajajaj..
Det är första gången jag ser en analys, så ni får gärna förklara vad jag gör med den ;) Vad är kvot, och hur räknar man ut det? vad blir kvoten på denna anlys?
Analys:
TS 84%
Råprotein: 45 g/kg TS
Smb. protein: 9 g/kg vara
Energi: 7 MJ/kg vara
Mvh Tessan

Nej, detta måste vara fel!!! Har du verkligen bara 9 i smältbart råprotein? Ett normalt värde ligger på ca 35-45 i smrp. Du får ju bara en kvot på 1. Detta kan dom inte leva på i vinter. Du som har en svårfödd häst också. Herregud.
Eller har du skrivit fel så råproteinet är smrp?
Det ligger normalt i energi och extremt lågt i protein.
Ett sådant hö skulle jag inte använda som foder öht, möjligen som strömedel…
Eller jo kanske som tillskott för tuggbehovets skull, om jag hade ett till grovfoder som låg extremt högt i protein - så att de båda kompletterar varandra bra.
Usch, vilka dåliga värden :/ Jag roade mig med att räkna foderstat åt Yrla och fick fram följande;
Fri tillgång på (räknade med 10 kg) hö
2 kg Lusern Pellets eller strå
1 kg Kornkross
0.9 kg Krafft Protein
Räknade inte med mineraler…
Kvoten blev ca 6.2…

Ja, herregud vad dyrt det blir för dig nu tessa.
Men vad fick du för hela värden mandysan i mj och smrp?
#2: Nej jag har inte skrivit fel, så vitt jag vet - skrev av som det stod på analyspappret..
#2: Höet är slaget sent och kommer från gården, där hästarna står så det är tyvärr det enda som finns att tillgå.
#4: I stallhyran ingår allt foder: betfor, hel havre, groov 90 och fri tillgång till hö. Stallägaren kommer nu att byta ut grooven mot Hippo grow alfa, som har ett smrpvärde på 13,5%. I annat fall tänker stallägaren köpa in lusern som ytterligare tillskott. Vill inte köpa mer extrafoder nu!
Usch vad trist att fodret är så kasst, det mesta annat verkar ju fungera så fint.
#3: Tack! Var räknade du detta? *nyfiken* Är en kvot på 6,2 bra, vad bör den ligga på?
Vad olycklig jag blir… Yrla är inget fint alls i hullet nu, efter en bedrövlig sommar med uselt bete… Så hon har inte ens lite sommarhull att ta utav. Jäkla stallägare som bara ser till pengarna och inte till hästarnas bästa. i det nya stallet är stallägaren väldigt mån om hästarna, men att trolla fram bättre värde i höet går ju inte.. =(

Kan dom inte köpa in lusern strå i stället för korn?

Vore det inte enklare om hyran var mindre och ni köper ert kraftfoder själva?
#6 På hippocampus. Gå in under hästens foder =)

Ushc.. vad jobbigt för dig!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Nästa år ska du ha dina hästar på Bete med Harry o killarna va?
*fundera* Fast hingsten simmar ju mellan hagarna…. Du villl inte ha ett skäckföl på Yrla? Skämt åsido, men det går att lösa…. Man kan ju stänga mellan hagarna också….
Kostar ju 100kr/sommar och häst…. daglig tillsyn ingår… Jäkligt bra beteskostnad o hästarna blir verklgien INTE magra på betet.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Gejsa: korn tror jag inte är något alternativ för stallägaren, som sa att om det inte räcker med hippos foder, köper hon in lusern.. hoppas det är hackad strå hon menar. - fast tvivlar på det när det ska köpas in till 6 hästar… med tanke på volym och mängd. Men vet inte om eller när detta sker, jag har ju den mest svårfödda pållen i stallet, de andra är mer lättfödda så vi får väl se vad som händer - men en av fördelarna med det nya stallet var ju att slippa köpa dyrt extrafoder =/
#8: Det skulle ju kunna vara ett alternativ, men det känns lite krångligt då stallet nyss är igångkört och stallägaren verkar vilja ha det såhär. Samtidigt är det ju vettigt i sig, då stallhyran är satt och avtal fixat samt att man själv slipper köpa/köra foder och ha en massa fodertunnor i den lilla sadelkammaren. Men självklart ska inte hästarna lida för att man vill ha det enkelt och bekvämt..!
Ska prata med ägaren o att jag är lite bekymrad för Yrla, så får vi se vad hon säger..
#9: Tack! =) är det svårt att använda/räkna på?
#10: Det vore väl något, med Harry och betesgrabbarna går väl en bra bit bort från stan, med dåliga bussförbindelser väl? Jag ll ju ut till mina pållar varje dag. Annars är ju hyran helt överenskomlig ;) Själv betalade jag ju 750 per häst och månad i somras, vid brätte… hutlöst dyrt 8för magert bete dessutom) men med bra läge förstås.
Har faktiskt börjat bli lite sugen på att framöver ta föl på Yrla.. ;) är hingsten homozygot? Eller vad det nu heter, skulle det bli ett skäckföl med en sådan hingst och min Yrla? har han ett trevligt temperament? Har du foto på honom, han är väl en tinker? Börjar hästens ägares efternamn på M, tror att jag i sådana fall har träffat ägaren och hört henne berätta om sin hingst =)
- många frågor ;)
Här finns en bild på Calimero.

Ca 170 i mankhöjd.
Han är gudasnäll, alla vänner som vart emd mig ut på betet har trott att han är vallack. Steget är fantastiskt! O han är tinker :) Calle är en riktig pärla, vänlig och omtänksam, försiktig kring folk men är ändå ranghög. Tror att ett barn skulle kunna leda honom utan problem. avgiften är på 4000, men sen kostar ju betet itne så mycket o lägger du undan 500/månaden från jul oframåt har du ju definitivt råd! :D
Bild på en av hans avkommor, vad mamman är för ras vet jag inte….

haha lägger undan… tssss…. I wish! ;) Sedan ska ju eländet bo någonstans också, och det är ju icke gratis.. =) och hanteras och tränas och…. och… =) men snygg är han och sicket föl det skulle kunna bli! ;)
men vet du om hans avkommor alltid blir skäckar? *nyfiken* Har han några meriter?
Tessa, jag har iten pratat så mycket med ägaren, mest pga hästrana gått ute.
Men hingsten är NH tränad, inkörd hemma på gården o inriden där också om jag förstod det hela rätt. Vet dock inte om han har några premieringar eller bruksprov bakom sig, eller om alla föl blir skäckar. Hon har inte lagt upp fler bilder på avkommor ännu på sin hemsida.
Men han är en goding :D O sån gentleman när han betäcker. Fick sitta på första parkett en gång när vi var ute på betet när Memma brunsta…. tydligen är hästen dessutom exhibitionist (gillar när folk tittar på honom när han hr sex) eftersom ha ngärna står nere vid vägen o betäcker så bilister stannar o tittar på ^^ Knasig häst :P

#12# Vilken hygglig stallägare du hamnat hos. :) Det är väl bara att be henne om lusern strå i stället för hästarna gillar det bättre och det blir inte så mycket kladd då. För man måste väl blöta den andra isf.
#12 Det är bara att gå in på hästens foder --> Foderstatsprogram, skriva in hästens namn och sen sätta igång =) Dock behöver du veta hur mkt energi osv det är i allt dvs även lucern och sånt.. Men det är riktigt smidigt ändå!
#16: Jag har ju prövat på hackad strå och pellets till yrla, och strån gillar hon medan pelletsen går bort - då vräker hon bara ut kraften ur krubban.. men jag vet inte vad ägaren säger om detta, vi ska först pröva hippos foder och se om det "räcker" för att ha bra hull på pållarna. Men hon är hygglig och vettig att snacka med!
Lina: haha vilken kille, jisses! kan du inte ge mig adressen till hemsidan? Hur långt bort ligger Harrys bete från stan?

#18# Hippos foder har jag bara hört är bra. Men hur bra vet jag inte. Har aldrig använt det. Vad är det för värden i det? Är det muslig eller pellets?
#18: Det heter Hippo grow alfa tror jag, Smala pellets, mindre än groov. 13,5% smpr. Finns bra info här
Ger Yrla ca 2 kg/dag.
Har hört folk på nätet som föredragit detta framför lusern, men själv vet jag inte, har aldrig testat förut..
Nu är iaf min Yrla tunnare över rygg och kropp än innan betet, har börjat använda hennes gamla sadel igen som hon "växte" ur i vintras.. =/ Hoppas jag kan få upp henne lite i hull igen. - och muskla henne mer! fast för att det ska vara möjligt måste hon ju ha lite att bygga av, gissar jag.