Vad är det för något?
Idag när jag hjälpte till att borsta lille Pedro (Emmas hyrponny) så hade han en massa gula små frön på magen (vid sadelgjorden) och på benen. Emma säger att han har haft dem från att han kom, men jag har inte kollat så noga.
Det är som gula frön, kanske 3-5 mm långa som sitter fast i pälsen och som inte går att borsta bort och inte heller lossnade när vi tvättade honom. Jag tänkte direkt på såna där äckliga larver/maskar som nån skrivit om här, men jag vet inte. Borde dom inte sitta längre in i pälsen, inte ytterst? För jag kan inte hitta nånting längre in, bara längst ut.
Nån som har nån idé om vad det är för något? Eller ännu bättre, hur sjutton man får bort dem?
Har tyvärr ingen bild..

inte flugägg?

jag vet vad du menar.. men vet faktikst inte heller vad det är för ngt…
#1: Tänkte samma..
#1: Tänkte samma.. Dm

Det är det jag funderar på :S
Sitter de längst ut i pälsen? För det är ju i vissa områden de sitter och där är det massor.
Vad gör man åt det?

Äsch, mitt gamla inlägg försvann. Det låter som styngflugeägg, de sitter ytterst på hårstråna och man får pilla bort vartenda ett för hand. Direkt när man hittar dem, så inte pållen gör det med tänderna istället…

Det var faktiskt just styngflugor jag tänkte på..
Men om man pillar bort alla, kommer de inte tillbaka då? Och hur fick han det från början? och hur undviker vi dom i framtiden?

#7 antar att det är flugorna som lägger de i pälsen på hästen och det går inte undvika utan det är bara att vara envis och plocka bort dem….
Man kan använda ryktsten till att plocka bort dem! Funkar perfekt!

Men hur kommer det sig att det bara är han och INGEN annan av våra elva hästar som har det? Så himla skumt…
Då måste han nästan ha haft det när han kom va?

#10 där vet jag faktiskt inte…..

Varför står det om styngflugelarver i beskrivningen till Ivomec?
Han vi hyr av sa nämligen att Pedro ska avmaskas med Banminth och inte ivomec för med ivomed kommer man inte åt styngflugan och det vill man. Men när jag läser om medlen på apotekets hemsida så nämns inte styngflugelarver i banminths "papper", men på ivomecs står det att medlet tar bort styngflugelarver.
Och om äggen nu sitter i pälsen, då gör inte avmaskningsmedlet något åt dem, men däremot åt de ägg (som kanske kläckts till larver) som han får i sig om han använder tänderna att få bort dem från pälsen? Har jag gissat rätt då?
men då borde det vara ivomec vi ska avmaska med va?

hästen har säkert fått de i sitt gamla stall.
#12 tror din stallägare har fel. orkar inte gå in o kolla på apoteket. men står det på ivomecen att den tar styngflugan så gör den det. =)
hästarna slickar i sig äggen, äggen blir till larver i magen på dem. däröfr du ska avmaska mot styngflugelarver. o det gäller inte bara din egen häst. för står hästarna o kliar varandra så får ju de andra hästarna i sig äggen med.

Vi ska avmaska hela stallet.
Men visst måste vi se till att vartenda ägg är borta från honom då? Eller har avmaskningsmedlet lite långtidsverkan?
tänkte också på att det va flugägg, dom är så jobbiga och ta bort

Men han har jättemycket päls, så borde jag väl kunna ta en sax och klippa bort det yttersta av hårstråna? Känns smidigare än att pilla bort alla. För det är verkligen MASSOR!

#16# Du kan aldrig få bort alla. Det går inte att få bort dom med något. Det finns alltid ägg kvar. Jag har lärt mig att man ska vänta tills det blir riktigt kallt. Då kan man avmaska med medel som tar bort styngflugegäggen. Annars så finns dom kvar på pälsen och hästen får i sig dom i kroppen igen.
Om du inte orkar ta bort dom själv, vänta tills pålle har kliat av dom själv och sen när det börjar bli frost på nätterna så kan du trycka i honom en ivomecspruta så skiter han ut dom sen och dom fryser förhoppningsvis ihjäl :)

Men ska vi låta honom gå med det där ända tills det blir minusgrader? Det kan ju dröja jättelänge!
Pilla lite varje dag så ska du se att dom snart är borta. Dessutom fäller dom ju sommarpälsen nu, så då försvinner dom väl den vägen… Gjorde det på min skrutta :)
Ja, stackars pedro….
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

stallägaren berättade att tidigare sa man att hästarna skulle avmaskas vid lucia och att det efter avmaskningen kom ut ca 1 cm långa röda larver(styngflugelarver). numera avmaskar man ju lite tidigare och slipper se larver och hästarna slipper larverna/äggen lite tidigare

Vi pratade i stallet idag om att avmaska i veckan? Men då borde vi kanske vänta tills det blir frostnätter?
Vilket problem lilla ponnyn är nu då! :/
http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/3623 läst där? :)

Men där stod ju inget om styngflugor? Nu har vi ju styngflugor och eftersom hästarna går i samma hagar så måste ju alla avmaskas. Eller?
Hmm… Jag hittade lite om styngflugor på agria, men lyckades nog inte kopiera länken :P
#22 Avmaskning vid luciatid är GAMLA kunskaper och detta avråder man emot numera, eftersom det kan väcka liv i blodmaskar, soim gått i dvala under vintern. Dvs det kan göra mer skada än nytta.
Idag är rekommendationen att man avmaskar mot styngflugelarver SENAST i oktober. Och det är korrekt uppfattat att Banminth inte tar dessa larver, medan IVomec tar dem. Det Banminth tar som inte Ivomec rår på är bandmask, men då måste man ge dubbel dos banminth.
Det allra bästa är för övrigt att man tar ett träckprov (www.kollamasken.nu) innan man maskar och endast ger avmaskningsmedel OM träckprovsanalysen visar att det behövs.

Nu när jag läser runt om styngflugor så får jag riktigt ont i magen. Vi har aldrig tidigare haft styngflugor i stallet men nu när han kommer in som ny med det, betyder det att vi ha "förpestat" stallet för all framtid?
Och hur gör jag bäst nu för att bli av med skiten så smidigt som möjligt? Han går i hage med tre andra hästar och har alla övriga hästar i hagarna intill. Bör jag ställa honom i en egen hage tills vi kan avmaska? Att jag ska skrapa bort äggen förstår jag, men det verkar ju kunna sprida sig ändå. Eller ska jag avmaska honom nu och sen igen när de andra avmaskas?
Känns som ett väldigt knepigt läge det här och det står inte mycket information om hur man blir av med det på bästa sätt..

#27 det var därför jag skrev tidigare;)

Men vänta nu… Avmaskar man i samband med frosten för att hästen inte längre ska få nya ägg i pälsen? För att styngflugorna i luften dör när det blir minusgrader?
För vi har ju inga styngflugor, han är ju inflyttad med styngflugeägg och de kan ju bara "smitta" in i magen till hästar och sen dör de när de avmaskas?
Så egentligen borde vi kunna avmaska tidigare, eller är jag ute och cyklar nu?
Och så måste jag fråga, de ägg han har på benen (och de larver där som redan är kläckta) dör de också vid minusgrader? Och de som sitter där, är det alla som kommer att finnas. De kan inte föröka sig på honom?

#28# Men du behöver inte känna panik eller skämmas. På en del ställen får hästarna mycket styngflugeägg på sig när dom går på betet. Nu stod antagligen denna häst på ett sådant ställe.Och dom syns redan på sommaren. Dom sätter sig fast på pälsen för att vänta på att hästen ska klia sig och då få i sig äggen. Dom lever i hästen hela vintern och kläcks sedan på våren när hästen bajsar ut det. Och ser man styngflugeägg så ska man avmaska med något medel som tar bort det. Finns ingen anledning då att ta träckprov eftersom man är säker på att dom finns i hästen.
Inte vänta ända till lucia ska man inte göra men däremot tills några frostnätter har varit. Och frostnätter brukar det ju oftast bli i oktober åtminstonde. Så vänta någon vecka till så kanske det är dags att låta alla hästar som gått i samma hage avmaskas samtidigt.
Så har jag lärt mig att man ska göra iaf.

#30# Larverna som sitter på hästen kläcks inte förrens till våren. Och jag tror att det är för att äggen även utanpå ska dö av frosten.

Jag hade lite panik ett tag kan jag säga. Och sen när jag kom på att vi varit på ridskolan idag med ponnyn så höll jag på att smälla av. Men det här med styngflugor verkar inte vara något stort problem. Jag skriver ett meddelande i stallet om läget och att allting kommer att försvinna vid avmaskningen så borde vi inte ha några problem mer.
Men jag ska ringa veterinär i veckan och verkligen kontrollera att problemet snart är löst (finns folk i stallet som kommer bli vansinniga och förstora problemen till världskatastrof).
Kan nog sova gott nu.
Tack alla för era svar! (men ni får gärna fortsätta skriva) ;)

jag ahde för mig att man skulle avmaska i samband med frost för att de som kommer ut ur hästen inte ska överleva, iofs så borde ju äggen utanpå dö då också.

Men det är väl inget som kommer ut ur hästen? Larverna stannar ju i magen och övervintrar där?
Och det måste väl vara minusgrader på dagen också för att äggen på benen ska dö? Annars träffar ju hästen aldrig på minusgraderna och då dör ju inte äggen? För det är ju ofta bara minus på natten och plus i stallet och plus på dagen.

#35 avmaskar du kommer det ut med skiten.

Det har du förstås rätt i =)

#35# Det är troligtvis därför man ska vänta tills det blir kallt ute. För att äggen ska dö utanpå kroppen med. Har inte ens tänkt så långt faktist. :)

styngflugan syns väl inte på träckprov?
#39 Inte i mina iaf… Men det är väl bara för att det ser man ju om dom har :)
Det ÄR flugägg, jonna hade det hela sommaren varje dag, svårt och jobbigt att ta bort