Det beror på var du har hästen, hur mycket den äter, vad det är för häst, och vilket försäkringsbolag du har skulle jag tro :) Finns säkert fler faktorer.
Det beror ju helt och hållet på. Du får nog vara mer specifik!
Har stall själv och mark. Funderade mer på foder, försäkring osv. Foder? Försäkring? Hovslagare?
Ska hästen stå ensam? Det ska den helst inte göra.
Kan försöka lista lite till dig, men det kan, som ovanstående redan skrivit, variera väldigt mycket.
Är du inackorderad i ett stall betalat du stallhyra: 500-5000 kronor, beroende på var i landet, vad som ingår (in-och utsläpp, strö, grovfoder etc.). Jag betalar för nävarande 800 i kallhyra, sedan tillkommer hö, vilket under vintern brukar gå på 400 - alltså 1200 under vinterhalvåret. Under betestider behövs mycket mindre (eller inget alls) hö. I min hyra ingår även in- och utsläpp samt tre fodringar/dag och tillgång till paddock och flera bra ridvägar. I större städer är hyran betydligt dyrare, och många hästar behöver mycket mer mat än min, som är relativt lättfödd. Höet kan också variera mycket i pris, och små höbalar är i regel dyrare än hösilage.
Din häst bör vara försäkrad, och det kostar vanligtvis ca 200-500 i månaden helt beroende på vilken försäkring och hur mycket du har hästen försäkrad för.
Har du en häst med skor är ett vanligt hovslagarpris 1250 för en helskoning + verkning. Min häst behöver skos varannan månad ungefär, så 625 i månaden kan man räkna. Är hästen halvskodd blir det hälften av summan.
Äter hästen kraftfoder kostar det också några hundra i månaden. Räkna i överkant, ca 400.
Nästan alla hästar är influensavaccinerade och även där kan kostnaden variera. Jag brukar betala ca 750, men det är ganska billigt med tanke på att min veterinär inte har klinik - därav lågt utkörningspris. Vaccineras mot influensa ska de göras en gång om året, men en del vill vaccinera mot t.ex. botulism och där är det flera sprutor som behövs, i alla fall i början. Jag vaccinerar inte mot botulism, så jag vet inte säkert.
Ibland kan man behöva ny utrustning och skötselprodukter till hästen, det är väldigt svårt att snitta det i månaden för det är även det väldigt individuellt, och när man har häst får man alltid ha i åtanke att hästen kan bli skadad eller sjuk. Då tillkommer andra veterinärkostnader, samt eventuell medicin och behandling till hästen. Många tränar för tränare några gånger per månad och där är det också svårt att säga en viss summa. Jag betalar ungefär 200/gång till min tränare, och i det priset ingår även bensinkostnad för hennes utkörning. Jag tror att det är ganska billigt, och jag anar att även där är det mycket dyrare i större städer.
**Jag betalar 750 kr i stallhyra och då ingår;
**- Lösdrift 24/7
- Saltsten och mineralbalja
- Hö och strö
- Daglig översikt + påfyllning av vatten sommartid
- Hjälps åt med mockning och påfyllning av vatten vinterhalvåret
Övrigt;
- Foder/tillskottsfoder ca. 60 kr/månad
- Försäkring ca. 120 kr/månad
Sedan är allt väldigt varierande. Den här sommaren har jag behövt köpa eksemtäcke (förebyggande syfte, på grund av överkänslig mot insekter). Jag har också införskaffat sele för att sedan köpa vagn. Fodret och tillskotten är Biopromin som blandas med en liten näve EquiGard och det har jag inte ens gjort slut på halvvägs trots att jag införskaffade det för ett halvår sedan. Jag gick en grundkurs i verkning enligt SANHCP, vilket var en inventering för att underhållsverka själv i samarbete med hovvårdare och det var inte gratis.
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️