Akut! Någon som letar häst?
Finnes sto f.98, vbl. Kan ev vara dräktig ( ingen som vet), kanske bara fet…
Nu är det så att jag hörde att det är 2 tjejer som ev. ska ha henne. Men får han inte svar inom två dagar, så skickar han henne på slakt nästa vecka.
Hon är riden, nu inte på ett tag. Vet inte hur hon är, hört att hon är pigg. Finns det någon intresserad så hör av dig, så pratar jag med honom.
Tror att hon har bra stam, kolla stc: (Alv medicinewoman)
Varför ska hon slaktas? Såg att hon inte gjort ngr starter.. Skador? Vart finns hon? Vem skulle vara far till fölet????

vilken ras & 'höjd' ?
fast jag kan tyvärr inte ha en ponny/häst, men till andra som undrar..

Han vet inte, det är två. Men den ena tror jag inte på, han är kastrerad (han tror att han är klapphingst). Kommer inte på namnet på den andra *** boy någonting tror jag, ska kolla upp det. Men det är mkt möjligt att hon bara är fet.
Hon ska slaktas för att han inte orkar hålla på
. Hon ska vara fullt frisk så vitt jag vet.
Jag blev bara sur när jag hörde det och bestämde mig för att försöka hitta någon fort. Hade själv tagit henne om jag hade råd, åtminstone tills man hittade någon annan.
Hon finns i Eskilstuna!

Hon är ett varmblod, ca 155-160 cm hög.
hur ser hon ut, bortsett ifrån att hon är fet:o)? Har hon korrekta ben, hals och bog, ryggen samt korset?? Mkt "travartyp" eller mer ridmodell?
E-tuna är ju en bit….

#okej, för liten för mig ändå ..

Hon är nog mer ridtyp. Tror att hon är rätt fin i kroppen för övrigt. Nu är hon väl aningen omusklad.

hur mycket vill han ha för hästen då?
och kan han ha kvar den hemma tills det finns sommarbete?
några bilder kanske?

Tidigare har han sagt 2000kr. Han vill nog bara bli av med henne så fort som möjligt.
Ska se om jag kanske kan låna en kamera tills imorgon.

ok =o)

Jag kan ta ett foto på henne o lägga in

Ja, vad bra. När kan du ta det? Annars får jag åka och låna en imorgon.

Om hon får ett föl är det troligast att den är efter Spender boy.
spender boy är en hingst i stallet? Jag gillar inte den där typen av utpressningsmetoder som flera av de "gubbarna" har.. Köp för 2000 eller så slaktas de.. likadant med de hästar jag känner till, dock är de fortfarande kvar!

Marre 79! Det vore väl något för dig att ha. Du har ju sökt häst vet jag.
Jag köpte min förra travare på ett sådant där "utpressningsvillkor" . Jag tycker att det är fullkomligt sjukt att slakta en häst som är frisk och som kan bli älskad av någon annan… Men , det finns mycket konstiga typer i vår värld, och det är inte mycket man kan göra om ägaren bestämmer sig för att slakta .. :S
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
hur pass mkt riden e hon?
Min kompis letar häst
/Elin

Ja jag har pratat med min pojkvän…jag ahr inga pengar just nu…men hon är väldigt fin!!

Jasså har du sett henne? Men 2000 kr kan han väl vänta med tills du får dom säkert istället för att slakta om det nu verkligen är det han tänker göra.

Ja jag har sett henne flera ggr…hon går väldigt fint o hon hoppar bra!

Ska försöka ta kort på henne i morgon så får ni se!

Ja, jag har hästar så det räcker. Jag tänkte på dig eftersom du har letat efter en travare har du ju sagt. Många ggr får man ju travare för det priset men då är dom oftast inte inridna utan kommer direkt från banan i stort sett.

Ja det är ju så! Ska prata med mamma i morgon!

Jag hoppas någon kan rädda den här hästen. Så trist när en häst ska behöva dö för att människor är dumma.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Åh, vad jag vill hjälpa! Men jag tror inte att jag kan ge upp mina medryttarhästar, dessutom får jag säkerligen inte för mina föräldrar :(

# 16 jag tycker inte det är det minsta sjukt. vill ngn ha hästen så köper dom den, de slaktar hellre den än att lämna ut den till fel person. jag hade nog handlat exakt likadant!
däremot är det fel som en bekant till familjen. hans underbara varmblodsvalack vägrade att gå över vattenpölar när han kördes (öht med). han slaktades pga det och att ägaren inte ville sälja hästen till ngn annan som kanske skulle lyckas med att få hästen till start. DET är sjukt.
Det finns en uppsjö av folk som gör så… det är själva sättet de gör det på… Varför inte istället annonsera ut hästen med bild istället för att: annars avlivas den attityden… Det handlar ju inte om att den annars hamnar fel utan de vill oftast bara att ngn tar den…

#26 Absolut, annars riskerar de att hamna i den karusellen ang vanvård..
# 26 Jag menade ju inte så att man itne skulle få slakta sin häst om man itne vill sälja den till en opassande person, men jag skulle i varje fall inte slakta den. Skulle ge den en trotjänaravlivning hellre än att skjuta den i pannan. Jag vet at jag inte skulle vilja dö på det sättet..
# 26 och 28… här har jag uppfattat det som att det inte är viktigt att hitta rätt person utan ngn som tar den inom två dagar… Det är en stor skillnad! Många av dessa snubbar säger det till stalltjejerna och det snuddar på "uttpressningsmarknadsföring" om ni förstår vad jag menar.. Hade flera av dessa verkligen brytt sig så hade de inte sålt till i många fall yngre tjeer utan större kunskap om hur en häst skall tas om hand.. Det är ju inte helt ovanligt att det är skador på dessa hästar etc… Då kanske det är bättre att inte säga: Du får köpa för 2000 men bestäm dig denna vecka annars slaktas den! Kanske helt sonika bättre att lägga ut annons och ge hästen två månader till och verkligen bry sig om att hitta ett hem utan "annars slaktas den"-frasen…
nu menar jag inte att yngre tjejer är okunniga…
men det är inte helt ovanligt att en 12-14 åring köper hästen och inte funderar närmare på de gamla skador hästen kan ha.. omskolning etc.. samt kanske har föräldrar som inte vet hur mkt en häst verkligen kostar .. mmm….. men nu nu beskriver jag en sterotyp men jag tro ni fattar vad jag menar!!
#31 Jag var tolv när jag köpte min finnhäst med hull och hår. Jag ledde den aldrig eller provred den, allt jag nöjde mig md var att det var en häst. Jag var precis som du säger.
Men vem vet, det kan har varit hennes räddning i detta fall. Många gånger blir det ju tvärtom.
#32…
Jag har också köpt häst ung… och de som sålde sitt vbl till mig var bara glad att bli av med hästen.. Sen var de fula och ville skriva en lägre summa på kvitto.. jag var ung och dum och gick med på det… som tur var hända aldrig ngt men annars hade jag stått där med skägget i brevlådan!!
#33 Tro mig, dessa var också glada att slippa av med hästen. De ljög mig rakt upp i ögonen och sa att den har inga som helst olater. Nåja, det var mitt ege fel också som bara nickade i takt med dem.
Men jag har lärt mig till nästa gång iaf och dessutom så ångrar jag mig inte fast vi inte alltid hade det så lätt i början.

# 30 och om man inte har två månader på sig???
min foderhäst gick på bete med 2 travar ston. den sista skulle slaktas om den inte fick nytt hem. när jag stallade upp tosan gick detta stoet själv. jag satte ut annons på hästen, hon fick nytt hem. jag fick ngr mail om att det var för jävligt att hästen skulle slaktas. men det var verkligen så!

#30# håller helt med dig ang detta.
Jag vet inte men visst det kan hända saker man inte kan styra över…seperation.. ngn går bort.. arbetslöshet.. Annars så tycker jag att har man väl skaffat sig häst då får man se till att hästen om den är frisk får ett nytt hem! Därför tycker jag att den nya lagen är så bra med foderleverantörer.det kanske kan sålla bort en och annan som använder slakten som en enkel väg ut ur hästägandet..
Jag gillar helt enkelt inte denna typ av slit och slängsamhället..
#35 det är en helt annan sak för du fösökte hjälpa detta sto.. men återigen så gjorde du det för att du just visste att hon skulle slaktas annars..Du var ju första länken i kedjan inte de som såg din annons!
Jag kritiserar inte dig eller Mazze utan hästägaren som lägger ett sånt tryck på folk och överlåter till ngn annan att med ljus och lykta söka efter en lämplig ny ägare..
Varför kunde då inte ägaren ha lite framförhållning.. om nu inte det hade hänt ngt liknande det jag skrev ovan… Denne/denna kunde väl ha lagt ner lite energi i början av sommaren på att hitta ett nytt hem istället för att informera dig om det faktum att hästen skulle slaktas efter sommaren?
Jag tycker att det är en skymf emot livet helt enkelt.. dålig karma… vad som helst… jag är vare sig religös eller fluflum eller djursamlare.. Jag tycker bara att det är en enorm obalans då "livet" inte har ngt större värde längre och det genomsyrar faktiskt allt i samhället idag.. inte bara hästvärlden..
Men det är min åsikt.. alla har vi ju rätt att ha skilda åsikter

Anledningen till att jag gör ett försök är för att jag verkligen tror att han skickar henne nästa vecka. Han bryr sig inte, kollar ju inte ens upp om hon är dräktig, kostar ju pengar. Jag hade inte tvekat att ta henne för att kolla upp det samt att försöka hitta ett bra hem. Men jag har verkligen inte råd.
Jag kan ju inte göra så mkt mer än att åtminstone kolla om det finns en vänlig själ som söker häst.

Är det platsbrist eller vad för gubben? För om det är så kan jag ju ha hästen tills någon köper den.

Nej det är inte platsbrist han har bara tröttnat tror jag…
Det är jättefint av dig att göra det och de flesta med ett hjärta i kroppen försöker hjälpa.. Det är just det dessa "gubbar" och "kärringar" vet! Det är gubbens farfarnade jag stör mig på och det är som du skriver rätt uppenbart att han inte har större hum om sina hästar när han inte ens bryr sig i stoet.. Men vi får se ngt bra iallafall och det är att pållarna får mat då de är runda
Obs! i mitt förra inlägg skulle det vara en
efter blblabla åsikt.. var meningen att det skulle lätta upp lite!
jag har plats härhemma och det vore kanon med ett föl till då vi endast får en fölis i sommar.. Men E-tuna är ju så himla långt bort!

Ja, man kan ju tyvärr inte bestämma över andra. Tänkte försöka föreslå till honom om man kan få sätta in en riktig annons. Om han bara kan försöka ge det månaden ut, jag kan ta hand om henne tills dess om han inte orkar bry sig om henne. Han måste ju ändå bet stallhyran.
är hon lättlastad?

#42 Var bor du?

Tror att hon är lättlastad.

men kan ju inte garantera att hon är dräktig. Är inte undersökt och ska isf ha varit en tjuvbetäckning.
om hon är frisk och ni kunde avmaska och så innan så kanske man skulle kunna ställa henne på transport ner till Kalmar.. Sen får hon gå med våra ston.. vi kan ta bilder på stall.. de andra hästarna samt hagar om han vill se..
Men om vi ska ta henne på kort varsel och utan att ha sett henne så betalar jag inte 2000 utan de pengarna går till transport..
Jag vet ju inte ens om hästen är frisk.. men då kan hon åtminstonde få en chans till, jag kan i lugn och ro se om jag hittar ett bra hem till henne samt ta reda på om hon verkligen är dräktig…
Nu är det påsk nästa vecka så kanske svårt att hitta transportör dock…

Vad du är snäll Wanilj. Snacka om djurvän.
det spelar ingen roll om hon är dräktig.. du känner inte till om hon har ngr skador? Jag skulle kunna se om det finns ngn på vår distansförening…
Jag bor på öland…

Så vitt jag vet så är hon fullt frisk!!!

Inga skador

jag känner inte till några skador. nu blev jag glad ska prata med honom idag.
gör det… då får hon en chans här hos oss att hitta ett bra hem och slipper bli slaktad…
Har hon varit i träning ngn gång? Vart lite nyfiken då jag inte hittar ngr startresultat!

Ska fota henne i em så får du se bilder på henne!!!

Vet inte, men hon är iaf körd.
ok..jättebra om jag kan få se bilder!!! Ta gärna helsida, hela hästen hovar till öron+ huvud rakt fram, sen gärna rakt bakifrån och rakt framifrån.. Vill gärna se benställning, vinklar, kors, bog mm..mm..
Då vet man lite mer om vad hon skulle kunna passa till.. samt se om det finns ngr konstigheter.. Hemskt tacksam om du ville ta lite "närbilder" på ben och hovar!!! För om det finns ngr extrema avikelser eller tecken på skador så är det bättre för henne att inte resa långt..
Sen får ni nummer osv av mig när ni talat med honom..
Men om han undrar så vill jag att hästen skrivs över på en gång.. inget snack om att låna på foder eller så… De papprena ska skickas med..
Kanske låter lite hårt men jag tar inte över ansvar och foderkostnader för en häst som han tänkt slakta om jag inte äger henne.
Där går min gräns..

ja, det förstår jag. Klart att pappren ska vara iordning. Så skulle jag oxå vilja ha det.
så bra… hmmm… nu e jag nyfiken! *min sambo kommer få tokryck, bäst att sminka sig lite och vara söt ikväll!* hi hi hi!!

Lika bra det, kanske. Det är ju en fin häst…

Ha, ha du är rolig du Wanilj. Åk och köp något gott till han du.
ha ha ha… jag skojade lite! Min sambo är världens snällaste man och än mer blödig än mig…*det vill säga rätt mycket*
nu ska jag fixa lite lunch… jag pmar mitt telenr till dig
Mazze så har du det!
Kram på er!
Mazze!!!! hur gammal är din häst???? hon heter sheroona? Vet du vad hennes mor heter?…. Hon är mkt lik mitt gamla sto som fick ett föl 99..

ok!

Förstår det. Berätta här hur det går. Hoppas på en riktig solskenshistoria nu. he he
Ni får hålla tummarna.. om han är medgörlig och vi hittar en firma som kan köra snart så kan hon komma igår!!
Vi har ju som sagt plats och fem hektar bete så det finns så det räcker! Om hon är en gosegris så vet jag att sambon är såld…
Sen funderade jag på det med avmaskning strax innan hon åker då vi har helt fria marker så är det skönt om det görs innan… men jag kan lägga in en slant till det till dig då kanske Mazze? Men det kan vi ta itu med om det blir aktuellt!

Ja, jag håller iaf tummarna. *ler*

*håller tummarna jättehårt*
Håller också tummarna!!!

Vi här håller alla tummar (2) och tassar (12) vi kan hitta :)

håller med tummarna ! =)
tack snälla! Kom dock på ett krux… om hon är dräktig.. i vilken månad då?…Pust! Hon får ju inte resa för nära inpå… Någon som vet hur nära inpå de får resa?*skit*

Var är fotona är ju jättenyfiken ju. Tror att det är en månad innan eller något sådant.
oj, vad spännande!! berätta för oss hur det gick! tur att du Wanilj kunde ta hand om pållen, blev nästan lite intresserad själv om det är en snäll häst.
Lycka till!!!
Ja vi får hoppas det går bra men ännu inte hört ngt.. Nu måste jag släcka ner för kvällen då hästar, barn och sambo vill han min uppmärksamhet!
Kram på er!
Det verkar som om hästen skulle få ett hem, som tur! 

svårt att få henne stå still, hon fick vara naken ett tag o de va ju helt underbart, sprang som en …ja jag vet inte vad…

Håller tummarna oxå för att hon finner ett bra hem.
vilken vacker liten kicka.
Wanilj: du är en riktig stjärna, tänk om alla vore som du!
Lycka till me sötisdamen =)
/elin
/Elin

Vad spännande, vad bra Wanilj att du kan ta hand om hästen.
Lycka till, vad kul!
Det verkar som att hon får en chans till då han har gått med på annonsering! Jag uppfattade det som att det var viktigt för honom att få pengar utöver transporten så jag önskar dem lycka till! Det blir helt andra summor än slaktpriset då…
Det ser ut att vara en mkt fin häst så hon blir knappast svårsåld med annonsering!
-Mazze hojta om ni skulle stöta på patrull! Det finns ett hem här om det inte skulle gå vägen..
Kram kram!
Fast hon var väldigt fin….( hon är en kopia av mitt gamla sto) ska se om jag kan scanna in en bild på mitt gamla hjärta…
?? så det blev inte du som tar pållen då??
jo om han hade gått med på att vi tog hand om henne men att pengarna skulle gå till transporten istället… med lastbil går det loss på dryga 2000… men han ville ha 2500 enbart för henne… Jag har inte så gott om pengar så att jag kan bet 4500 för en häst och sen ge bort henne till ngn annan.. = ge bort 4500 på ett bräde…Utan då blir det mkt omplanering här hemma gällande träning etc. Men vi är fortfarande intresserade men då måste allt klaffa så att jag verkligen kan lägga ner krut på henne och de andra…Tanken var att hon skulle mellanlanda här för att jag sedan skulle se om jag kunde hitta ngn…
Rörigt?

hon var ju faktikst jättefin, hon såg hur glad ut som helst.

hon såg super fin ut ! (:
hoppas hon får ett bra hem då! (:

Det är en mkt trevlig häst. Men känns ändå skönt att han ville att jag skulle annonsera. Han verkade faktiskt lite glad när jag erbjöd mig. Känns skönt att få lite mer tid.
Tack alla för era insatser!!!!

Hon såg faktist fin ut, vad är det för trav hingst hon ev är dräcktig med?
-Eller är hon tjuvbet?
-Hoppas att det löser sig så Wanilj kan ta henne:)
Wanilj: Varför inte ha travavel i liten skala?
kram/Linda

har du lagt ut annons på henne ?
stoet som ev. va dräktig alltså ;)

Hon är inte betäckt, han misstänkte att nån hingst har varit lös. Men tycker inte att hon verkar dräktig. Såg ju henne första gången ute utan täcke igår, tyckte inte att hon ser ut att vara högdräktig (korten). Men man ska väl inte vara för säker. han misstänker att det kan vara en hingst vid namn Spender Boy isf.
Hon skulle nog kunna tänkas bli ett bra avelssto.

Hon såg iaf fin och välmående ut.
Vänligen/Linda

Jag har lagt ut annons på henne nu.

okej, på vilken sida ? länka ? (:

#29 De flesta "trotjänarslakter sker med skott i pannan, och det tycker jag är det humanaste mot både häst och ägare, det går snabbt och smärtfritt, min man som varit nödslaktare i 27 år har gjort det många gånger, och skottet kommer oftast nät hästen står och äter något gott och inget anar, Jag brukar följa med ut på sådana uppdrag, för att leda ut hästen om ägaren själv inte vill göra det, har även sett hästar som avlivas med spruta med en storgråtande ägare vid sidan, hästen märker på ägaren att allt inte står rätt till och blir då ofta orolig, så jag förordar skott istället för spruta.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Hon finns på www.hastnet.se och www.bukefalos.com

# 99 är han nödslaktare bebbe? hur går det till? har man någon utbildning för det?

# 100 kan du inte länka direkt till annonserna?
…… usch ögonen fylls med tårar nu..
/Elin

Hoppas att annonsen blir lyckad då.
Nej, jag tyckte inte heller att den såg dräktig ut.

hoppas ngn ringer och köper henne! :)

går hon i samma hage & stall som din häst ? ^o) (:

okejokej .. (:
hon ser fin ut ! (:

#101, han har varit, är nu sjukpensionär, klart han har utbildning annars hade han nog inte fått jobba med det i så många år, han började som lärlig, vad menar du med "hur går det till" ?

# 112 när räknas det som nödslakt? jag trodde det var bara veterinärer som fick avliva.

nej då, det får även nödslaktare göra.

#99 Absolut, det tycker jag med.

Nyfiken! Hur gick det med hästen? Har någon kommit och tittat och ev provridit hästen än?

#116 Det är många som har ringt o som har mailat…tror att det var någon/några som skulle komma i veckan o kolla!!!
Härligt!!! Det kommer säker att bli mkt bra!

Ja, för det priset på en travare som redan är mycket riden så borde den väl kunna säljas. Hoppas gubben inte bara säljer till första bästa också. Annars blir det ju snart en hästhandelshäst……..

Jag tror inte att han tar första bästa…han hade sagt nej till några redan per telefon för att de inte lät tillräcligt seriösa…

Ja, det får man väl hoppas. Eftersom han tänkte att slakta hästen i stället.

har hon fått ngt nytt hem?

Exakt, hur har det gått. Har hon fått en egen familj hon med.
Audiatur et altera pars

Meddi har fått ett nytt hem hon bor i Enköping

Vad roligt!!!

Vad kul att höra. Inte roligt när friska hästar går till slakt. Nu kan man vara lugn och veta att hon har fått ett hem hon med.
Audiatur et altera pars

jätteskönt att höra!! =)