Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2054 ggr
YlvaD
0

Dessa sadlar...

Jag har provat ett 40-tal sadlar på min arabkorsning. hon har kort, väldigt bred, platt och ganska rak rygg. Och det är typ HELT omöjligt att hitta en dressyrsadel som ligger bra. Alla glider, ELT gjord används redan och svanskappa är HELT uteslutet. 
Någon tips på sadel? Den som legat bäst hittills är Globus Clic bomvidd 36, har försökt hitta en 38:a men svårt att hitta en… Vet ni någon sadel som är lik i bomvidd? Hur är Wintec 500 dressyr NEW i bommen? Vet att gamla wintec blir svängdare desto bredare järn man har i, men den nya ser lite rakare ut, någon som vet?
Hade tidigare en Tekna men den blev för takformad på henne samt lite för trång just vid ortspetsarna.

Med vänliga hälsningar Ylva och Disney! Glad

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”

PogoPedagog
0

Vår häst med ganska platt bred rygg trivs bra i en Thorowgood t6.

YlvaD
0

Tyvärr är dom så stora i sitsen bara…

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”

PogoPedagog
0

Kan man inte ha typ en 15-16 tum då?

YlvaD
0

Finns bara i 17 tum som minst vad jag sett :/

PogoPedagog
0

vad dumt då. Du kanske kan kontakta en bra sadelmakare som kan bygga om en bra sadel. till dig. Antar att t.ex sådana dåär bossor sopm skjuter ut bakåt kan göras om till sådana som ligger bara under sadeln, sen kan de ju    bredda kanaler och anpassa stoppningen till en viss grad. Min kompis Kristian Heinonen t.ex https://www.facebook.com/K.H.sadelmakeri?fref=ts finns i Skaraborg. Han kan äcen bygga en egen sadel till dig utifrån en bom ni provar ut så den passar.

imsuchadiva
0

Har du prövat att byta sadelprovare? Jag hade också ett h*lvete när jag skulle byta sadlar, efter två vändor till samma tjej och prövat alldeles för många sadlar så bytte jag utprovare. Första sadeln hon la på hästen passade oss båda perfekt ;)

Sarah
0

Lippo Vanessa :) hade Charlotte Frisk från sadelmagasinet och den sadeln mig som en smäck på min liknande häst. Hon kallade den för nödlösning för ponnyryggar :p jätteskön och till ett rimligt pris.

Chestnut
0

Har du testat Albion? K2 t ex är för spikraka ryggar, Albion finns i rejäla vidder också och med LH ifall hästen inte har så värst mycket manke.

Med vänliga hälsningar
Chess

YlvaD
0

Har haft tre olika sadelutprovare. Ingen av dom har haft en lippo Vanessa med tillräckligt bred bomvidd. Blir för smalt över ortspetsarna

YlvaD
0

Albion tror jag blir för rak… :/ får inte vara helt spikrak

Sarah
0

#9 be dem testa med en större vidd? Eller finns det inte? Är ju utbytbara järn.

Chestnut
0

Finns albion som är mer svängda än K2 ;) annars så Morris and Nolan?

Med vänliga hälsningar
Chess

YlvaD
0

Har haft tre sadelutprovare som ingen av dom haft dressyrsadel som passat bra. Det närmaste vi har kommit som legat okej är en globus clic eller en tekna. Men teknan var för takformad och clicen gled fram. Hon har sadelgjordsläget långt fram. Vi testade med fyra olika gjordar bland annat en ELT men nej den gled framåt ändå. Tyngpunkten i sadeln måste vara långt fram, passa en väldigt kort rygg, ganska rak och väääldigt bred/platt samt med stora bogar. Suck blir väl att specialbeställa någon annars :P

Chestnut
0

YlvaD: Om du skriver en lista på alla ni har testat (märke och modell) kan vi säkert hjälpa med förslag på andra att testa? Finns ju oändligt många sadlar för alla möjliga slags hästar :)

Med vänliga hälsningar
Chess

Sarah
0

Igen, finns det inte bredare järn till Lippon?

smultrondryck
0

Har typ samma problem med min arab😕 Fruktansvärt jobbigt, när jag väl hittade en sadel så växte han och den blev för liten… Nu är det barbacka som gäller för vår del ;) Iallafall ett tag