Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6464 ggr
lisette
0

gallor?

när jag var hos calle och hälsade på så kände jag att han hade gallor på ena bakbenet och lite mindre på andra.

när han stod hos mig så hade han inte gallor, vet inte varför han fått dem. kan ju vara olika anledningar.

jag tror det beror på att han blir riden för mkt. 6 ggr i veckan tror jag det är.

men vad ska man göra föra tt få bort dom?

mazze
0

Det beror ju på varför han har dem. Är han för hårt riden? Fodret? Felskodd?

Ida_79
0

kanske jag får passa på o fråna en annan sak om gallor?? Mitt nya sto har gallor uppe vid hasen.. båda bakbenen.. vad kan det bero på,vad gör man???

gejsa
0

Överansträning gör att man får gallor. Han är skodd va?

Fodret, får han korn, havre? Det är mycket stärkelse i detta och kan göra att en del hästar får gallor.

lisette
0

han har inte skor längre, då det gick bra att rida honom där utan skor.

vet faktiskt inte riktigt vad han får. men han fick ju havre hos mig o hade inga gallor…

gejsa
0

Men fråga vad han får att äta. Är det korn så kan det vara det. Men det kan också vara överansträngning pga att dom rider mer än vad du gjorde även att skorna är av.

linnrisedal
0

du kan ju linimentera dagligen, lägga omslag.. annar kan man blistra på dem.

gejsa
0

Nej, blistra ska man inte göra. DEt är livsfarligt.

reddie
0

Är inte vanligaste orsaken överansträngning?

Är det orsaken så be dem träna mindre under en period.

lisette
0

#8 det har jag gjort….

Snuttan2
0

Håller med Gejsa här, både ang foder och absolut inte blistra, någonsin!

Steg nr, är gallorna fasta, alltså att de suttit ett längre tag eller kommer de och går? Kankse svårt att veta för dig, eftersom han inte är hemma.. Men försvinner de som de ska än så länge är det mer lättbotat å handlar mest om att hitta vart de kommer ifrån, har de blivit fasta så att kroppen inte längre transporterar bort gallorna längre är de mer jobb på det…

Ida76, absolut inte bra att ha fasta gallor, alltså gallor som sitter i hela tiden. Tyder på rätt rejäla fel, då hästen dels fått gallorna till att börja med = överansträning i leden som sedan fortsatt pågå under ett tag så att vätskan inte försvunnit å nu har kroppen avvecklad att det ska transporteras bort, och det som är fel och gör att mer vätska sammlas, överansträngningen, kan mkt väll fortfarande sitta kvar. Är bara att börja leta efter om du kan hitta vart felet kommer ifrån och även börja hjälpa till att få bort de gallorna för att se om det kommer tillbaka = felet sitter kvar och du måste hitta felet och behandla det, annars kan du nog glatt blunda å hoppas på det bästa om de snällt försvinner med hjälp.

För att hjälpa till att få bort vätska ska man hjälpa hästen att få upp mer blodcirkulation och värme = stallindor, värmande liniment, BoT paddar om man har det.

lisette
0

de fick honom i feb o då hade han inga gallor, vet inte riktigt när de kommit faktiskt. ska kolla upp det och vad han får att äta..

Ida_79
0

ska jag använda stall lindor över natten då,när hon har gallor vid hasen?? Min systers häst har lika dant,men bara på ena bakbenet!! Hon kyler med kall vatten varje dag för att hålla dom borta… Kan det vara ett allternativ?? Sen har hon ont i ryggmuskeln på ena sidan på ryggen med,då förra ägarna ridit med sned sadel länge:( Kan det vara en bidragande orsak till bakbenen eftersom hon även har ont i ryggen!!

davidia
0

arne fick gallor då dom rymde i höstas.på båda bakbenen..

sandi
0

Kan dom få gallor av för mycket stillastående också? Eller är det maten det beror på då kanske?

AliceL
0

Gallor behöver ju inte alls ges av överansträngning. även foderbyte som ngn skrev, eller för mkt foder.. har hästen stått inne länge m mkt grejs i hovarna så att cirkulationen blir dålig kan den bli lite gallig av det åxå. gallor är inte så farligt.. vet man att ens häst blir gallig efter hårdare träning kan man linda den på natten. men att linda varje dag om det inte är nödvändigt verkar dels tidskrävande, och sen, om man glömmer att linda en dag när hästen stått med det ett halvår eller så blir det ju inte så käckt.

tessa
0

gallor är väl också rätt vanligt på våren/sommaren då hästarna går ut på bete..

davidia
0

15*så min häst som redan har gallor och har stått lindad dygnet runt sen i november vad händer med han sen då när jag ska sluta linda menar du?

gejsa
0

#14# Det kanske dom kan få. Lagom är ju alltid bäst.

AliceL
0

tänk dig själv, om du under en lång tid alltid har något slags stöd, (det är väldigt svårt att göra en liknelse eftersom vi inte står och sover) och sen efter ett tag inte har något stöd alls blir det ju väldigt konstigt..

hjälper lindorna bra tycker du då?

gejsa
0

Ja, jag har också hört detta som du säger Alice. Att lindar man för ofta så blir hästen så van att det är svårt att sluta med det.

Därför lindar jag aldrig min häst. Han har gallor på morgonen men det brukar gå ner när han går ut i hagen och rör på sig. Han är ju 22 år så det får han ha tycker jag. Inget konstigt med det eg.

davidia
0

min häst har ju lindor pga gaffelbandsskador i bådabakbenen så han har varit tvunegn att linda.

AliceL
0

Men lindar du för stödet eller för värmen..?

jen
0

min ena pålle hade gallor på alla 4 benen förut. Jag slutade med kornet och kliet då de försvann ett tag. Men nu har han gallor igen Fundersam

Jag har börjat funderat om det är för att han hos förra ägaren gick på lösdrift, och hos mig är installad? Han står ju i boxen 12timmar/dygn nu mot att vara van att gå ute som han vill.

ska se om det  blir annat här hemma då de kommer vara ute fler timmar varje dag

davidia
0

jag lindar för stödet.eftersom han inte har så många bra % fibrer i benen.

AliceL
0

#23 det är ju ganska logiskt att han får gallor då.. dom får ju gallor av att stå stilla länge = "ingen" cirkulation

jen
0

#25 ja det är nog sant, men jag har inte tänkt på just det förut förrens nu…  Jag har mest tänkt på om han rids eller ej samt om maten kunde vara orsaken Fundersam

AliceL
0

;)

Between
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ponny har gallor, som hon har hela tiden, dock inte varma då. Hon hade det när vi köpte henne å hon lider inte av det. Fast funderar på att börja linda henne om natten…

Hon fick korn där hon stog förut och det kan inte varit bra för henne för hon har värste limpan av fett :P Vid mankamen lr vad manska säga.

jen
0

kan gallor ha med övervikt att göra?

Snuttan2
0

Gallor kan komma utav övervikt, ja. Då kommer det egenom att benen blir överansträngda utav vikten som de inte klarar av att bära. Det är rejält dåligt när man får det utav övervikt…

Travhäst-fågeln råkade ju ut för det när hon gick på fri tillgång, fick ca 50kg övervikt, benen orkade inte bära övervikten, utan blev överansträngda, fick gallor. Gallorna i sin tur kom ifrån att när benen inte orkade med vikten så fick hon förslitningar i kotorna och kotledsinflammation, vilket gav gallorna. Gallorna var alltså bara ett yttre tecken på felet, inte det grova felet i sig, vilket jag skulle gissa på är så det är i de flesta fallen, eftersom gallvätskan måste komma någonstans ifrån och överansträningen i benen kommer ju visas på något vis :(

gejsa
0

#29# Kanske det när man tänker efter. Det kan ju vara jobbigt att gå och var tung för benen. Dom blir överansträngda då. Men å ena sida borde nog Gejsa ha gallor då. Hon är ju rätt så tung.

gejsa
0

Oj då, där svarade Snuttan och jag samtidigt tror jag. *ler*

Snuttan2
0

Fast Gejsa är ju bygd för att klara mkt vikt, både dra mkt vikt och vara rätt mkt häst, hon får nog inte överansträngda ben pga vikt i första taget skulle jag gissa på. Är ju typsikt ridhästar eller såna som är högre i blod att vara känsliga och inte klara så mkt stötar ;)

gejsa
0

Ja, det är nog så.

lisette
0

kan ju berätta när tråden är uppe att efter en veckas skrittande och "ta det lugnande" så hade gallorna försvunnit nästan helt. alltså misstänker jag att det berodde på överansträning.

jen
0

#35 ok, vad bra det är när man får reda på orsaken Flört

lisette
0

ja det kändes faktiskt skönt…

frågade dessutom min arbetskamrat idag om de var intresserade av att köpa honom. hon skulle diskutera med sin man…

Snuttan2
0

Men mindre bra att de rider så att hästens ben inte mår bra… Usch vad svårt det värkar för alla att hitta vettiga fodervärdar??

lisette
0

nej just det, det är itne speciellt bra.. därav att jag har bett dom ta det lugnare med honom. och dessutom frågat den familj jag litar på om de vill köpa honom..

men det är inte lätt faktiskt. finns många oseriösa.

Snuttan2
0

Hoppas de som du litar på känner att de passar med honom :)

lisette
0

de vill itne bli av med honom. de är jätterädda att jag ska ta hem honom nu.. :D de har dessutom varit o kikat på en gård och lämnat ett bud…

gejsa
0

Det bästa är väl att dom då köper hästen till sig själva och att den andra slutar rida på hästen.

thomcat
0

Det enda som hjälper, jag bara säger det en gång det är BACK ON TRACK, de är super. Det är paddar som man lindar runt benen som reflekterar kroppens värme. Hade gallor förra året och var förtvivlad, var hos vetrinären och de rekommenderade back on track. Köpte de hos www.tahorseware.se förra året. De funkade i vart fall på min häst. Det står en hel del om de där sakerna de säljer där, bra förklarat.

jen
0

#43 hur länge behövde du använda dom?

Ove-D
0

Nu när jag har haft min haflinger inhyrd så fick han gallor. Jag har sagt till stallägaren att jag inte vill att han får kraftfoder, men hon envisas med att ge honom ändå med motiveringen "lite kraftfoder måste han ju få"… Jag bråkade inte med henne och hon gav honom kraft Groov och Betfor. Nu när jag såg hans gallor så sa jag åt henne att sluta ge kraftfoder och redan dagen efter märkte jag att de blivit bättre. Men hon gnällde ändå över min inställning att hö och mineraler & vitaminer räcker. Jag hoppas hon lyssnade på mig!!! Han rids inte pga att han har en skada.

Ove-D
0

Hur gör ni med en häst som får gallor om den står inne under natten? Låter ni den gå ute så mycket som möjligt då?

gejsa
0

#46# Det beror ju på vad det är för gallor. Men jag har aldrig haft mina inne pga gallor. Dom flesta hästar mår ju bäst av att få gå ute så mycket som möjligt.

fridak
0

#46 kompisens häst blir lite gallig under nätterna i box. hon lindar benen och tycker att det blir bättre då.

Bobby
0

En stor bidragande orsak till bland annat gallor , men också hältor tror jag många gånger beror på underlaget man rider på… Vår ridskolas ridhus har sååå djup botten. Veterinären har avrått oss att rida där för offta. Vi rider där max 1 gång per vecka.

Lizzan
0

kan inte så mycket om gallor men det kan ju bero på att foderstaten har ändrats för hastigt - fodergallor

Ove-D
0

#46 men jag menar "tvärt om"… Alltså om de FÅR gallor av att stå inne på nätterna…

jen
0

GISSA VAD???

jag har ju trott attWambezis gallor har berott påfodret eller att han står inne på nätterna!

MEN när jag bytte hovslagare försvann gallorna och han går mycket bättre på grusvägarna som jag har klagat på till förra hovsl om flera ggr.

jag har sagt flera ggr att han verkat ömmat fram och behöver sulor, men hovis säger att det måste vara annat….

fasen att jag inte bytt tidigare :(

gejsa
0

VAd kul jen. Vem har du nu då? Någon som är dyrare eller?

jen
0

nej, han är tillomed billigare ;) men har skott längre tid än den andra

VeNyRa
0

Våran hovslagare gör så hela tiden, finns inte en ända gång han inte skjutit upp tiden. men men, han är ju bra och trevlig och om det är något allvarligt försöker han komma.

Det verkar som att dom flesta hovslagare är så, Konstigt!