Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2885 ggr
imsuchadiva
0

Regn/flugtäcke

Är det någon här inne som har regn och flugtäcket ifrån hööks? Jag hade bestämt mig för att köpa det då det vorre perfekt nu när min häst går på bete. Men så kände jag på den delen som står emot regn, och det kändes jätte tjockt. Blir inte hästarna varma? Min häst går på bete 20 min ifrån mig, inte sådär super långt men funkar inte riktigt att åka dit tx innan jobbet eller flera gånger om dagen. Vill nämligen att han ska täcke när det ska regna i flera timmar, men vill inte att han ska svettas ihjäl när det slutat regna. http://www.hooks.se/produkt/regn-flugtacke-orinocko-horsepowerr/42540/56364/

mikatherider
0

Hej, jag har ett flug/regn från hööks, inte det som är på bilden men de kanske slutat sälja det. Det var iaf ganska bra, men min häst fick hela tiden skav av flugdelen på bogen. Använde det på våren när det var typ Max 10-15 grader och då funkade det super dem dagarna det skulle regna mycket. Nu på sommaren upplever jag täcke överhuvudtaget för varmt, utöver eksemtäcket som min häst måste ha :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

PogoPedagog
0

Finns det inga träd eller vindskydd på betet? Då borde hästen klara sig utmärkt utan täcke. ( tycker iofs att det låter överdrivet att ha täcke även om det regnar om sommaren men det kanske är en gammal eller ovanligt frusen häst) 

Nu spånar jag helt fritt men borde man inte kunna fetta in pälsen lite på ovansidan om man inte vill ha hästen blöt. Tänker typ att man löser upp lanolin ( ullfett) i kokande vatten o pyttelite tvål och sen sprayar över ryggen på hästen och vips har man en vattenavvisande gås-häst :D

imsuchadiva
0

#2 spåna gärna vidare i en annan tråd då den här tråden handlar om ett kombinerat flug®ntäcke.

Alex
0

#3 Håll en trevlig ton, tack.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Alex
0

Gällande täcket ser jag inte vad som är flugtäcke? Vad jag kan se på bilderna täcker det inte mer än ett vanligt regntäcke, så då kan man väl lika gärna sätta på hästen ett ofodrat regntäcke?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Blawe
0

Jag köpte ett, men höll ingen längre tid. Mycket opraktiskt. Bättre att köpa ett flug och ett regn.