Köpa åring?
Hej!
Jag ägt hästar sedan 2002 & samtliga har jag skolat om från engelskt till western. Jag har aldrig ridit engelskt. Nu är jag ute i hästköparsvängen igen och vill den här gången ha något annat än en häst som behöver skolas om. Jag har under senaste året velat köpa en 1 - 2 åring & nu har det dykt upp en som jag sitter och tittar på. Har inte ringt på annonsen ännu. Jag har aldrig ridit in en häst från grunden men älskar att hantera och jobba från marken. Har tillgång till både westerntränare och rundkorall & ridhus.
Många säger till mig att det är klart jag ska ha en häst som jag kan rida på. "Tänk vad lång tid det tar innan du kan rida." Osv. Men som sagt så älskar jag hanteringsbiten och dessutom hade det varit så roligt att få göra hästen till "sin egen typ" från början istället för att behöva skola om och hålla på med hästar som redan kan något annat. Visst kan jag rida på en sådan häst, men det är inte att sitta uppe på en hästrygg som lockar mest. Det är allt annat runtomkring också!
Har alltid haft så unga hästar i stallarna jag varit uppstallad i, men aldrig ägt en själv. Att köpa en inriden häst just nu är nog det tråkigaste jag hade kunnat göra. Jag har gjort den omskolningsbiten så många gånger på kort tid nu & vill verkligen prova något annat!
Hur ska jag tänka?
När är man redo?
Vilka frågor ställer man när man är spekulant på en så ung häst?
Hur går det till med besiktning/hälsokontroll?
Hur kan jag räkna ut ungefär hur hög den kommer att bli?
Hur inspekterar man en sådan ung häst?

Jag letar själv efter en ung oinriden häst där jag kan göra allt själv från grunden. Tre år går vansinnigt fort eller ska jag säga sjukt roligt fort.
Det är tömkörning + eventuell in körning…miljöträning, löshoppning ja allt roligt man kan göra från marken för att skapa en stabil grund inför inridningen 😃