Foderstat
Undrar hur många det är här som fått färdigt sina foderstater nu till hösten/vintern?? NI kan ju skriva dem här isdan fall om ni vill :)
Jag har ju tyvärr ingen analys =( Så jag får chansa i år igen…
Fri tillgång på hösilage
2 nävar havre
1 näve Betfor
Biotin
Rapsolja
Linfrö
+mediciner…

Jag har inte ens börjat öppna årets hö än. Måste sedan öppna ca 4 storbalar innan jag kan skicka in för analys.

nej men någon får gärna göra till mig! *tråd: Hösilageanalys*
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jag har inte heller fått iväg nån analys.. tänkte skickat iväg för nån vecka sedan men tur var väl det att jag inte gjorde det..för det hade varit helt i onödan då det nu visade sig att bonen inte hade ngt kvar alls av det dära lite torrare hösilaget.. nu har vi fått in nåt blötare hösilage, eller om det är ensilage? Ser mer brunt ut eller vad man ska säg..men eli verkar tycka om det han blandar det med sin halm hehe så han äter halmen o hösi/ensilaget samtidigt :P han fick 8 kg av det torra så ökade på två kg på varje mål av det blöta..så nu får han alltså 14 kg! Näst minst men får mest grovfoder! Sedan så har jag ökat på krafften lite allt eftersom jag ridit.. just nu får han 9dl grund,4 dl uppblött betfor, 30 ml majsolja och 30 ml b-vitamin om dagen nu när han börjat fälla/sätta päls..tror det är 30 ml eller så är det 60 ml..:S hr tänkt öka upp grunden lite till.

Jag har en halv foderstat till Mirabil.
När vi fick hösilaget med tillhörande analys så hade killen missat att man ska be om analysen på mer än bara Mj, Sbrp och Ts.
Så just nu har jag bara en fodeerstat gjord på de siffrorna, mineralerna måste jag tyvärr höfta lite med just nu.
I månadsskiftet flyttar han till ett annat stall där hö ingår men de analyserar inte sitt hö så det första jag får göra är att skicka iväg en analys på det.
Så det dröjer nog ett tag till innan jag har gjort en fullständig foderstat till honom :o/
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Har ingen analys i nya stallet. De äter just nu fjolårshöet till det tar slut, sedan årets. Ska skicka det på analys då - om jag har råd…
Tills dess äter Lyrik:
Ca 12 kg hö, 1 liter lusernstrå, 1 liter edel avel, 1 liter betfor torr mängd, 1½ liter havre, ½ liter vetekli, 1 dl bryggerijäst, 50 g miner grön, 2 mått flexijoint (ska byta till bioglucomin), ½ dl nyponskal, 1 mått enzion, 1 mått kiselgur, 1 mått profeed, 20 ml B. 1 mått Tokosel sön kväll.
Måste nog öka lusernet, han har börjat tunna ur i flankerna igen…

hur tycker in min ser ut än så länge?? duger den? för mkt/för lite av ngt? märkte igår att han blivit lite rundare sedan han kom så han får nog inte för lite iaf :) behöver jag köpa till mineraler? Just nu har han en himalyasten som han slickar för fullt på..

vår analys på höet kommer förhoppningsvis i nästa vecka!

Har inte ens fått hem nya höet ännu :) Men vi har bara ca. 20 balar kvar av det "gamla", så det börjar bli dags att hämta årets..

stallägarem fick analys tidigt eftersom hon skickade in hötussar från oliak balar när vi tog in höet vid midsommar. Hon sa då att proteinet var skyhögt och att det troligtvis blev till att blanda ut det, men nu har vi börjat på årets hö och det blandas varken ut eller minskas på kraftfoder….samma foderstat som tidigare alltså

Japp, 23 år, D-ponny, pensionär:
Fri tillgång på hö (pillar i sig ungefär 7-8 kg dygn)
70 g krafft miner blå
1 dl Salsa havrefri mix
1 dl betfor (uppblött)
Cortaflex (för leder och skelett)
Kraffts nya vitaminer i pelletsform
Schrek, 4 år, liten stor häst, rids lugnt 3-4 ggr i veckan:
Fri tillgång på hö (pillar i sig 7-8 kg per dygn)
70 g krafft miner blå
2 dl Salsa havrefri mix
2 dl betfor (uppblött)
Kraffts nya vitaminer i pelletsform

Pepino:
1 liter krossat korn
1½ liter Hippo Basic
1 dl. Hippo Mineral Plus
3 dl. betfor (torrt, blötläggs sen)
3 dl. vetekli
Ca 4 stora nävar lucerne
1 dl. majsolja
Fri tillgång på hö

Reddie, 10 år, varmblodstravare, rids sporadiskt
Morgon
½ l fibergi låg
steel joint mineraler
1 höbal i hagen (7-8 kg)
Kväll
½ l fibergi låg
1 höbal
Till vintern får han fri tillgång på hösilage, tuggar i sig genomsnitt 25 kg dag