Övergång till storhäst
Hej! Jag ska inom kort övergå från ponny till storhäst. Skulle någon som redan har gjort övergången, berätta om era erfarenheter? Likheter/skillnader mellan ponny, och storhäst. Det jag är mest nyfiken på är om det blir det mycket stora skillnader på ens ridsätt? Jag är intresserad av hoppning. Jag vill helt enkelt få lite tips på vad jag ska tänka på!

Tycker att övergången var svår :P Men kanske beror på att jag är 33 år och fortfarande har en D-ponny. Har även en stor häst, men tycker fortfarande att det är lite svårt att sitta på honom, trots att jag haft honom i 4 år. Dock har vi haft många uppehåll pga skador, medan jag kunnat rida och träna ponny regelbundet i alla år.
Jag föredrog att rida dressyr på storhästar eftersom mina fötter hamnade i ett bättre läge och jag slapp få ont i låren för att jag drog upp benen varje gång jag skulle skänkla osv. Jag kunde sluta om bättre och mer naturligt.
Däremot föredrar jag att rida ponny när jag rider ut eftersom de är roligare :)
Men sen finns det också storhästar med väldigt kort kliv som känns som ponnyer, hästar som har så stort kliv att de känns som gunghästar och ponnyer som har långa kliv och känns som storhästar.
Överlag brukar väl storhästar vara lite mer häst/lite längre och tar lite längre tid att rida ihop än en kompakt liten ponny :)
Själv tycker jag att det känns roligare att rida på ponnys än stora hästar med himla stor galopp :P Men man vänjer sig.
Zingo ;D