Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1160 ggr
Amazing
0

HJÄLP HIT!

Hejhej!

Nu är det så att jag fick min häst för 4 månader och 4 dagar sedan, då var hon skodd på båda frambenen.
Eftersom att hon tappade en sko, tog vi av den andra med. Och efter att ena skon ramlat av har hennes ena framben bara krånglat.

Jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig, ska jag rida, eller inte rida? Vissa dagar har hon varit helt frisk i benet, inte haltat någonting alls. Men nästa dag kan hon knappt gå. Jag får ingen klar uppfattning om hon egentligen har ont. Vissa gånger har jag trott att hon lurat mig. Men nu är jag osäker eftersom att hon haltade jättemycket idag.

Hon är varken varm eller svullen om benet. Själv tror jag inte att det sitter i hoven, men man vet ju inte.
Jag ska iallafall ringa upp en veterinär, men tänkte kolla om ni visste först.

Är det någonting annat ni vill veta hur hon reagerar på, eller hur hon är.. Fråga!
Skulle betyda mycket om ni kunde svara :)

Mvh AMAZING!

Scandi
0

d första jag tänker på är hovböld..

Amazing
0

#1: Det sa min kompis också, men hon var inte säker. Vad är det för symptom på hovböld?

Scandi
0

vad jag kommer ihåg så blev mackan halt o så fick han feber.. sök på nätet det kanske varierar

Amazing
0

#3: Okej! Tack. Eftersom att jag är nybliven hästägare, hur vet jag om hästen har feber? Syns det på den, eller måste man använda en temperaturmätare för att märka det?

Amazing
0

Får jag fråga vad en häst har i normaltemperatur?

thilda-
0

Runt 37? olika till häst till häst

gejsa
0

Alla hästar får inte feber vid hovböld så det kan du inte bara kolla på.

Men jag råder dig att genast ringa en hovslagare. Han ska kolla om hästen har hovböld och sedan sätta på hästen skor på alla fyra. Är hästen van att gå skodd så ska den göra det också. Öm i sulorna kan hästen vara så det kan vara därför som den haltar. Behöver inte alltid vara en hovböld.

Amazing
0

#6: Okej, bra att veta.

Men tycker ni att jag ska ta hit en veterinär? :)

gejsa
0

Nej, först och främst en hovslagare. Har du tagit av skon och hästen blev dålig så är det ju säkert det som är felet. Men OM inte hovslagarern ser något fel och skor hästen och den inte blir bra så är det ju veterinär som du ska ringa.

Amazing
0

#9: Hovslagaren säger att hon har fina hovar, hon har ju haft detta ett tag så han har hunnit verka henne.
Ser hellst att hon inte har skor, eftersom att jag tror mer på det naturliga i hästen vilda liv.
En jag känner har en häst som hade sånt eksem att hästen tappade man och svans, dom tog av skorna, och nu är hästen bra!

Thorsson
0

tror väl lite som gejsa, opm jag fattar henne rätt. Hästen kanske inte är van att gå barfota och kanske därför ömmar/haltar. Nu vet inte jag om jag är inne på fel spår, men brukar inte puslen vara hög vid karleden? och vara hovar när det gäller hovböld, eller är det bara något av det. vet att det är hög puls vid fång iaf? ;)

gejsa
0

#10# Nu får du väl ge dig! Tror du på fullaste allvar att en eksemhäst blir bra när man tar av skorna???

Fina hovar kan ju många hästar ha. Men likt förbannat vara ömfotade. Du kanske inte talade om att hästen var halt när han var där och verkade eller? Gjorde du det och hovslagaren inte såg något fel så ring veterinären isf. Något fel är det ju.

Och det är svårt att ta bort skorna på en häst som är van vid att gå med skor. Det är inte snällt att göra det. Ska du låta hästen stå vid is och snö då eller? Undrar om det inte är mer ekonomin som gör att du vill att hästen ska vara utan skor. För naturligt är det inte för  hästen att gå utan skor om den får ont av det. Pröva själv att springa i grus utan skor och strumpor. Ömmar det inte?

Nu är jag elak tycker många. Men det är dagens allvar. Man ska tänka på hästen inte sig själv i första hand.

bonde
0

Hästar luras inte!!! Deras hjärna kan inte tänka ut "om jag låtsas halta så slipper jag bli riden idag". Men däremot så kan det ju vara nåt fel på din häst som bara gör sig påmint ibland.

Jag tycker absolut att du ska dit en veterinär. Nåt fel på hästen är det ju uppenbarligen, annars hade den inte haltat…

lisette
0

#12 lugna ner dig lite…

men om man vill ha hästen oskodd av ngn anledning så måste man  ju ta av skorna och vänja hästen vid underlaget gradvis. jag provade att ha calippo oskodd här hemma, men vi har ju bara hårda grusvägar. så det funkade inte alls. de som har honom nu har honom oskodd.

gejsa
0

#14# Lugna mig lite?! Hur kan man göra det när hon på fullaste allvar tror att en häst som har eksem blir bra av att ta av skorna? Då måste man ju tala om att hon är helt ute och cyklar.

Att låta en häst fortsätta vara oskodd om den haltar som hon berättar är inte snällt. Då får man ge sig med att försöka låta hästen gå oskodd. Själv ville jag inte ens sätta på skorna på Fille för han verkade inte vara ömfotad. Men efter att ha börjat rida mer på grusvägen så gick det inte. Början till hovböld på båda fram pga gruset. Det säger ju inte lite det. Och då hade han inte ens varit skodd än.

lisette
0

#15 du låter så arg när du säger det. därför jag ber dig att lugna ner dig. =)

gejsa
0

Ja, jag blir upphetsad när man inte förstår att det är fel ju.

Due-Boje
0

Jag håller helt med gejsa. Att tro på de "naturliga hästlivet" låter ganska löjigt, jag menar.. Hästen använd inte till samma ändamål som den gjorde förr. Helt andra typer av hästar är framavlade och de är inte lika hållbara som hästarna som levde i det fria för länge sedan gjorde. Skor uppfanns för att spara på hästens hovar, och vara stötdämpande på hårt underlag. Dagens hästar är bra mycket ömtåligare än vad de var innan människan började använda den! Vad får dig att tro att hästen mår bättre av att halta och vara oskodd än skodd och lycklig, och kunna röra på sig i hagen som en häst en gång gjort i "det naturliga hästlivet"?

Amazing
0

Gejsa, då må veta mycket, men inte allt.

Jag har pratat med både hovslagare och veterinär, men inget tänkte jag då ta upp här.

gejsa
0

#19# Nej, klart att man inte vet det du inte berättar. Men du frågade faktist vad du skulle göra här. Då tror man ju att du är ärlig och berättar allt.

Fast det är ju bra att du frågat en veterinär nu. Det var ju det jag tyckte du skulle göra.

jen
0

#10  Du skriver

Ser hellst att hon inte har skor, eftersom att jag tror mer på det naturliga i hästen vilda liv.

hästarna reds ej då, de var barfota från födseln och det fanns heller inga hårda vägar då.

tycker du ska kolla med hovsl om ev hovböld och sen ta på din häst skorna igen

Amazing
0

NU vet jag vad det är och jag mår sämre än jag gjorde innan. Ska göra nytt forum om detta.