Istället för ensilage
Jag behöver hjälp….
Madam tappar lite hull.
Men,eftersom vi står i stort stall där korrekt foderstat med analys skulle kräva förnyad analys varje vecka måste vi lösa det på annat sätt än med analys. Jag tror inte ens analyssvaret skulle hinna komma innan den sändningen var slut…
Har ökat hennes mängd höensilage men tyvärr tycks det som hon har nått sitt tak. Efter ca 9 kg/dag äter hon inte mer, fördelat på 3 givor. Jag vill helst inte ge mer betfor (nu ca 1 liter torrt) eller havre då det känns som det bara blir spring i benen.
Så har ni något tips på vad som skulle kunna hålla hennes hull???
Kokt korn är jättebra för hästar som är svåra att hålla i hull, även sojaprotein, men det får man vara lite försiktig med så dom inte får proteinknölar. Börja med att maska av för det kan hjälpa så här på hösten.
Lucernhack brukar hjälpa hästar att hålla bra hull också. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Usch då. Det är ju foderbyten varje gång. Inte alls bra för en känslig hästmage och är den inte känslig kan den bli det.
Lusern strå som du hänger upp i en hink på väggen. Så hästen nästan får fri tillgång av det. Då lär hon iaf inte få för lite av mj och smrp.
eller öka kraft givan?
Nu får gejsa ursäkta min okunnighet med vad står mj och smrp för??
Madam är lite väl pigg redan som det är, vill därför inte öka på den delen.

Mj är megajoul = energin. Och smrp är smältbartråprotein. Det är proteinet alltså. Hö/ensilage och lusern strå/pellets går ju som grovfoder. Det är inte lika farligt att ge till ponny och hästar som inte tål för mycket mj och smrp. Däremot kraftfoder är mer farligt att ge. Helst ska man ju ge ett bra grovfoder och så lite som möjligt av kraftfoder. Grovfodret är ju den naturliga maten för hästar.
Jag skulle aldrig våga ge så mycket betfor åt en ponny som du ger. Blir inte hästen dålig i magen av detta och foderbyte med blött ensilage hela tiden?
Hur blött känns hösilaget?

Mj är megajoul = energin. Och smrp är smältbartråprotein. Det är proteinet alltså. Hö/ensilage och lusern strå/pellets går ju som grovfoder. Det är inte lika farligt att ge till ponny och hästar som inte tål för mycket mj och smrp. Däremot kraftfoder är mer farligt att ge. Helst ska man ju ge ett bra grovfoder och så lite som möjligt av kraftfoder. Grovfodret är ju den naturliga maten för hästar.
Jag skulle aldrig våga ge så mycket betfor åt en ponny som du ger. Blir inte hästen dålig i magen av detta och foderbyte med blött ensilage hela tiden?
Hur blött känns hösilaget?
Ja, det känns mkt men är vad hon fått tidigare.
Ensilage, rättare sagt höensilaget är tämligen torrt, inte stor skillnad eg från vanligt hö.
Jag är inne på att ge henne lusern strå eftersom det mer liknare grovfoder i konsistensen och ger rätt tuggmotstånd, efter vad jag förstått.
Jag skulle vilja sänka hennes betformängd och havregivorna men just nu känns det inte rätt att sänka ner hullet försvinner…..

Betfor är bra att ge till hästar som äter hösilage, det balanserar upp i magen eftersom det blir ett litet foderbyte vid varje nyöppnad bal. sen om 1 liter är för mycket tänker jag inte uttala mig om, jag ger 3 dl pelleterad till mina.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~