beror på vem du frågar. alla har olika åsikter om vad som är mildast.

måste köpa ett nytt bett till eli då det är för stort..han får skav uppåt eller vad man ska säg inte i själva mungipan. men vilket är bäst? har kikat runt på nätet men alla säger olika, det verkar som att tvådelat,tredelat o rakt är bäst vad jag har sett utifårn olika sidor..är sugen på ett tvådelat m kopparinlägg, ett tre delat m sötmalm eller ett rakt äppelgummibett..

det är nog längden som är själva felet om han får skav, kanske nyper bettringarna, eller själva hålen på bettet där bettringarna går igenom.

tror också det är längden..men hur får jag reda på vilken storlket?? kan man mäta på nåt sätt?

det tandläkarna är väldigt inne på just nu är raka bett, att det ska vara så stabilt som möjligt i munnen. 2 delade är inte så bra, hästen kan vika upp dom i munnen eller hur man ska säga, så enligt tandläkare
1. rakt
2. tredelat
3. 2delat
personligen tycker jag de flesta hästar funkar bra och trivs med 3 delat, så hade nog köpt ett sånt till att börja med. eller 3delat och rakt.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

bettlängden anges (oftasts) i millimeter. man mäter från bettring till bettring, så om du mäter det du har nu och vill testa ett storleken större så är det bara att lägga till 10 millimeter.

men om jag köper ett rakt gummiäppelbett och ett tre delat, antingen det med sötmalm på hööks eller så det med gummi.. ås kan man ju ha att buta med.. lädste på nån sida att det inte är bra att rida med samma bett flera dagar i rad?

jag ska ha ett mindre till honom tror han har fått ska därför att det varit för stort..

för tillfället sägs att man ska rida på tre olika bett, kommer ej ihåg vilka. Hästen är ju inte skapt för att ha bett och därför säger många hästtandläkare att mans ka skifta mellan tre, men jag anser att man ska försöka göra det så lätt för hästen som möjligt, vissa hästar blir mer oroliga om man byter hela tiden och skapa oro är väl fel? tvådelat bett kan trycka upp i gommen på hästen om man tar ett rejält tag i tygeln, men om du tar tag i munnen med ett tredelat så rycker du ett rakt ryck längs med hela munnen vilket också känns på hästen(min kusins pålle kan bli rätt stark ute och hon hade bytt från två till tredelat men bytte tillbaka ,på uteritterna, då hon märkt en gång att han nästan fått sår)…
"Uppåt"? Hur tjockt bett har du?

jag upptå eller jag vet inte hur man ska förklar han får skav/sår av det iaf..vet inte hur jag ska förklara..:S vet inte tjockleken åd jag fick ett träns med eli när jag köpte honom med tillhörande bett.. det var inte det tränet jag hade när jag provred honom.

Bettlöst är nog mildas? ;)
Jag tycker att de raka är mildas, tvådelade har jag dumpat helt numer o kommer aldrig att börja använda igen. Det sägs att gummibett är mjuka mot tänderna o "järn"bett mjuka mot mungipor/tandkött, så man får tänka igenom lite vad man vill få ut utav bettet.
Om jag inte har fattat helt fel skulle jag nog testa ett smalt rakt "järn"bett med fasta ringar..

http://www.djurtandvardskliniken.se/
Här kan du läsa vad hästtandläkaren tycker om olika bett.