Nosgrimma?
Använder du nosgrimma?
Vilken typ av nosgrimma i så fall?
Varför just den typen?
För det mesta remontgrimma på unghästarna annars engelsk nosgrimma.
Då det är mest unghästar man arbetar med så är remontgrimman att föredra, tycker jag. De lär sig att inte gå runt och gapa och fungerar mkt bra under utbildningstiden. Även i körning.

aachen utan snokremmen så det blir som engelsk. tog bort den ett tag men köpte ett nytt rundsytt träns med likadan nosgrimma och där går inte nosgrimman att ta bort så då rider jag med på både tränsen.
Aachen utan remmen har Windy, så den är som en engelsk. Vi ska testa pullar på henne nu dock.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Pullar eller aachen, ibland hackamore.

aldrig
Rider i stort sett alltid utan.. :)

ge mej en BRA anledning varför man ska ha en nosgrimma?

Har remont på båda pållarna.
På Kreles för att han funkar bäst på det, tillsammans med ett smalt tredelat eggbett som han inte krullar ihop halsen med =)
Snörpa har också remont, för att den inte ska trycka på hennes icke existerande tand. Hon går på ett smalt tredelat bridongbett.
Just nu ingen…

gjorde förrut men lärt mig att det fungerar bättre helt utan, med båda mina hästar jag haft/har

Nej, försöker ha så lite som möjligt så det inte gör ont eller klämmer någonstans.
Försöker ha så lite som möjligt men ibland när Delay är tjurig så vill jag ha nosgrimma, har engelsk eller pullar.

har remont. :)

har remont. :)
Pullar, Remont, och Aachen ..
beror på vad hästen är på för humör. är han busig blir det Ramont, då man kan stänga munnen bättrre nertill då , eftersom han gapar mkt och försöker sticka , :D anars rider jag mest med aachen eller pullar :D
En BRA anledning till att använda nosgrimma är att om du rider "vanlig" ridning med vanligt bett så gapar inte hästen så mycket… Bland annat!
Titta på alla dressyr och hopphästar… Har du sett någon på hög nivå utan nosgrimma?? Så någon anledning måste det ju finnas!
#7: På unghästar så är det en BRA anledning då de lär sig att ha munnen stängd och inte gapa och "leka" med bettet.
En rätt sittande nosgrimma gör ingen skada.

en häst som acceptera och har ett rätt bett går inte och gapa!!! kan man inte hantera sin häst i ridning utan nosgrimma så ligger felet i kommunikation eller bett/tänderna.
#18: Nu är jag inne på unga hästar som utbildas.

#19 även där står jag för det, har aldrig haft nosgrimma på någon unghäst….
#20: Ja, alla gör vi olika :-)

#21 jo visst….
men jag har fortfarande inte fått nån bra anledning varför man ska ha en nosgrimma?
varför massa grejer på stackars pållen när det funkar utan? förstå inte…..

#21 jo visst….
men jag har fortfarande inte fått nån bra anledning varför man ska ha en nosgrimma?
varför massa grejer på stackars pållen när det funkar utan? förstå inte…..
#22: Jag har iaf angett en anledning. Några andra kanske har fler?….
Det är ju långt ifrån bara nosgrimmor som skulle vara "onödiga" isf på hästarna om man resonerar så. Alla bett i olika varianter, hjälptyglar, hokus pokus vi stoppar i våra hästar osv….Tror det är mkt individuellt vilka erfarenheter man har och vad som fungerar bäst för ens häst/hästar o hur vi arbetar med dem osv.

Pullar,aachen o engelsk:)

#22 har aachen utan snokrem ungefär=engelsk. detta för att den itne går att plocka bort från det rundsydda tränset. spännena sitter på nackstycket(sitter en bit från öronen men jag använder ludd iaf för att han inte ska känna dem) och det går då itne att få bort den remmen där själva spännet sitter. dessutom verkar han itne bry sig om han har nosgrimma el ej.

Rider både utan o med, men rider jag med är det oftast för fint då dessa sitter för löst mot vad man "ska" ha dem. Men tycker att man redan från början av en hästs utbildning ska lära hästen at gå utan. Det är bättre att låta de vänja sig vid bettet utan att "klämma" ihop munnen på dem.
#28 Tänk vad lätt att du sliter med dig det tränset om du ramlar av framåt, finns ju inget som håller fast det i princip ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Kör med pullar på Lolly och aachen på Lina, ibland kör jag utan, men oftast på Lolly då Lina har en tendens att ta tag i bettet och strunta i tömmarna om man kör utan (händer även med, men inte så ofta och det är lättare att undvika då) Och det är inte för att hon ogillar bettet som hon biter fast i det, utan hon gillar helt enkelt att springa.
Ni som anser att man inte ska ha nosgrimma, tycker ni alltså att jag ska skaffa ett skarpare bett till henne, eller hur skulle jag göra? (det är inget jag tänker göra, eftersom hon trivs med sitt raka applemouth-tränsbett och jag tror inte jag kör tillräckligt bra för att kunna använda det)

Oftast utan (westerntränset). På tränset jag har när jag kör har jag en engelsk. På Delvina hade jag aachen, men nu mer om ja är ut med henne så tar vi de lugnt å brukar bli barbacka utan nosgrimma.

Oftast remontgrimma, det är på lilltösen. Engelsk på tanterna. Jag tycker att de kan vara bra att ha ibland, gammeltanten kan bli stark när hon vill och lilltösen kan få för sig att busa och gapa. Men framför allt så har jag inte velat ändra så mycket i deras utrustning utan använder det ägarna valt i första hand.

nepp det gör jag inte möjligen om jag ska ut blan en massa nya hästar med vårat ena fjordsto för hon blit HET
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#30 Då får man låta bli att ramla framåt. ;) Hihi
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Det beror väl på vad man ska ha sin häst till, har man tänkt tävla dressyr så är det ju dumt att försöka vänja sin unghäst utan nosgrimma?!!! Det är min motivation. Själv rider jag bettlöst för jag rider bara hemma numer. Jag tycker isåfall det är lika dumt att ha bett i munnen på en häst isf. Men i de flästa tävlingsgrenar måsste man väl de?
alltid nosgrimma…
varför gör man o säljer träns m nosgrimma om det inte behövs????????????

#39 mycket som tillverkas som inte egentligen behövs! så är det inom allting. Syfte: Tjäna pengar
ja men tränset kan ju inte kosta mkt mindre utan nosgrimman???????
Har aldrig funderat på o rida utan nosgrimma…sä självklart men intressant o läsa att mga inte gör det, rider m det alltså.
Men AusaBausa, det är ju som att säga att de säljer hjälptyglar, så då måste ju de också behövas? ;)
Det jag funderar mest på dock är vad tusan en käkrem ska vara bra för? Ni som har såna på era träns.. Vet ni det? Jag menar, de ska ju inte ens sitta åt utan hänger.. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Ja där kan jag hålla med! Käkremmen gör inte mkt nytta!
Ja visst är det knasigt tänkt m nosgrimma men har som sagt ALDRIG tänkt tanken på o ta väck nosgrimman…den har liksom följt med bara…undrar hur utvecklingen går frammåt ibland;-D

det ska inte sitt hårt, men de ska sitta såpass "hårt" att tränset inte kan glida över öronen! =)
#44 Men är det inte minst en knytnäve eller nåt man ska få plats med där? Då borde väl tränset kunna glida över öronen rätt lätt.. De är ju rätt böjbara ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
knytnäve vid käkremmen ja och 2 fingrar vid nosremmen…

jo, de e väl sant. men den ska ju inte sitta så löst att den dinglar hela tiden, det blir bara att störande moment för hästen.. Kan jag tänka mig. Även om man har de löst lägger den ju sig intill gannaschen(stavning:S) testa dra tränset rakt mot dig när du står framför hästen nästa gång, och se hur det går :P Det är det jag har läst att den är till för iallafall…
#47 Existerar ingen käkrem på mitt träns, så kan inte testa det. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

hm, testa på nån annans då ;)
Mjo det är sant.. Fyra av hästarna i stallet har väl käkrem på tränsen i alla fall.. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

"Huvudlagets funktion är att hålla bettet på plats. Pannrem och käkrem hindrar huvudlaget från att glida över hästens öron. Nosremmen har främst funktionen att hindra hästen från att gapa och därmed frigöra sig från bettets inverkan."
Detta stod på en sida om barockridning. Inte det jag ägnar mig åt men ridning är ridning :P
Jo, låter vettigt.. Men tycker ändå att tränset inte borde glida över hästens öron.. Borde ju krävas att nån drar i det för att det ska åka av. :P För min del funkar det utmärkt att rida såhär i alla fall.. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Haha, med så mycket lurv som bäddar in tränset behövs inte så mycket remmar antar jag :D Fasiken vad islänningar e söta!
jag har en vanlig bred, fodrad nosgrimma med aachen rem och pullbackknäppning när jag rider på tränsbett. samma sort när jag rider på kandar fast utan aachen rem då såklart. man behöver inte ha nosgrimma om man inte vill men jag vill ha det. ska ändå tävla på det så jag förstår inte vitsen med att inte ha det hemma.
7åringen har dessutom ett tungfel, eller har haft iaf. alltså är det viktigt för honom att ha sin nosgrimma med rem eftersom det stabiliserar bettet. han får ångest av för mkt rörelse i munnen, även ledträns osv, men blir väldigt nöjd när bettet är förutsägbart. han blir väldigt nöjd över att nosgrimman begränsar hans gapande och hans tungaktivitet, har han ingen begränsning så börjar han grejja och sen håller han på tills han nästan vänder ut och in på sig själv och då blir han rädd. det är som nån sorts ticks eller tvångsmässigt beteende…
oj då, blev en massa text… men jag skulle kunna skriva en bok om hans sa**ns mun.

#54 aldrig hört talats om det…..
Achennosgrimma, fast ibland pullar och ibland engelsk och har hänt att inte jag har haft någon
#58 Nosgrimma kanske det heter =P haha
# 58 , hehe.. du har likadant träns som jag har te min ponny :)
#58 Aachen nosgrimma.
vad har du aldrig hört talas om?

Aldrig!!
Jag har en engelsk som sitter löst mer än två fingrar där, orsaken undrar ni.. jag tycker den är så snygg, den har ett broderat mönster.
Jag läste någonstans för länge sen att käkremmen inte behövs utan den blev uppfunnen av kavelleriet då dom spände den ganska hårt. Orsaken var att då kunde inte hästarna få av tränset när dom inte ville gå längre men ryttaren ville. Dom var inte alltid djurvänner under krigen.
Säg inget till Alex men den isisen var himmla söt

Vad är det för fel om man har nosgrimma?

Det är inga fel alls, bara man använder den på rätt sätt! =)

#66 okej^^
nånstans kommer ju ridningen in i bilden också, det spelar ingen roll hur mkt eller hur lite saker du har på din häst! huvudsaken är att du har vad som är nödvändigt för att bedriva god ridning!

Kunde inte sagt det bättre själv… Man får anpassa sig efter hästen.
ja exakt.. anpassa sig till hästen med en egen målsättning. min målsättning är såklart utrustning enligt TR. om vägen dit kräver en annan variant så må det vara hänt…
min tungfelshäst hade säkert gått asbäst på ett bettlöst träns! men jag måste tävla och då är inte det ett alternativ, då får vi helt enkelt hitta harmoni med bett, så enkelt är det.
det hade säkert varit enklare och trevligare att rida bettlöst men det är inte målet med träningen. vare sig mitt mål eller hästägarens. alltså får tok-fux lära sig att acceptera bettet och jag som ryttare får göra allt jag kan för att få det att ske.

Jag hade ett litet bett problem på min gamla ponny (han e 30 nu, tävlade honom till han var 22) Han hade så dåligt emaljskydd på tänderna så han fick ont av de vanliga betten. Ilningar skulle jag tro.. Så han fick gå med gummibett vilket han inte hade något emot alls. Detta var inte tillåtet då har jag för mig, så på tävlingsdagen fick jag sätta på det vanliga och då gick det bra. Han hade säkert också tyck det var skönast med bettlöst träns, men det kan man ju inte ha på en dressyrtävling :P
precis… det är trist men det är ju så det är…=/ jag hade som sagt gladligen ridit bettlöst, det hade varit mkt lättare. jag skulle få rätt stöd och inverkan på ett hackamore eller sidepull direkt, nu måste jag sträva efter det och vänta ut det när jag har bett.
synd när dom är så överkänsliga… man får ett ovanligt problem. med de flesta hästar så vilja ha dom mer känsliga, fuxen vill jag ha mindre känslig. han är så känslig för sätet att jag skulle inte behöva nått träns alls tror jag! men… så kan jag inte tävla. det hade varit en jättekul häst för en barockryttare eller vad som helst att sitta med men det är inte det han är inköpt som.
#64 Skenet bedrar, hon är djävulen själv. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Har aachen på krabban. Men någon har tagit av hans snok så det är väl typ som engelsk just nu.

Nej, har ingen anledning till att använda en.
Förutom de få ggr/år som jag "korrigeringsrider" 2-4 dagar med nosgrimma - pullar eller remont då de gör hästen minst skada.
Red utan i början, men det funkade inte för honom så nu använder jag engelsk nosgrimma.

#75 hm.. vad menar du med korrigeringsrider? :S

#77 Precis som det låter. Korrigerar de "fel" som hästen kan lägga till sig.

Pullar oftast för att det är snyggast, ibland aachen.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~