Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2139 ggr
CamillaS
0

Värsta träningsvärken!

Jag har inte ridit på flera år men har nu planerat att ta upp ridningen igen. Och nu för några dagar sedan så red jag för första gången på flera år och jag fick en så hemsk träningsvärk efter det ridpasset!
Det gör bokstavligen ont överallt och det är på gränsen till att jag faktiskt vill gråta ibland av smärtan! Jag kan säga på en gång att jag har väldigt dålig kondition och är inte vältränad för fem öre.
Så min fråga är nu är det bara att vänta ut detta eller kan jag göra något för att påskynda processen? Har ni något tips för att slippa få så ont efter nästa ridpass?
Ska ju snart rida igen och är verkligen orolig att få så här ont nästa gång med. Gråter

JoannaLi
0

För mig brukar vatten och motion hjälpa mot träningsvärk. Även om det verkligen inte är vad man vill, så brukar jag motionera så gott jag kan, för träningsvärken brukar lätta en del, genom att man inte stelnar ihop lika mycket. 

Blir den olidlig, så ta lite smärtstillande, om du inte gjort det redan. 

Det här med att inte få samma träningsvärk nästa gång… Tja, dra ner intensiteten på ridpasset? Det är egentligen det enda jag kan komma på som kan hjälpa, alternativt att rida lite kortare. 

Grattis till att du börjat rida igen! :)

CamillaS
0

#1 Tack för dina tips. Jag försöker motionera även om det gör ont. Idag är det bättre så det går iaf åt rätt håll. Stället som gör mest ont just nu är  ljumskarna. Men ja så länge det blir bättre är jag nöjd. 👍
När det var som värst så tog jag alvedon men det hjälpe inget nämnvärt!

Jo det hade gått att inte köra lika intensivt om jag hade ridit själv. Men nu rider jag för en ridlärare som bestämmer vad jag ska göra på ridpasset.

Men tack så mycket för dina tips iaf. Och ja det är en härlig känsla att jag tagit upp ridningen igen.
Var tom och köpte skor, chaps och en ridhjälm idag, så snart blir det ridning igen. 😃

kampfrieser
0

Det positiva är att de muskler du hade tidigare av ridningen kommer tillbaka relativt snabbt! För att underlätta kan man hålla sig varm i leder och muskler. Som du säkert märker gör det mer ont om du suttit stilla en stund så det kanske kan hjälpa att röra/sträcka på musklerna ganska ofta även om du är stilla. Många använder liniment innan och efter ridningen för att undvika stelhet - precis som till hästen ;)