Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 766 ggr
NovaRoll
0

Äckel flygfän, hjälp!!!

Ok… behöver veta allt ni vet om Lipoptena cervi, eller i dagligt namn Hjortlusfluga/Älgfluga, dom finns här i MÄNGDER…har ni råkat ut för dom och i så fall hur skyddar ni era hästar förutom att ta in dom? universalmedel? annat?

NovaRoll
0

Ingen??

Thorsson
0

hmm, tyvärr :/

Mandysan
0

Absorbine Ultra Shield hjälper mot det mesta…

gejsa
0

Har ni fått älgflugan nu hos er. Såg 3 av dom satt i fjordingens man förra året. I år har jag ännu inte sett dom.

Kanske det medlet som Mandysan uppgivit hjälper.

Anna
0

Brukar stöta på någon enstaka om jag rider ut. Riktigt äckliga är de. Brukar dock bara sprätta iväg de med spöet/fingrarna eftersom de aldrig hinner bita sig fast.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Gyllan
0

Vadå vad är det för nåra, är de sånna som typ är hur snabba som helst som förflyttar sig blixtsnabbt och sedan bits typ, min ponny va helt galen häromdagen i boxen, ja började undra vad som var fel, gissa vad de va jo en äcklig sån som bet henne på rumpan gissa om ja mosade den rejält sen, men är det sånna ni menar? ser typ ut som spindlar lite fast tjockare kropp,.

NovaRoll
0

Dom går i huvudsak på älg, hjort och rådjur men även på häst och i vissa fall drabbas även människan. Den är 3-5 mm lång och flyger, när det har hittat sitt värddjur släpper den vingarna och lägger sina ungar som omedelbart förpuppas, den lever av värddjurets blod genom bett som gör fruktansvärt ont och kliar viket kan besvära upp till 14 dagar. Dom finns i hela södra sverige, mellan sverige och upp över dalarna och längs norska gränsen, norrmännen har dom också, enligt Jägarförbundet på webben har 10-15 älgar dött av dessa odjur och även annat klövvilt, tydligen har dom funnits länge men har ökat explosionsartat sen 60-70 talen enligt vad jag fått fram…..

gejsa
0

Dom släpper sina vingar när dom tycker att dom hittat ett bra bo att bo i. Tex en fjordings klippta man längst in. Dom suger blod där så det kliar som fasiken.

NovaRoll
0

Dom klövdjur som dom hittat och varit utsatta för dessa pälsätande blodiglar har helt eller delvis (pga. angepp) varit i avsaknad av päls…

gejsa
0

#9# Dom har inte funnits här hos oss förr. Kom väl hit för några år sedan. Förr var dom väl mest uppåt landet va?

NovaRoll
0

Ingen aning, men våra hästar har alltid gått ute till långt fram på hösten och nu åker dom ut kl 7,00 och in 15,30 dom fattar ingen ting…..sorgligt

gejsa
0

Ja, jag bor ju inte så värst långt ifrån dig men ändå har jag inte ännu sett dom där. Fast flyger dom bara vid mörker då tror du? Inte på dagen. Jag menar dom kallas ju älgFLUGA? Och flugor flyger ju på dagen. Ja, jag vet inte faktist. Våra är ute till 19.30.

NovaRoll
0

Dom finns dygnet runt men jag kan inte för mitt liv ha sex hästar på stall 24 timmar om dygnet då dom är vana att vara ute (om jag inte vill bygga nytt) och dom är välldigt intensiva mornar och sen eftermiddag tidigare kväll då det ofta är lite vind här och på dagen blåser det oftast en kraftigare så dom inte är allt för utsatta..Fundersam