Envis ponny - tips tack!
Emma har precis tagit en liten envis b-ponny på foder fram till den första juni. Han är grymt söt, men lite väl ponnytjurig emellanåt. De vi hyrde av sa att han är tjurig att göra iordning i spiltan (där han stod då) men i övrigt var han en kanonponny.
Jag tycker att han verkar väldigt trevlig, men Emma upplever att han gärna bits, sparkar mot henne när hon borsta honom i gången eller står och skrapar med hoven.
Eftersom han bara stått hos oss i två dagar och tidigare gått på bete i över en månad så skulle jag gissa på att han bara inte kommit till ro.
Till problemet hör att Emma ännu inte får rida på grund av sin brutna arm och därför inte riktigt kan få ur honom all den överskottsenergi han verkar ha. Självklart ska hon jobba honom på andra sätt och få honom att använda hjärnan lite, men jag skulle ändå vilja ha lite tips på hur hon kan få honom lite med lydig och mindre tjurig?
Lite bra lydnadsövningar helt enkelt, gärna enkla för henne att förstå. Och hur hon ska bete sig när han sparkar mot henne eller försöker bitas?
Låt inte din dotter vara i stallet utan vuxen när ni har en "tjurig" ponny.
Det som hjälper är att säga ifrån på skarpen när hästen gör något. Men det hjälper inte att göra det efteråt… Ska göras i samma sekund det händer. Därför bra om en vuxen hästkunnig är med som lättare kan läsa hästen.
Som vuxen kan man tömköra och longera ponnyn när dottern inte kan rida den.

Hon är min lillasyster ;)
Men tack ändå för tipsen!
Sorry!
Men det är viktigt att ha en vuxen med sig i stallet!
Jag har sagt till honom på skarpen precis när han gör ngt..
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Gör han något, kommer du åt honom, snärta till honom med handen ;) Jag har gjort de på lillen i stallet (; hon va lite tjurig men det är borta. Se om du kan longera honom, sedan släppa honom fri i paddocken. Se om du kan fixa en provisorisk rund paddock, med bara en grimma på hästen och smacka på honom. testa att bara borsta, gå ut och gå med honom :)