Förbudsskylt
Ni som rider, vet ni vilka regler som gäller när det sätts upp egentillverkade skylt "ridning förbjuden"? På stigen/grusvägen där jag och många andra brukar rida, har det nu kommit upp ett förbud Vägen går förbi fyra utspridda sommarstugor i skogen Har man rätt att sätta upp såna skyltar? Är en egentillverkad skylt giltig? Har man rätt att hindra ryttare på stigar/grusvägar?
Pröva med att kontakta trafikverket eller länsstyrelsen. Hur ser skylten ut? Råder allemansrätten i detta område?
Här en kommentar! http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-juridik/eva_johansson/kan-de-forbjuda-oss-fran-att.htm
Här lite till att fundera över: http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-juridik/eva_johansson/far-vi-rida-i-motionsspar-som.htm
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Råder inte allemansrätten överallt? Skylten är ett inplastat papper med en överkryssad häst och texten ridning förbjuden Min fråga va om egenhändigt gjorde skyltar gäller rent lagligt Dom som har sommarstugorna är danskar, Väldigt konstigt beteende av danskarna. Dom kommer till Sverige för att kunna strosa runt i skogen plocka bär och svamp. Utnyttja svenska allemansrätten Sen sätter dom upp skyltar så att svenskar inte ska kunna rida på stigarna Skylten till trots, så såg jag flera hovavtryck på stigen. Jag tycker dom kan ta sin skylt och stoppa upp den :D
Här har du massor att läsa om det här. Nu är det väldigt blött i naturen och hästar är tunga o kan nog förstöra en hel del om det är många som rider. http://www.kommunerna.net/sv/kommunforbundet/cirkular-utlatanden/cirkular/2003/Sidor/c9802003-andring-av-lagen-om.aspx
Ställ frågan på den här sidan dom är duktiga på att ge svar. http://brott.ifokus.se/
Människor har ridit på dom skogstigarna i över 50 år Jag har aldrig sett att hästhovar har trampat upp och förstört någon stig, dom är inte omskötta på något sätt Jefla danska…
Det här med stigar/väg är dom som har gårdar som äger marken tror inte att stugägare äger något. Det brukar va väldigt många som är med i en samägd stig/väg som har sitt att säga till om om det ska förbjudas ridning.
nej, egentillverkade skyltar gäller inte. Här omkring plockar de till och med ner "varning för lekande barn" skyltarna som boende sätter upp på sina egna staket. Sen finns det även regler att egentillverkade skyltar, fake fartkameror och liknande måste stå på din egen tomt och minst ett visst antal meter från vägen (fanns en man i mitt område som gjorde en egen fartkamera som han fick flytta då trafikverket inte lät han ha den precis bredvid vägen, folk har även fått ta bort dockor som gör att folk minskar hastigheten då de gör att "föraren tappar koncentrationen" på den övriga omgivningen. Så nej, skylten gäller inte.
Är det enskild väg så är det speciella regler som gäller.
Det finns undantag
Ibland är det uppenbart att allemansrätten är satt ur spel. En markägare kan då få sätta upp skyltar för att avvisa besökare från området. Och inget tillstånd behövs från kommunen. Främst handlar det om områden som skyddas genom
Brottsbalkens bestämmelser om tomt, plantering eller särskilt skadekänslig mark.Markägaren får förbjuda fordonstrafik på en enskild väg och sätta upp skylt om detta. Det är också tillåtet att sätta upp en skylt som varnar för verklig fara, till exempel en skylt "Varning för tjuren" vid en beteshage med tjurar. I undantagsfall kan en enskild väg få skyltas med begränsningar i annan trafik än motortrafik.
Vem tar bort skylten?
_Om du stöter på en olaglig skylt får du inte själv ta ner den. Det är kommunen som ska be markägaren ta bort skylten. Ett sådant föreläggande kan kombineras med vite. Det vill säga markägaren kan få betala en viss summa pengar om skylten inte tas bort. källa http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Stangsel-och-skyltar/
_
#7 skogen är stor och det finns bara två pappersskyltar, en var ände av vägen där sommarstugorna är. Det är danskajävlarna som försöker muta in ett område…. #8 tack för svar, det vore ju trevligt om man kunde bötfälla danskarna för nerskräpning…:)
Hej! Jag tycker att man skulle kunna prata med dem som satt upp skylten om varför dem egentligen inte vill ha er där. Det kanske är så enkelt att många galopperar förbi eller inte sparkar bort bajs osv. Hos oss rider vi bara på privat mark och vi delar den med ägarna och gående så länge vi sköter oss. Det finns bara en väg där de sagt att vi får rida men inte förbi en viss korsning för då tycker de att vi kommer för nära husen så där viker det av en stig istället och så länge vi respekterar det så får vi rida överallt annars! Tror för övrigt att de inte får förbjuda er så länge de inte äger vägen, men är inte säker. Men om man pratar med dem och kommer överens med dem om något tror jag säkert att dem kommer att låta er rida där utan sura miner :)
"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living"
Bra då vet jag att jag kan fråga om dom har tillstånd från kommunen att sätta upp skylt (om dom säger något) Annars kan dom bli tvingade att betala vite Skyltarna står en bit in på vägarna där det påstås vara förbjudet Om tillstånd funnits "gömmer" man ju inte skylten, utan sätter den i korsningen Det blir intressant att se hur länge skyltarna är kvar Tack för er hjälp