Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 18341 ggr
wewwa
0

Bockhov?

Satt o skummade hästannonser nu och hittade en annons där det stod att hästen har "bockhov". Jag har hört det och vet att det inte är så bra, men jag har glömt vad det eg. är. Vet nån?

Lorita
0

Opp opp opp, vad för häst? jag letar efter en häst med bockhov som försvunnit.

Bockhov är en felvinkel på hoven, den är liksom bakåtböjd.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

wewwa
0

Vill inte lägga ut ngn, men jag PMAr dig nu…

AnnaLundin
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

BOckhov uppstår efter en skontraktur av djupa böjsenan på växande föl-unghästar, som man inte kommer tillrätta med. EN riktig bockhov är lika hög i trakten som i tån ungefär, hoven liknar mer en puck än en hov i formen.

*letar efter en bild* Hittade en som visar tendensen i alla fall, det är bilden till höger *clubfoot*.

wewwa
0

okej, tack #3

[Angel88]
0

här hittade jag en häst med det, jag vart intreserad av den tills jag läste bock hov, det kan väl inte vara bra att rida eller belasta en sådan hässt.

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=121756&inriktning=&typ=

AnnaLundin
0

#5 GISSA varför den inte kostar mer än den gör…. ;)

gejsa
0

#6# Stackars häst! Är den alltså defekt? Kommer den aldrig att kunna ridas ordentligt?

AnnaLundin
1

#7 Det är bara att prova och se, det finns hästar som fungerar hyfsat med bockhov, men generellt är prognosen dålig.

gejsa
1

Ja, jag ska inte ha fler hästar. Jag bara undrade om det var snällt att låta den leva om den har ont kanske.

Lorita
0

#9 nej dom hat inte ont och en bra hovslagare kan fixa till dom. Om ´man ger det tid,

Lorita
0

#9 nej dom hat inte ont och en bra hovslagare kan fixa till dom. Om man ger det tid, det är hoven som legat i kläm i magen på mamma häst.

Lorita
0

#9 nej dom hat inte ont och en bra hovslagare kan fixa till dom. Om ´man ger det tid, det

gejsa
0

Oj, en trippel. Fiskar du inlägg. *fniss* Inte bara jag som tripplar.

Men föds dom inte sådana? Då gäller det väl att försöka fixa det när dom är föl. Inte när dom är färdigvuxna? Eller är jag ute och cyklar nu?

AnnaLundin
0

Njä, det stämmer inte riktigt, det där med hovslagaren…

Hovslagaren kan hjälpa till att förebygga bockhoven, när senkontrakturen uppstått, att verka hoven rätt och eventuellt läggga på beslag som minskar risken att det blir bestående.

MEN om detta msislyckas, så att bockhoven är ett faktum, då kan ingen hovslagare i världen åtgärda det, bara "göra det bästa som går" för att det ska bli så "lite dåligt" som möjligt.

Och nej, det är INTE Något som har hänt under fosterstadiet. Det brukar uppstå under första vinterhalvåret… Medfödda senkontrakturer är en annan sak och det är i många, men inte alla, fall bättre prognos på.

Lorita
0

#13 det är riktig man ska fixa det när dom är föl, men det är inte ärftligt utan ett fel läge i livmorden.

Jo vist ett försök nu när jag inte kan vinna besiktnings tvåorna denna månaden Generad

AnnaLundin
0

#15 De medfödda senkontrakturerna leder sällan till bockhov, det är de som uppstär senare som gör det.

gejsa
0

Nu säger ni olika. Är dom födda med det eller inte. En säger så, och den andre säger att dom kommer första vintern efter dom föddes?

Då kan dom iaf inte få det när dom är äldre då?

AnnaLundin
1

nej de är INTE födda med det!

Det finns en viss ärftlig disposition för det och är vanligare att det uppstår i vissa raser.

Det kan inte uppstå när de blivit äldre, i normalfallet, Möjligen o det blir nån biverkan efter nån skada eller så…

//utb hovslagare som träffade flera bockhovsfölungar under de 5 månader jag gjorde praktik med klinikhovslagaren på Ultuna, under utbildningen…

gejsa
0

#18# Är du utbildad  hovslagare?

AnnaLundin
0

#19 Japp…

Eller, jag har fullföljt utbildning och gjort godkända slutprov, men har sen inte följt upp det med gesällprov - av olika skäl.

gejsa
0

Ok, ja då borde du kanske veta sånt här. Inte visste jag att hästarna kunde få det efter en skada också. Bara att dom kunde födas så.

Lorita
0

Jag har bar stött på en och hon var född med det och ingen varken på mammas eller pappans sida har det

AnnaLundin
0

#21 jag TROR att det skulle kunna uppstå sekundärt efter nån skada, men har inte mina gamla anteckningar i närheten så jag kan kolla upp det… Så ta just den biten med en nypa salt…

AnnaLundin
0

#22 Du menar alltså att den föddes med bockhov och att den inte åtgärdades innan den växte upp?

(det är ingen bockhov förrän de blivit större, innan dess är det bara en senkontraktur…)

[Angel88]
0

den varianten som ni förklarar av bockhov fick inte vi lära oss i skolan. vi fick lära oss att de är böjsenan eller nått sådant som finns runt och i hoven, som inte hinner växa med så att fölet hamnar på tårna när den går.. och det går att årtgärda med veterinär och hovvis det ser altså ut som en bock hov..

AnnaLundin
0

#25 senkontraktur innebär att djupa böjsenan "drar ihop sig" så att dne blir "för kort"

Så det du lärt dig är helt korrekt.

Det är ingen bockhov från början, men det blir en bockhov av det hela om man inte lyckas åtgärda det i tid.

Det går tyvärr inte att åtgärda alla, för övrigt.
En del blir bra om man opererar dem, då skär man av djupa böjsenans förstärkningsband, så att senan ifråga kan töja sig till lagom längd.

[Angel88]
0

oki, då hade jag fattat rätt då.

skulle aldrig våga rida en sådan hässt

wewwa
0

#5 Japp, det var den annonsen jag pratade om…

Vad bra då har man lärt sig mer om detta oxå då… : P

Ove-D
0

Bara en fundering… är Bockhov genetiskt????

AnnaLundin
0

#30 Det verkar finnas en viss ärftlighet i benägenheten att få senkontraktur, såvitt jag förstått.

Enligt mitt gamla exemplar av Håll Hästen Frisk så ser man ibland samma sto få flera föl med detta problem, trots olika hingstar. Och detta på stuteri med flera ston i avel, som inte får problemet.

Det är väl också så att det är vanligare inom vissa raser än andra, såvitt jag förstått.