Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 2909 ggr
Sussi
0

Rasistiska hästar.

Har ni märkt att hästar kan ha skillnad på olika färger?

Min finnhäst hatade mörkbruna hästar! Kan låta naivt men varje mörkbrun häst avskydde hon, vet inte sen om det råkade sig att alla mörkbruna hästars personkemi inte passade med hennes.

Hon blev också väldigt aggresiv mot islänningen då hon fick sitt eksemtäcke på.

Jag har hört talas om de ljusa hästarna som blir utsötta för att man antar att de andra i flocken är rädda att färgen lätt ska synnas för rovdju, men mörkbruna??

Han ni varit med om nåt liknande?

Alex
0

Mörkbruna var nåt nytt, men skimmeln i stallet får hålla sig på avstånd från resten av flocken här. Dock gäller det inte isabellen. Men de går i olika flockar, isabellen har väl hamnat i den snälla flocken eller nåt. ;) Fast det har jag svårt att tro på själv eftersom det är stoflocken.. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Loa-bg
0

Inte varit med om det. Men jag har läst att om det t.ex. finns en flock där alla är bruna utom en som kanske är skimmel så finns risken att skimmel blir mobbad… Inte bara människor som är mobbare :)

Alex
0

#2 Alla andra behöver inte vara samma färg. Här har vi alla möjliga färger i flockarna, men det är skimmeln som får hålla sig en bit utanför.. Mobbad skulle jag inte kalla honom, för han leker allt med de andra ibland. Men han står inte mitt i flocken när de bara betar t.ex, om man säger så. Just för att han syns så mycket bättre..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Gyllan
1

Jag har inte märkt av ngt här, fast ja har hört att skimmlar är ofta utsatta, fast här är de helt tvärtom, om de är ngn som styr och ställer här så är de den lilla tjocka vita saken, hon är den bästa av dem också ;)

fridak
0

hört precis som du att hästar som sticker ut från mängden(ljusa färger, svart är ju ovanligt men men…) kan bli lite mobbade. har med det naturliga urvalet och instinkter att göra. tex en skimmel syns ju väldigt väl och ahde det varit en flock vildhästar hade skimmeln "avslöjat" flocken för vilddjur. har också hört att hästar håller ihop två och två inom flocken och att det då blir "bästa kompisar" med den som är mest lik i färgen.

PonnyAnnie
0

Vår islänning stöttes ut av flocken för att hon var skimmel.

Sussi
0

Haha, bara min häst som inte fattade det där och frös ut mörkbruna ist ;)

[jejjas]
0

min syrra hadde en flock bruna travare som dela en jätte hage med några svara shettlans, så köpte hon en svart travare han fick inte komma i bruna flocken utan tyde sig till shettisarna . sen helt plötsligt börja han mobba shettisarna å fick gå in t travar flocken. litte knepigt faktist.

bubbelbubbel
0

jodå. jag har för mig att pållarna i stallet hade problem med cassie när hon kom, och hn var ju skäck.

bonde
0

Travare som blir SKRÄCKSLAGNA, första gången de ser en vit häst har jag varit med om. Hahaha

På ett stall jag jobba för flera år sedan var det 2 jättelungna, snälla travare på ridträning. En dag kom en kritvit ponny dit på träning. När travarna fick syn på den i hagen så höll de på att svimma…

Ögonen trillade nästan ur sina hålor, näsborrarna blev stora som tefat och de frustade å fnyste. Hjärtana gallopera på dem så jag trodde de skulle dö. De hade nog aldrig tidigare sett en vit häst.

lisette
0

oskar körde harry över stengärdet o så elak har han aldrig varit mot ngn annan häst. så jag tror helt klart det var färgen.

AusaBausa
0

vet inte heller om Ecco åkte över staketet för han hade fel färg enligt Ludde.. Ecco svart/brun o Ludde fux.kan det kanske vara..

sen har jag varit m om skimmlar som blivit särbehandllade av en flock bestående av enbart fuxar o bruna. Hon fick alltid gå brevid eller hos korna;-D

Sussi
0

#10 Haha, gud va roliga dom små djuren är :)

wewwa
0

Mörkbruna hästar har jag inte hört det om förut, men att skimmlar lättare kan bli utstötta har jag hört o sett, samt att en del hingstar inte gärna vill betäcka skimmelston…

Smex
0

skimmlar och skäckar är väldig lågrangade. Det ser man bara i mitt stall. Där har vi min vita häst och hans bästa polare som är skäck.

Sussi
0

Nu när ni nämner det så var de två isisskäckarna i "mitt" stall utfrysta ur gemenskapen, de fick inte komma in i lösdriften. Ägaren gjorde en till öppning på andra sidan så de stackarna vågade komma in ibland. Resten i flocken är svarta där min är äldst och väldigt ranghög.

Mixie
0

En häst på ridskolan jag red på när jag var liten var jättemobbad, var den enda ljusa hästen, dock inte vit utan brunskäck men väääldigt lite brunt..

//Mickan

LinaN
0

haha! Stackars Harrydrutten, som Oskar mobbade honom i början!

Men i stallet i röstånga så var ha nfaktistk accepterad ganska fort i flocken, bestående av 2 bruna o en skimmlmig fjordkorsning.

I vänersborg så blev han hyfsat accepterad p åe ngång av sina hagkamrater, först en irsh cob o sedermera en fet fjording….. coben fick gå för sig själv för ha no fjordingen höll på att ta livet av varandra.

I stallet där jag har harry nu så accepteras hans färg, konstigt vore det ananrs med en ranghög skäckhingst, o en ettrig skimmelvallack kategori C.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ove-D
0

Min fjording gillade inte skäckar och min Haflinger gillade inte shettisston…

Primee
0

Hehe, jo. Jag rider ett hblsto, hon bryr sig inte om skäckar eller någon utav de andra hästfärgerna, men skimmlar! Hon får nästan som panik när hon ser o försöker "fly" iväg ^^, Så skimmlar=stora farliga hästätande monster.

Magica
0

min häst gick med en skimmel en kort tid och det funkade inte, skimmeln försökte äta upp min (svart), dom andra (bruna) var han rädd för. Så det blev lite konstigt bruna mobbade skimmeln som mobbade den svarta som förökte gömma sig hos dom bruna.