Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1301 ggr
Emilia2002
0

Kostnad för en shettis

Hej jag skulle jätte gärna vilja ha en häst. Men efter som att min familjs ekonomi inte är den bästa så skulle jag gärna vilja ha en shettis. En shettis kostar ju mindre att ha än en stor häst. Och jag kan ju inte rida på en shettis för jag är 170 cm lång. Men man kan ju göra massa annat med en häst än att bara rida.

Så nu undrar jag var äran shettis kostar i månden? Jag vet att stall hyran varierar från stall till stall men i alla fall på ett ungefär.

Ove-D
0

Jättesvårt att svara på eftersom det beror på vad du ger för foder, vad den är i för hull, hur mycket du kommer träna, skoning/hovslagare, utrustning, försäkring osv.

Ett tips är att börja med att vara fodervärd eller ha sommarhäst då det inte kostar lika mycket i foder under sommarhalvåret.

Om du inte har eget stall så kommer det kosta en massa oavsett om hästen är billig i inköp eller inte.

Emilia2002
0

Okej men tack ändå. Jag undrade bara vad det kostar för dem som har en shettis :)

Ove-D
0

Det kan vara mellan 500-4.000 kr i månaden så det kan verkligen skilja…

[Howres]
0

Jag har ju ingen shettis själv men några i stallet har, kan ju säga vad dem betalar. Den ena har en minishettis, hon betalar 200kr i stallhyra då får hon Hö och halm (han äter jätte lite, därför det är så billigt) hovslagare, 500kr verkning. Sen kraft foder 129kr (25kg säck) räcker i typ ett år (hahaah) och Vetrinär kostnader på det ju:) Den andra tjejen har fyra shettisar, hon betalar 8000kr i månaden för dem:) (inte räknat med Veterinär kostnader och utrustning) :)

Emilia2002
0

Okej tack :) #3 #4

BettaSplendens
0

Visst, en shettis äter mindre men annars är de flesta kostnader ganska lika som med en större häst. Du får inte en billigare box om det inte är en shettisbox (en liten) och hovarna måste också fixas. Du skulle nog kunna komma undan billigare om du hittade en ok lösdrift. Dock har många fri tillgång till hö/hösilage och endel shettisar har problem med att hålla vikten och fång. Men lyckas du lösa det blir det säkert jättebra! Inte behöver man rida för att hålla på med hästar :)

Du kan fråga på shetlandsponny iFokus också.

http://shetlandsponny.ifokus.se/discussions/4d713d14b9cb462227053b41-vad-kostar-en-shettismanaden

[exo]
0

Jag har eget stall och betalar ungefär…
Hö ca 350 kr/m
Spån 225 kr/m (3 st balar)
Verkning 400 kr varannan månad
Sen tillkommer ju salt, mineraler,avmaskning,vaccinationer,tandkoll, ev andra veterinär besök,utrustning mm

Emilia2002
0

Tack :) #6  #7

Tusen
2

En shettis kan gå på lösdrift => Billigare
En shettis äter mindre => Billigare
En shettis kan mycket väl gå barfota => BIlligare
En shettis kan stå i mindre box => Billigare i vissa stall
En shettis behöver inget kraftfoder => Ingen kostnad alls
För övrigt kostar skoning, vaccinering, maskning/maskkoll, utrustning osv lika mycket. 

Räkna med c:a 1000 kr i månadsavgift i lösdrift med full skötsel, därtill verkning och vaccinering c:a 7000 / år. +  ev. försäkring (Shettisar är billiga att försäkra)

Sen skulle jag vilja tipsa dig om att i så fall köpa dig en inkörd shettis. Det blir så mycket roligare om man kan köra iväg på en lite längre tur. Sen skulle jag rekommendera dig att köpa en fullstor shettis istället för en minishettis. De större är billigare i inköp och kostar förövrigt lika mycket som en större.

Emilia2002
0

Tack så jätte mycket #9

[scrappy]
0

Hö, torv, verkning. Träckprov/avmaskning, vaccination, utrustning, mineralsten, regelbundet hästtandläkare, försäkring, ev veterinär.

Ca 1000 kr/mån. Ha en buffert för oförutsedda extrautgifter (veterinärkostnader eller om något går sönder och måste köpas in).

Emilia2002
0

Tack #11

elvirawz
1

I sthlm har min kompis en shettis. 1200kr i kallhyra på stallet/mån + torv ca. 200kr/mån + mat ca 200kr/mån + verkning och vaccin, avmaskning etc ca. 700kr/mån.

Så ca. 2300kr (och då utan utrustning) etc i det enklaste av de enklaste stall i sthlm!

elvira.horseworld.se

Emilia2002
0

Okej tack #13