Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 546 ggr
[Lill-Jonna]
0

Vilken ryttare!

Synd om hästen tycker jag "verkar som om dom skrämmer den med ett spö" men vilken otroligt bra balans ryttaren har http://youtube.com/watch?v=DjxBRCabVcw&mode=related&search=

Mymlan
0

Varför gör han så?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Anna
0

Jodå, bra balans, men min fråga är VARFÖR?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

__iE
0

vadå piskar han hästen ? varför ? jag hade inte toloreat det om jag va ryttaren, men tydligen gör den det.. USCH!

Amazing
0

Idioti.

thilda-
0

usch =/

Thorsson
0

nemen ISCH! :S :/

Primee
0

Första gången med ryttare på för hästen kanske?

Har ni sett hur Monty Roberts tränar? Antagligen är väl detta en dålig "efterapning"..

linasvovvar
0

Jag vet inte, men så hemskt va det väl inte, antagligen en unghäst som dom håller på att rida in, ser ut som om dom vill lära hästen att gå framåt, han rör ju aldrig hästen, han går ju bara bakom den, spöet används ju heller inte, kanske bara som en extralång hand.. !!!??

jn84
0

Jag tycker inte heller det ser ut som att dom använder spöet. Men jag förstår inte varför hästen reagerar som den gör? När han sitter upp ser det ju nästan ut som att han gör det för första gången eftersom han är så väldigt försiktig och långsam..

Är det bara så att hästen har ryttare på sig för första gången och inte gillar det? Måste det gå så vilt till i sånt fall?

CBA
0

Om man lyssnar så hör man att pisken snärtar i luften (gubben med pisken är ine ens i närheten då) när hästen tänker stanna upp.

Jag gissar på att det är första gången som hästen har en ryttare på ryggen och anledningen till att ryttaren sitter upp så otroligt långsamt är för att inte överrumpla hästen totalt.

När hästen tänker stanna av får den komandot att röra på sig med hjälp av en pisksnärt i luften för att den inte ska frysa fast  marken utan röra på sig. Står hästen stilla så känner den mest bara av tyngden av ryttaren men inte hur det verkligen känns när ryttare och sadel "rör" på sig som den gör när den tex travar.
Sen kan jag tänka mig att det är ett sätt att visa hästen vem som bestämmer oxå, att det är dom som avgör om den ska stå stilla eller röra på sig.

Ryttaren på ryggen sitter mest passivt och mest parerar och håller i sig om man tittar på filmen.

jag tycker inte att filmen var så hemsk men man kunde ju ha önskat att det hade lagts ner lite mer jobb innan så hade det kanske inte behövt bli så pang på för hästen.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

LinneaG
0
LinneaG
0
CBA
0

Som sagt så verkar det vara första gången för hästen.

Det jag invänder emot är att det kunde ha varit lite lugnare omständigheter runt omkring hästen. Bara miljön kan ju vara onödigt stressande för hästen, sen att den för första gången ska få en sadel och ryttare på sig är lite overkill :o/

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Alex
0

Idiotiskt säger jag bara.

Visst, de har säkert en anledning att göra som de gör. Men jag har svårt att tro att jag skulle tycka den anledningen är vettig.. Om det nu är en unghäst (vilket det ser ut som) är väl det sämsta man kan göra att jaga den med ett spö? Jag skiter fullkomligt i om han slår hästen med det eller inte, lika illa ändå. För ingen kan väl knappast säga emot att hästen är rädd…

Visst, jag kanske är konstig, men jag anser i alla fall att det viktigaste när man rider in en häst är att hästen ska tycka det är kul att bli riden.. Jag skulle aldrig drömma om att kräva nåt av en häst innan den tycker det är roligt, för då lär man knappast få positiv respons på det. Och jag har ju svårt att tro att en häst som får uppleva sånt där första gångerna den blir riden kommer tycka det är kul…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

warum_nicht
0

det verkar som att det var en "inridning". den hade inte haft ryttare på sig vad jag förstod… verkade ju gå bra men vansinnigt riskabelt = idiotiskt…

MiaMaria
0

Jävligt dumt sätt att "rida in" en häst på, men som flera andra påpekar, jag akn inte se att dom använder spöet på hästen, men däremot som drivande kraft ist för att hästen ska gå uppåt, för de e ju framåt man vill ha den.

lisette
0

jag tror att det är på ngn clinic, ser så ut med tanke på gallerna bak hästen. man hör folk prata osv.

[slo]
0

Tycker att han verkar hålla största delen av balansen i tyglarna, kolla på vart hans skänklar hamnar titt som tätt. Visst kan man rida in en häst så, och antagligen blir resultatet riktigt bra när det är klart… Men för mig är inte målet det viktiga, utan vägen dit :)

Alex
0

#18 Ett riktigt bra resultat? Beror nog helt på vad man vill ha för häst… Själv är jag inte ett dugg intresserad av en osäker häst med dåligt självförtroende som är rädd att göra fel. Men det kanske är ett bra resultat i vissas ögon?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[slo]
0

#19 Nja, eller så kan man få en häst som, med rätt stamtavla och träning, kan gå vm-klasser i olika westerngrenar.

Alex
0

Ja jo det är klart, såna hästar kanske passar till det… Inget jag vill ha i alla fall kan jag säga.

Sen så tycker jag det är lite komiskt att folk tycker att islänningar är hårda mot sina hästar under inridningen… Då har man verkligen ingen koll kan jag säga.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Hästens självförtroende knäcks ju totalt!! :/ När vi rider in hästarna så kräver vi absolut ingenting av dem, huvudsaken är att hästen går fram och att den inser "Jaha, det var inte så farligt att bli riden!!" Den ska absolut inte tvingas till någonting under den första tiden..

Jag minns tydlig hur jag hjälpte till med att rida in en femårig vallack.. Under en lektion på banan så red de andra lite äldre hästar som var med utbildade.. Dessa fick gå runt i volter, serpentiner och massa sånt, medan jag bara skule få Dagur att gå fram över huvud taget.. ;) Jag gjorde kanske en volt, men då blev den ENOOOOOOOOOORM, sedan lämnade jag banan och skrittade lite på vägen utanför.. Där fick han välja tölt eller trav, han valde i stort sett alltid tölt.. Efter flera veckor så började vi så småningom med traven, men krävde absoluuuut ingenting.. :) Han blev superfin, underbar individ, jättetrevligt lynne.. :) …och fux, såklart.. ;)

Due-Boje
0

Hmm.. måste säga att jag inte tycker detta är alls farligt, såg bara på första filmen dock. Piskan används för att få hästen att gå framåt, och inte stå på stället och bocka. Så fort den bjuder framåt slutar den vara istadig och bocka, då används heller inte piskan. Har själv en fyra åring som blir istadig så fort han inte bjuder framåt, men han är ju mycket mer riden än vad denna antagligen är. Tror inte denna hästs självförtoende knäcks alls, denna sortens ridning kanske behövs tre fyra gånger, innan den lär sig att bjuda framåt istället för att hoppa på stället…

Mixie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen härlig film direkt även fast jag är lite osäker på vad jag tycker.. Haha kom och tänka på när vi red in min förra häst.. Jag var så fjompig med henne så jag gick med morötter framför huvuder på henen och matade henne för att hon skulle vara snäll =P Inte heller helt korrekt nu när jag ser tillbaka på det ;) Men hon var ju min ögonsten och som ni ser på bilden slutade hon som en väldigt snäll barn och nybörjar häst :)Saknar henne =(

//Mickan

Fija
0

tycker det såg väldans stressigt ut för stackars pållen. när jag och mina hästarvänner ridit in hästar tar vi det lugnt. första turerna leder en och den andra sitter på, och det har aldrig varit några större problem, då vi tränat hästarna massor med sadel, och hänga på dom, och bara suttit på dom innan.

shirley
0

såg inte alls trevligt ut varken från marken eller från ryggen!!!!

Alex
0

#23 Jag skulle inte kalla det att bjuda framåt, utan att komma undan det läskiga. Jag vill ha en positiv häst som gör det den ska för att den vill och tycker det är kul. Inte för att den är rädd att bli bestraffad…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

warum_nicht
0

ja det var ju inget farligt som hände i det här fallet, jag tänker mer på allt som kunde hända… hej akut sadeltvång liksom.

pisken var nödvändig för att den skulle gå framåt och inte börja resa sig, den skulle inte kunnat balansera sig då eftersom den aldrig haft ryttare på sig