Tävla första gången
Hej! Jag ska tävla med min D-ponny första gången. LD (80 cm). Lokalt Är det något jag behöver tänka på? När jag går banan, hur ska jag rida fram, hur mycket ska jag hoppa fram, hur ska jag rida efter jag hoppat, utrustning, vad ska Man ta med osv
Ta gärna med dig någon kompis till tävlingen. Gärna någon som också tävlat så du har lite assistans!
När du går banan - Gå den gärna själv åtminstone en gång. Gå PRECIS som du ska rida, där du ska ta ut vägarna mm. Men försök hitta taktiker redan nu så du kommer ihåg banan, kanske säga färgerna i ordning utan att kolla.
När du hoppar fram - Jag känner varken dig eller din häst men hoppa fram så det känns bra. Om du får ett bra språng, avsluta där. Du vill inte förstöra den bra känslan innan du går in på banan. Man får anpassa sig lite efter hästen också, det är väldigt tydligt från individ till individ om de kan hoppas mycket utan att det spelar någon roll eller om hästen mår bättre av att endast ta något språng.
Hur du ska rida efter banan - Jag brukar faktiskt för det mesta inte trava av efter hopptävling. Det brukar inte behövas om man hoppar en LD och hästen inte har onormalt dålig kondition. Skritta av, gå gärna längs någon väg så hästen får pusta.
Utrustning - Sök på internet efter packlistor för hästtävling. Finns många bra. Tänk på att det inte finns något "måste" och försök att inte överpacka även om det är svårt. Det är bara lättare för en själv.
När jag packar utan packlista brukar jag tänka mig en bild av en ryttare och en häst. Sedan går jag igenom: Typ, vad ska jag ha på huvudet? Vad har jag i händerna? mm.
Stort lycka till!
Tävlade förra veckan och jag hade : häst, sadel träns, nummer, pass, hjälm och Säkerhetsväst.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Ett tips är att om du tror du glömt vägen så få inte panik. Oftast är vägarna väldigt logiska och tittar du bara runt lite så brukar man alltid se numemrskylten bredvis nästa hinder.
När du packar tänk på vad du gör med hästen innan ridning, tex. "Nu sadlar jag" och så packar du i sadeln! :)
Zingo ;D