Va kan man göra??
Min kompis var och sökte stallplats åt sin varmblods valack då hon flyttade själv. Hon såg ett fint kallblod, omusklad och rufsig men annars suerfin, och stallet såg mysigt ut så hon stannade och frågade efter stallplats. Gubben som äger stallet var trevlig och hon fick gärna komma med sin häst dit. Men då ville gubben ha hjälp med kallblodet, som visa sej vara en 6-årig nästan helt ohanterad hingst. Men hon gillar unghästar och problemhästar så visst kunde hon hjälpa lite. Men sen gick dom in i stallet, då såg hon att hans box var full av bajs upp till knäna. Så då började hon tveka. Dom stog och pratade länge, om hennes häst och hingsten å sådär. Gubben tyckte det var synd att en så fin häst bara skulle få stå så han erbjöd henne att köpa honom.
Min kompis hittade annan stallplats då hon inte ville ha sin häst hos gubben. Och hon bestämde sej för att köpa hingsten. Så hon for dit och hälsade på hingsten några gånger och blev superkär. Jag har också följt och kollat på honom och med lite omvårdnad och muskler blir han nog kalasfin.
Men nu säjjer gubben att hon bara får köpa 48% av hingsten och att han ska stå kvar hemma hos honom. Och det är ju inget hon vill.
Så vad kan hon göra?? Hon vill ju hemskt gärna köpa hingsten, men då hela. Det är ju så synd om han ska stå kvar där å ruttna i sin bajsiga box. Så lyckas hon inte övertala honom till att sälja hela hästen finderar hon på anmäla gubben….
Ring djurskyddet.
ja, slo har nog rätt.
eller varför inte prata med gubben ?

Om hon inte får köpa hela hästen så säg ifrån. Ring sedan och anmäl för djurplågeri.
Hon har försökt prata med gubben flera gånger men han säljer som mest 48%.
Men om hon anmäl vad händer med hästen då?
det beror väl på vad djurskyddet kommer fram till.
den kan omhändertas, eller så gör dom inget om dom anser att han inte lider.
håller med slo
Men finns det nån chans att hon kan få bli ny ägare till hästen då?

OM inte hon så en annan om hästen är frisk.

varför vill han bara sälja halva hästen till henne egentligen? eller ja, mindre än halva?
#9 Kan tänka mig att gubbfan vill kunna säga "tack för hjälpen" och sen bestämma vad som ska hända med hästen när hon ridit till honom…

#10 ah du är inte så dum du…
nej den hästen hade jag nog ringt djurskyddet om och sedan försökt glömma om inte gubben vill sälja hela hästen.
Det borde du väl lärt dig vid det här laget
Ska åka och hämta mitt bord imorgon förresten :D Wohoooo!
Det är ju ett kallblod med bra stam, så den snikna gubben har nog tänkt sej att tjäna pengar på honom om han börjar springa in pengar på trav. Fast han kommer ju bara få kostnader så länge hästen bara står där. Och vi tror också han kommer bara säjja ungefär tack för hjälpen och hejdå när hon kört in honom och så.
Men jag kom nog på en bra ide?? Om hon får köpa hästen och så skriver dom kontrakt på att han ska få en viss procent om han börjar springa in pengar på travet och kanske också att han har nån förköpsrätt eller så om han ska säljas. Fast starta på travet lär han aldrig göra då min kompis vill ha honom som ridhäst och bara köra för skojjs skull.
Får hoppas dom kommer på nån lösning iaf! Annars blir det ju anmälning och iaf veta att hästen får de bra!
#13 Det var ju en bra idé… Och om gubben frågar "när ska du starta travet då?" eller liknande, så är det bara att antingen säga att han inte känns redo, eller att han inte funkade till det ;) Fula gubbar kräver fula knep :P