Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 729 ggr
Lyrik
0

Vilket bett?

Tog en premiärtur på Lyrik igår vid det nya stallet (stått i 5 veckor pga hovslagareproblem, felskoning och flytt). Hade det raka pelhamet + pullargrimman, eftersom han funkade bra på det när vi körde sist.

Men det funkade inte alls. Han taktade och studsade nästan direkt från start, och hela ridturen. Vi hängde med Proppen till Jällas ridbana (de skulle rida där), sen tog vi vägen hem runt stubbåkrarna (inte på åkern, då skulle det ha blivit rally…Förvånad). Travade några meter på Jällas ridstig för att kolla hur han gick. Kunde inte känna något från hans strålbenshälta, var urfräsch för att vara honom.

Går ej att få stopp på, biter sig fast i bettet och är hård i munnen.

Han har varit så där även förut, innan han skadade sig och fick vila i flera omgångar. Han är stark och het.

Spelar ingen roll om man sänker/tar bort på kraftfodret, han är född sådan. Blir lätt orolig/stressad av allt nytt - nytt stall, nya rutiner, nya kompisar (sista hästen kom i tor), ny miljö och brunstiga damer i hagen… Brukar ta minst 2 mån innan han varvar ner och blir lugn igen, i stallet. Ridningen tar det längre tid för. Så nu är han som på den gamla, goda tiden innan han började skadade sig - på gott och ont.

Inte lätt med en 26-åring kbltravare som tror att han är 5 år, hingst och hel i sina ben…Skrattande

Tänkte prova waterfordbettet nästa ridtur. Har även ett d-bett gummi, tredelat pessoa och ett hackamore. Min ena kompis som känner Lyrik (har ridit honom ibland) tycker att jag ska prova med ett Myler-bett.

Tips?Fundersam

lisette
0

tips är ju att inte ta ut honom för att rida när han nyss flyttat till ett nytt stall. får jag hem en ny häst väntar jag alltid ngr dagar innan jag gör ngt med hästen.

du skriver ju själv att det tar två månade för honom att lugna ner sig. då ska du kanske vänta den tiden? han verkar ju behöva det. sedan är han kallblodstravare, de är stissiga av naturen med.

bubbelbubbel
0

hm. det är väl kanske inte konstigt att han blir så, hur många stall har ni inte bytt sista åren ?
ny häst, eller nytt stall, minst en vecka ska hästen stå och acclimatisera sig i min värld iaf. det tycker jag är bäst.

Lyrik
0

#1 Vi flyttade dit den 20: e september. Det kryper i benen på honom att göra något, inte bara gå i hagen och skrota…

Han är inte "stissig" annars alls. Är urcool, blir inte rädd för något. Kbltravarna brukar INTE vara stissiga av naturen, inte alla de jag har träffat på.

#2 2 stall. Han var inte så här vid de andra flytten.

Alla hästar är nya i stallet, utom då stallägaren sto Blenda. Lyrik, Proppen och Mysan är nya, de kom alla i september.

Äh, av er här på Ridsport får man aldrig någon hjälp!Skrikandes

lisette
0

#3 klart att det kryper i benen på honom, men om han kan komma ut på promenad o se omgivningarna så hjälper det kanske?

de kallbloden jag har träffat som gått på trav har varit väääldigt stissiga. =)

o nu tycker jag du är orättvis lyrik. man får ALLTID hjälp här om man har en fråga, folk försöker så gott det går ivf.

gejsa
0

#3# Du skriver ju själv att det tar ca 2 månader för Lyrik att "landa" efter flytt. Sedan skriver du tvärtom. Hur ska vi då kunna veta vad du menar?

Du kan ju minska ner på mj och smrp det mår han inte dåligt av så länge han står i hagen. Sedan kan du succesivt öka med att gå ut och gå med honom så att han får se sin nya omgivning. Och när du sedan börjar att rida/köra så kan du öka på maten igen.

Lyrik
0

#5 I förra stallet var han inte alls så här, varken i stallet eller vid motion. Bara i hagen, men de var ju bara 2 i hagen. Han blev orolig och sprang mkt när Sagge försvann för ridtur. Han verkar trivas bra i stallet och hagen. Det är när han är ensam inne som han blir orolig och skriker/hoppar i gången. Han har alltid varit sällskapsjuk, mer eller mindre. Går ej att ha inne i boxen ensam längre stunder. Han har ju varit hingst länge + att han fick vara i ett skjul helt ensam, med inga hästar inom mils avstånd i 6 år när han var yngre (vanvårdad och vanskött då). Så det tar nog ett bra tag innan han "landar" igen. Sen att båda stona är brunstiga och skriker efter "pojkarna" så fort de försvinner in, hjälper inte precis till att lugna min gubbe.

Minska på proteinet vågar jag ej, han ligger på gränsen nu till att bli smal igen. Syntes nu när jag klippte honom igen igår, i flankerna. Har redan minskat havren, men edeln innehåller väl inte så mkt mj, bara mkt smrp, har jag för migFundersam. Höet de äter nu är fjolårshö, antagligen då låga värden. Sen när det tar slut (ca 20-30 balar kvar), blir det av årets hö. Ingen analys på fjolårets, troligen inte heller på årets. Ska skicka analys på årets - när jag får råd med det.

Han är likadan när man är ute och går promenad, rena stridsvagnen!Glad

Han har aldrig travtävlat, bara travtränat.