"paddlar"
Finns det något annat "ord" för när en häst "paddlar med frambenen" i trav ? Nån som förstod ? hehe..

jag förstår :D
fast jag säger nog med att hästen paddlar…

Hehe ok :) nee den hästen jag ska ta på foder "paddlar" nämligen :P är det något "dåligt" ?? lr spelar det ingen roll om hästen springer så , ,.. vissa människor springer ju iof oxå konstigt hehe

hahaha säger med paddlar…

Det jag menar när jag säger paddlar är att hästen lyfter frambenen i en rörelse mycket uppåt, utan att ta fram dem så mycket i traven, utan att få något svävningsmomen. Ganska vanligt hos welsh-cob ponnys tror jag.. Hm.. svårt att förklara. Syns tydligt i längningar, då det ofta bara blir springit. Kanske lite som när en islänning travar? Vet inte om denna filmen är ett jättebra exempel.. Men nåt åt det hållet iaf!

det är ju ngt som många travare gör med.
Har aldrig hört talas om det… Men om det är som Due-Boje säger att hästen inte får nåt sväv så är det inget som beskriver en islännings trav i alla fall, för där vill man ha tydligt sväv. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jag kan inte mycket om islänningar.. men om vi säger såhär. en islänningsframben utan svävmoment? Ush va svårt att förklara.. En kompis ponny gjorde så i alla längningar innan den blev stark..
Okej, trooor jag förstår på ett ungefär hur du menar då. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

har du aldrig sett det alex?
tänk dig att hästens ben är lösa från knäa o ner när de springer. benen lixom paddlar från knäna.

Visst är det väl ganska vanligt hos welsh-cob? Har iallafall sett ett flertal..
#9 Näpp, inte vad jag vet/tänkt på i alla fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

haflingern i byn gör det ivf…
jag kollade på filmen du länkade till DB men den var så dålig i kvaliten att jag inte orkade fortsätta.

#12 jag vet :P dåligt exempel också så det hade inte varit värt det..!

haha :D ska se om jag hittar ngt annat.
Jaa leta, jag vill se! ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

här ska det finnas. det hackar så mkt hos mig att jag inte tagit mig mer än ngn minut in i filmen.
runt 4,40 ska hästen börja paddla om det nu stämmer enligt beskrivningen.

njaa.. där va väl ingen paddling? den galopperade å hoppade hela tiden :P

ar bara kommit till 3,40 än =)
Galopp och hopp var det hela filmen ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Förresten.. Kan en häst bara paddla i trav? Eller i andra gångarter också?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#20 ingen aning , men jag har iaf bara sett på den hästen jag ska låna att hon gör det i trav iaf ,

blev utloggad..
det var 4,14 in i filmen. hästen kommer för nära hindret. de var det som var paddlingen…
jag letar vidare. SKA hitta det!

här 1,20 in i filmen. sista hästen. han paddlar.
#23 Ahaa.. Då tror jag att jag förstår. Igen. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

jag ska se om jag kan gå o filma haflingern imorgon så ni får se :D

lite tydligare. skulle med vara med.
Jaa det tycker jag! ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport