Svansgaffel?
Jag har länge undrat vad man har en svansgaffel till, har sett det i Börjeskatalogen många gånger nu. Det är något som används inom travet har jag förstått, men hur använder man den och vad har den för funktion?

jah har för mej att det är för att inte kusen ska springa å slå med svansen eller ha den rätt ut då man kör. Så kusken får den i ansiktet. Men är inte säker.. finns säkert någon annan själ som vet bättre
Svansgaffeln sitter i ryggstycket som i sin tur är fäst i sele eller i sadel, i gaffeln sitter det en dubbelsydd läder bit som ligger under svansen som sammantaget med ryggstycket och gaffeln förhindrar att sadel/sele glider fram vid dåligt sadel/selläge, kan nog inte förklara bättre men finns på selar innom travet och dom flästa selar, används inom montèn på sadeln och på hästar med dålig markerad eller obefintlig manke/sadelläge inom ridning.

Svansgaffeln förhindrar som tidigare nämnt (#1) att hästen slår med svansen och även att hästen tar tömmen från kusken på det viset.
#2 Det som hindrar sadeln att glida framåt har jag alltid kallat svanskappa…
Hittade lite om svansgaffel på den här sidan, och där verkar det som att den används för att hindra hästen från att sparka bakut.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#4 Jo det e ju också ett vanligt användningsområde (i kombination m slagrem förstås) - särskilt på ston.
#4 och vad sitter svanskappan i? och det du vill ha till att hindra att hästen slår är en slaggjord som ligger över bakre delen på korset och fästs i skackeln och inget annat.
Nej god natt och sov gott!!!
#6 De gånger jag har använt en har den suttit fast i sadeln, annars hjälper den väl inte så mycket? ;)
Jag läste bara på sidan, vet ingenting om travutrustning.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#6 Det du vill ha till att hindra att sadeln/selen åker fram, är en svanskappa och inget annat…
Detta stog på sidan Alex länka till: Svansgaffeln är ett styvt läderföremål med en gaffelformad överände, som kopplas till selens ryggstycke. Det gör man genom att byta ut ryggstyckets vanliga svanskappa mot en svansgaffel. Svansen spänns sedan fast med ett par enkla läderremmar. På så vis kan hästen varken vifta med svansen eller dra in den mellan benen. Att knipa ihop och dra in svansen innan den slår bakut, ingår i hästens beteendemönster. En störning i beteendet kan avbryta hästens planerade spark.
Precis, men gaffeln finns även utan styv underdel…god morgon på er förresten…

#3 ja, precis så e de…. har själv använt mej av det…

#10 Du pratar om en svanskappa, den är endast som en rem runt svansen.
En svansgaffel ligger ner en bit på svansroten och fästes runt svansroten just för att förhindra tex att hästen kastar med svansen.
#12 kastar med svansen eller lägger svansen över tömmen o kniper åt ;) Vi har haft en ponny som gjorde så. Rent livsfarligt!!!
Är det inte lite elakt att fästa upp svansen? Svansen hjälper ju hästens balans, om man fäster upp den är det ju som att ta bort den :/
Helena
#14 tror nog att du vill komma tillbaka till stallet "helskinnad" om du är ute och kör en häst/ponny, Det är INTE roligt då dom slänger över svansen på tömmen!
Men är en sådan häst bra för travet då? Tycker inte jag, hur skulle du tycka om du ville klia dig, men för att du inte skulle göra det satte dom på dig en tvångströja.
Helena

jo fast svansen hänger ju naturligt neråt.. oxå med en svanskappa

Rätt mycket rörlighet finns ju fortfarande kvar i svansen även om man använder svansgaffel. Betydligt trevligare för hästen än att få svansen fastbunden vilket ofta hände förr - inte så ofta man ser det nu dessbättre.

#16 Har kört en häst som slog med svansen pga insekter, och tog då tömmen under svansen, hästen blev jätterädd! Visste inte vad den skulle ta sig till. Kunde slutat riktigt illa om jag inte hade haft hjälp att få bort tömmen igen.
Men ja. Svansgaffel är väl inte så hiskeligt vanligt? Jag har aldrig behövt använda det. Om man är rädd att hästen ska ta tömmen brukar det räcka med att man bara binder svansen lite löst i vagnen.