Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1160 ggr
wewwa
0

Hö/Hösilage

Hur får er häst sitt grovfoder?

wewwa
0

Razz får sitt på golvet nu, men vi funderar på att sätta upp höhäckar. Speciellt eftersom att en person sa att hennes ena häst hade råkat ut för foderstrupsförstoppning tre gånger och den sista gången gick det inte att rädda henne… Men den hästen åt hösilage och Razz äter ju hö, men det kan fortfarande hända..

reddie
0

Reddie får hö ihagen på morgonen och sedan i boxen på kvällen. När det blir kallare så får han en hösilagebal i hagen och hösilage/hö i boxen på kvällen.

paronskrutten
0

Hö på golvet tycker jag är mycket bättre då dom äter från marsken i det vilda, jag tycker inte att man ska ha hönät/höhäck.

Helena

davidia
0

jag har hönät åt mina inne.dom får hö just nu och ska hämtaen rundbal så dom får äta ute

Believer
0

mina får hö på golvet. har läst att dom lättare får foderstrupsförstoppning om dom äter ur hönät. så kan dom ju även få problem med ryggen om dom äter ur hönät, då det inte är en naturlig ställning för hästen att stå och äta i.

thilda-
0

Min får hö i hagen på morgonen.. sen på kvällen så får hon inne i boxen på golvet :)

fridak
0

golvet i boxen. tyvärr på marken ute men en höhäck skulle inte fungera i den hagen, då kommer bara en häst bli mätt.

Peppe
0

hösilage på golvet och marken. vi har inga leriga hagar så det är inga problem.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sussi
0

Min får alltid på marken direkt.

På vintern kommer de att få in hela rundbalar som de så nätt breder ut på marken ;)

Alex
0

Golvet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

förra året blev det i hönät, ska testa golvet i år då jag anser det är bäst. beror helt på om brago bäddar eller ej.

thilda-
0

Glömde skriva att luddan fick sitt hö i nät förut. men slutade med de. eftersom hon råka trassla in sig idet en gång :( Klommer maja min :D

Lyrik
0

Lyrik får höet på golvet i boxen, morgon och lunch ute i hagen på marken.

wewwa
0

#5 Ja, jag håller med om att det inte är så naturligt för dom att äta ur en höhäck.

Men om dom äter från en höhäck så får dom pilla ut maten lite mer och det ska tydligen minska risken för foderstrupsförstoppning, men det beror på om hästen är glupsk eller inte… ; )

Loa-bg
0

Hö på golvet, mer naturligt för hästen. Och ute i hagen får de hö på marken.

Alex
0

#14 Så blir det dammigare i en höhäck också har jag hört från fd. användare av såna.. Borde det inte funka att sprida ut höet ordentligt bara?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

CBA
0

Just nu får han hela dagsransonen med hö i en hösäck. Får han det på golvet så trampar han bara runt det i spånet och sen äter han det inte.

När vi flyttar kommer han stå på halm så då kommer jag prova igen med att ha höt på golvet för jag tycker eg att det är bäst för hästen att äta så.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.