Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 1311 ggr
johannaequestrian
0

Era stallrutiner?

Hur ser en vanlig dag i stallet ut för er? Då menar jag inte in- och utsläpp och så, utan mer era rutiner? I vilken ordning gör ni vad som måste göras i stallet? Hur mycket hö äter era hästar, vad får dom för kraftfoder osv? Vad står era hästar på?Hur tar ni hand om hästen innan och efter ridpasset? Och framförallt, har ni några tips i allt ni gör? 😃

Så här gör jag:

Det jag brukar börja med när jag kommer till stallet är mockningen. Mockar boxen, vänder på det mesta för att se till att jag inte missar något osv. Hon står på spånpellets så det är rätt så lättmockat vilket är skönt, trots att stoet mitt gillar att sprida ut allt i boxen… Efter det diskar jag ur vattenhinken och fyller sedan med vatten. Vattenhinken hänger på boxväggen. Brukar sedan fixa höet och kraften. Hon får 6 kilo morgon, 3 kilo lunch och 5 kilo kväll. Kraften hon får är müsli, betfor, fodersalt, B-vitamin och mineraler. Detta blötläggs.

När allt detta är klart tar jag in henne. Jag brukar börja med att ta av täcket om hon står täckad. Sedan borstar jag av leran med en magic brush. Sedan rotborste, sedan ryktborste och ryktskrapa. Sist kratsar jag hovarna. Om det är nödvändigt spolar jag även av hovarna innan hon börjar borstas. Sedan sätter jag på benskydd, sadlar och tränsar. Efter ridpasset gör jag i princip samma sak som innan. Putsar även alltid träns och stövlar efteråt. Iallafall en gång i veckan putsar jag all utrustning, det vill säga både dressyr- och hoppsadel, båda tränsen, martingal osv. På helger mockar jag också hagen.

Dela gärna med er av era rutiner i stallet! 🙂

JoannaLi
0

På vintern så byter jag först om inne i stallkammaren, under annan tid så gör jag inte det. 

Jag ställer upp stalldörrarna (utom mitt i vintern), och går och fyller på höpåsarna, och packar de tre "utepåsarna" i hövagnen, och tar med mig innepåsen in, lägger den någonstans i stallet. Mockar sedan. Jag gör så att jag tömmer mitten i boxen på spån (ungefär 75x75 cm) som jag sedan rensar ner det rena spånet i. När jag är klar har jag en stor, "ren" hög i mitten, som jag bara sprider ut. 
Innan jag sprider ut så byter jag vatten, och medan det nya vattnet spolas upp så gör jag i ordning och häller kraftfodret i krubban. Her in hinken i boxen, sprider sedan ut spånet, och lägger sist in höet. 
Kör ut skottkärran, och ska jag vara på ridbanan så sätter jag i samma veva igång lampan. 

Sedan beror det på vilken tid det är på vad som händer än. Börjar klockan vara runt halv sex så ger jag stallägarens grabbar mat ute i hagen, men först hämtar jag min gamling, tar av grimma och ev täcke, och sedan får han äta ett litet mellanmål i stallgången medan jag ger de andra. 
Är det för tidigt/för sent så slänger jag ut ett mellanmål hursomhelst (jag erbjuder alltid en liten mängd grovfoder när vi ska göra något passivt, t.ex. när vi ryktar, det lugnar både mig och hästen), tar av grimma och ev täcke. Sedan tar jag generellt rotborsten först, sedan den mjuka "dammborsten", eventuellt en fuktig trasa för att dra ut den värsta smutsen, sedan manen och svansen. Efter det så kratsar jag hovar och kollar skor och eventuella broddar. 
Allra sist så kommer godisarna och ansiktsborsten fram, och så "mutas" han till att låta mig borsta ansiktet. (Han får själv bestämma, om han hellre vill ha en godis än han inte vill bli borstad i ansiktet. Han får stå och småsuga lite på godisen medan jag snabbt och effektivt borstar ansiktet, och när halva ansiktet är rent får han äta godisen, och sedan trollar jag fram en ny och så tar vi andra sidan.)
(Det här gäller ett pass på banan.) 
Sedan lägger jag på sadeln, tar av sadelskyddet, spänner sadelgjorden, och tar på huvudlag. Efter det tar jag på hjälm, eventuell jacka och spö. Mobilen läggs i bakfickan, och så tar jag med hästen och pallen ut. 

När jag tar in, så tas träns, hjälm och jacka av först, sedan sadel. Dammborsten får gå ett varv, hovkratsen likaså, och sedan får han gå ut igen. :)

smellcaramell
0

1. Gå in i stallet, lämna moppe hjälm, hämta grimmor+grimmskaft, kolla om hagkompisens box är mockad och om han har hö+vatten. 2. Hämtar hästarna, går upp till stallet och lämnar min häst lös utanför medan jag släpper in hagkompisen, går ut o hämtar min häst. 3. rider/tömkör/nåt annat 4. Tar ut hästarna igen o fyller vatten i hagen. Detta gäller dock bara nu när de andra hästarna på gården står på boxvila. Annars tar jag aldrig in hagkompisen då de går på lösdrift, fri tillgång på hö och inget kraftfoder.

Tiktak697
0

Hästen står på lösdrift går på fri tillgång men allt sköts av ägarna vi hänger ut 25 kg var mör vi kommer ut ca 7 hästar nu sen fyller man på vatten och sedan mockat man . Störa gör man på helgerna och det görs med spån och halm i ligghalen . Efter det tar jag in hästen spolar ben vid behov ställer upp i stall gången drar av täcket borstar sadlar lindar ben och sen på med min utrustning slutligen på men träns (fleece täcke om det är vintern då hästarna är klippta ) och iväg toll ridhuset och trimma dressyr

Mvh Tiktak

mikatherider
0

Gud vad roligt att läsa om andras rutiner! Det är så sjukt olika :) själv börjar jag alltid med mocka. Känns alltid skönt att ha det gjort. Står på torv och mockar sockertopp. Sen så fyller man på hö och vatten innan man sprider ut så man slipper torv i skorna :) hon äter 4,5 kg på natten i slowfeeding plus halm som fylls vid behov. Behöver bara fixa det för de har fri tillgång ute. Sen hämtar jag pålle, borstar och pysslar. Sadlar, tränsar och sätter på skydd beroende på vad som ska göras. Ibland blir det markträning på banan bara och då är det ju bara repgrimma :) sen kommer vi tillbaka till stallet, jag borstar och så igen medan hon käkar efter maten, dvs lite lucern, mineraler och lite betfor. Sen om klockan är efter 19 går hon in direkt annars går hon ut igen och sen hem :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

[Howres]
0

Jag börjar med att låsa upp till sadelkammaren. Sen går jag och fyller på vatten i hagen samtidigt som jag fyller på Hö (6st hö påsar 4kg i varje) sen fixar jag hans kraft foder. När jag är klar så går jag och mockar i lösdriften och hagen. Sen hämtar jag hästen och ryktar honom och antingen tomkör/rider/promenerar/arbetar på ridbanan. När jag är klar får han sin kraftfoder och sen släpper jag ut honom i hagen igen. Sen gör jag samma sak med nästa häst :) ibland pysslar jag med fölen och smörjer sadel och träns :)