Hingstbeteende
Jaa vad säger ni, är det inte såhär en hingst ska bete sig? ;)
http://azha.lunarpages.com/~shirson2/videos/ingunn%20paint%20stallion00.swf (film)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Oooooh, ja, Hörgull är drömexemplaret (om man bortser från färgen då ;)).. :) <3
Haha fast han är ju rätt långt ifrån ensam.. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hmm.. Sant.. *host*Dugur*host*
Dags för din medicin igen hör jag…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
han får ju onekligen högsta betyg i uppförande !
vilken häst !! helt otroligt ju ! jag blev alldeles impad. och vilken lång och fin man ! *dökär*

aaah vad han pajar manen
helt otroligt! Känner du hästen, är det du som filmat? Hur får de dem så snälla?
Nää känner honom inte, men känner till andra hingstar som är likadana.. ;) Det kommer från åratal av bortsortering av hästar med dåligt lynne i aveln. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Det var som sjutton…
Japp.. :) Alla avlare på Island betonar lynnet, det är extremt viktigt för dem.. Och många anser att en bra hingst ska kunna hanteras av barn också. Vilket de ju visar här att det faktiskt funkar. ;) Är väl därför islänningarna är "kända" för att vara så lugna och snälla antar jag.. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

vilken pålle!! och vilken söt och lycklig unge!!
Väluppfostrad! jag blir imponerad av att de är så känsliga hignstarna, så väl medvetna om att det är barn som hanterar, hade det vart en vuxen kansk ede hade hängivit sig mer åt hyss?
Det är ju som en del stora hingstar, då modellerna XL o XXL som är så gudasnälla att det är löjligt, som tex hignsten i det stall där jag har harry, Calle är ju gudasnäll…. Även om jag har stor respekt för honom så har han aldrig sparkat elelr gjort något konstigt alls, trots jag gått mellan honom o hans brunstiga sto osv….
hingstar ska vara snälla!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag kan inte påstå att jag är imponerad, det är så hästhantering SKA se ut, att nästan alla inom engelska ridsporten inte förstått det är en annan sak. Sänder även en känga åt mycket (dock inte alla!) travfolk. Jag förstår inte hur man kan acceptera att en häst får bete sig hur som helst bara för att det råkar vara en hingst, det är att utsätta både sig själv och andra för onödiga risker, och hingsten för onödig stress.
väldigt sant också slo. men eftersom jag har mest "vanligt engelskt ridfolk" och väldigt lite väluppfostrade islänningar så blir jag impad ändå :D

Den kommer snart..;)
#13 Klart att det är så det ska vara, alla hingstar jag haft kontakt med de senaste åren har vart såna. Men är ju inte direkt vanligt bland de flesta andra raser..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jepp, alla isishingstar jag har träffat har varit supertrevliga också så när som på en liten svenskfödd fuxhingst på 3 år, men det har ju sina orsaker.. ;)
Alex, tänk bara på hur otroligt lugna och fina Ofsi och Godi var när vi träffade dem.. :)
Jag håller med med rätt avel och rätt hantering så blir hästarna lugna och trygga. Slo har rätt det är inte så alls vanligt inom vare sig ridsport eller trav och galopp att hingstarna fostras till trygga individer.
Det är så tråkigt att vi människor inte kan förstå att vi måste använda hjärnan när vi avlar och inte bara hjärtat. Jag har aldig avlat på avkommer till tex Nevel Pride ( han var livsfarlig) endel Rodney hästar dom kan oxå vara skarpa. Elaka ston skapar elaka föl, stoet är den som fostrar fölet. Sunt förnuft!

Jag kunde inte se filmen, elr funkade typ inte =/
Får jag bara säga hur jäkla dåligt jag mår när jag tittar på den filmen? :/ Jag tycker skit synd om hästarna som är intryckta i små (KOBOXAR?) Det bränner i mig av ilska. Undar bar hingst som står ut.
#21 Japp, det är grymt synd om dem, som får gå ute i enorma hagar dygnet runt och små stunder nån gång ibland stå inne i en sån box.. Måste ju vara mycket bättre att stå inne i en lite större box halva dygnet.. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#21 - Jepp, exakt som Alex säger.. Hästar på Island är inte som hästar här, där man kan låta dem stå inne 12 timmar i rad.. De kommer in en kort stund, och sedan är de fria utomhus i flera timmar/dagar.. :P De lider verkligen inte.. ^^
jag kan inte kolla på länken =( får inte upp nånting…
Meeeeeeh.. Vad har du för internet? :P
Kan ta ett tag innan den kommer…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#22 då får dom väl bygga större boxar och ha en större stallgång. Jag tänker på hästarna ffs. Enorma hagar med ingen mat MUMMMMMMS. Jag tycker det skulle avra skönt att stå inne i en box 12 timmar om dygnet, få täcke på sig (hade någon täcke?, ja dom är tåliga men kanske inte i -10 grader.) äta hö, få morötter och massa mums. Ha en kär tonåring runt halsen som pussar på mulen, jag tycker faktiskt det låter rätt så mysigt.
#24 man får vänta ett rätt så långt tag :)

Ja, eller hur! Eller också så får dom aldrig komma ut för ägarna är rädda att hingstarna ska skada sig själva. Eller att dom är så hingstiga att dom inte går att hantera ut och in i hagen. Suck!
#27 Du ja, men du är ingen häst.. :P På Island lever de halvvilda och om du tänker på hästarna så gör du inte rätt i att låta dem stå inne på några kvadratmeter så länge ;)
Och sen får du gärna säga en anledning till att de skulle sätta täcken på hästarna. Hört talas om vinterpäls? ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hästar är ju hästar, de är ju skapta för det där klimatet, klart de kan härda ut!! Island och Sverige är två helt olika länder och jag kan lova dig att de där hästarna har det 1000 gånger bättre än vissa hästar i bl.a. Sverige.. ;) Hästarna här i Sverige skulle nog inte ha nått emot att få flytta till Island och leva där.. ;) Problemet med oss svenskar är att vi daltar alldeles för mycket med våra hästar ibland.. Är det regn ute så tar vi in hästarna för att de inte ska bli blöta/kalla.. :P Kom igen, det är djur vi talar om.. De är ju skapta för det där.. ;) Hihi.. ^^
JUVE FY FAN NU ÄR JAG ARG. VAD PRATAR DU OM?!?!?!?!? NU ---------- DOM FÅR HÄRDA UT?! VA --- TÄNKER DU MED?! JAG TÄNKER INTE PASSA MITT SPRÅK! ÄR DU DUM I HUVUDET?!?!
:
Kom igen, det är djur vi talar om.. De är ju skapta för det där.. ;) Hihi.. ^^
HUR BRA LÅTER DET? OJ VILKEN HÄSTMÄNNIKSA DU ÄR. Har du ägt en häst någongång?
#29 ja, jag vet vad vinterpäls är jag har ett renrasigt russ är så ja. Men ändå, vem vill ha sin häst/ponny sjuk? Man sätter täcken på dom för man bryr sig. tänk dig själv stå där ute med kanske en collage tröja ute i regnet, tillslut går det igenom?
#31 Har du? :P Ser de här hästarna ut att må dåligt i dina ögon? ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag menade inte att vara taskig, ber om ursäkt om du tog det så.. :) Det var verkligen inte meningen!! :)
#32 En collegetröja går knappast att jämföra med en islandshästpäls.. ;) Herregud, hur tror du hästarna överlevde innan människan kom in i bilden? Hästarna blir inte sjuka för att de går utan täcken.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#31, ja jag har ägt hästar hela mitt liv, min mamma också som tävlat t.o.m Em, (silver) och jobbat med Royne Zetterman. Så ja, ja har sysslat med hästar och äger hästar.
nu fick jag upp filmen.. jag blir me impad, har aldirg hanskats med en hingst som varit lugn, därimot jobbat i ett travstall och med hingstar som går igenom trådar, river staket, biter o sparkar, jag tycker inte alls sýnd om höstarna på Island, bättre ställe för en häst får man nog leta efter, helt fria går som dom vill gör som dom vill, o att d blir kallt gör ju inget, dom sätter ju päls efter väderlek.. =)
#36 men uppenbarligen ingen islandshäst ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#38, jo min mor ägde faktiskt en islandshäst. Faktiskt, Bamse hette han och gick vilt på Grevagården. VI fick honom som 4 åring. Just nu så går han vilt med föl och ston på ett jättestortbete med boxar och sånt. Där han älskar sitt lic och han är 34 år just nu.
#39 Och då har han täcke på sig förstår jag, om han går ute "vild"?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#0 Ärligt talat, har jag också känt en sån lugnt hingst, han hette Bosse (irl. import) Blev skakad när han var 9 år, vi fick honom som 1 åring, redan då var han lugn och perfekt . Han tävlat Svår A med min Moster. Han kunde inte sova på meeting om man inte låg i spånet med honom i lastbilen :) (Jag saknar han. <3)
#39 "vilt och vilt" han togs in varje kväll han gick på en ridskola men aldrig används som ridskole häst, men han älskar allting och då dom försökte flytta honom därifrån så gick han drastiskt ner i vikt och höll på att dö, så dom flyttade tillbaka honom och nu är han prima igen. Och ja, han hade självklart täcke på sig då det var kallt.
men är det inte så att om man börjar me täcke innan dom satt riktig vinterpäls så får dom väl ingen tjock päls heller o då måste man väl fortsätta me täcke?
#43 - Joo.. Eller.. Visst får de päls, men den blir inte samma sak liksom.. ;) Jag ska försöka att få mina medryttarhästars ägare att skippa vintertäcket i år.. :P
Juve, du låter ju verkligen som en hästmänniska -tummen upp-
emmafors - om en häst aldriog i sitt liv har haft täcke på sig så utvecklar de en speciellt tjock hårrem för att skydda sig mot kylan. Baskjir- och islandshästar har speceillt täta hårremmar för att klara extrem kyla (ner till -45 grader). Det är människan som har förstört deras fina pälssättande. Visst är täcken jättepraktiskt att ha om man inte vll att hästen ska sätta päls (är ju jobbigt att träna en häst som ser ut som en mammutt^^), emn det är inget hästar behöver egentligen.. de är som sagt vilda djur och de hade ett liv innan oss människor, hur gjorde de då på de kalla vintrarna? inte hade de täcken i alla fall.. De hade en enorm päls.
#47 Vaddå innan? De får den ju direkt. Ligger i generna och så anpassar de sig efter klimatet de växer upp i.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
emmafors - som jag sa, har de aldrig haft täcke så har de en naturligt tjock päls. de där islänningarna har förmodligen aldrig behövt ha ett täcke på sig.

det enda täcke (vissa av)dom behöver är exemtäcke på sommaren X)

emmafors, jag vill be dig att slappna av lite och inte ta sådan ton.
lisette, sajtvärd
Emmafors. Jag får be dig tona ner dig lite. Det är INTE okej att kalla andra medlemmar dumma i huvudet! /Karoliina, Medarbetare ridsport.ifokus.

Haha det kanske räcker med att en Medarbetare skriver. *fniss*
Täcken, skor och bett är saker som människan hittat på för att göra sin vardag med hästar lättare!
En isis som gått ute på bete hela sommaren och fram till såhär års utan täcke behöver itne ha något täcke eftersom han/hon redan i slutet av juli började sätta vinterpäls. Inte så att h*n ser ut som en fluffboll men h*n fryser tamigtusan inte!
Det är mänskligt att frysa! En rekommendation jag fått fårn en välsedd vetrinär i skåne (Ronny Rolander) sa en gång att hästarna trivs bäst istallet på vintern om det är max 5-10 grader i stallbyggnaden. Då mår deras lungor bäst o då ska dom itne ha täcke på sig.
Täcken har vi på hästarna av bekvämlighetsskäl, för att vi männiksor itne orkar rykta hästarna rena, och vi klipper hästarna för att slipåpe gno dem torra när vi ridit dem. Förr för 100 år sedan klippte man aldrig hästarna utan när man kom hem tog man hö och halm och gnodde hästarna torra åsde itne skulle bli avkylda.
Hästar som har vinterpäls klarar extrema temperaturer, minus 20 grader är ignet hinder för en häst som har en hyfsad vinterpäls.
LinaN - kunde inte ha formulerat det bättre själv :)
Jag retar mig på folk som anser att hästar ska ha 23 täcken ett för varje väder och hävdar att hästarna absolut itne klarar sig om de inte har täcke på sig….. det reatar mig något djävulskt.
Den sista hästen jag hade fodrat thermotäcke på var min fullblodsvallack som var i dåligt hull.
min travare jag hade hon hade sällan mer än ett ofodrat regntäcke… o det hade hon för att hon inte skulle rulla sig lerig från topp till tå.
Harry har jag bara ett fodrat regntäcke till just nu, men ska se om inte travarens ofodrade regntäcke passar honom i år. Det ska han ha om det är mer än 10 minus i vinter o det snålblåser o tokregnar/snöar. Då vill jag inte att han blir blöt. (även om jag vet att det bara är yttersta lagret av pälsen, dvs 2-3 mm som blir våt och fryser till is, sedan isolerar isen mot kölden utifrån.)
Ärligt, om jag får nu vara det. Så låter ni verkligen inte som riktiga hästmänniksor, ni säger "hästen får väl klara sig själv" i mina ögon.

Öhh eller finns det dom som inte gör människor av hästarna..
#58, va?

Det handlar inte om att hästen får klara sej själv utan att hästen faktiskt KLARAR det OM inte människan hade börjat lägga på täcke på dom från början…så har jag uppfattat det..

#54# Det du skriver om Lina är ju endast om dom har fri tillgång till hö resp hösilage. Har dom en liten hage som tex är lerig och blåsig utan att kunna få gå undan blåsten. Utan mat att äta och det blåser och tex snöar blötsnö så nog sjutton lär din häst stå och frysa efter några timmar. Det kan jag lova dig.
Svarar alla:
Vi pratar om hästar som är vilda osv. Det är ju faktist så att många av dom vilda hästarna också dukar under som vi inte ser eftersom vi inte är där och sköter dom. Och klart är ju att en del av dom lider i brist på föda och då dör. Men dom kan också vandra vidare i letan efter föda. Det kan inte våra hästar för dom är instängda i små hagar oftast. Så det är ju en viss skillnad ändå på vilda och tama hästar.
#61 Jag pratar inte vilda hästar. Jag pratar islandshästar. Och jag har då aldrig sett nån frysa eller lida av snö/regn och blåst på vintern. Tvärtom trivs de i det. Har aldrig sett nån gå in i ett vindskydd/ligghall för att komma undan det heller.. Det är på sommaren för att komma undan insekterna de går in. Inte när det är dåligt väder… Och ja, jag pratar täckeslösa hästar, som inte har fri tillgång till hö/hösilage.
Deras päls är ju gjort för att stå emot sånt, de blir aldrig blöta in på huden. Och blåst är väl bland det bästa de vet.. Det är när det blåser som de blir pigga och kan springa runt och busa i hagen. Olyckliga frusna hästar? Knappast ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
emmafors - så är det verkligen inte, det vi säger är att om människan bara hade struntat i alla täcken så skulle inte hästen dö för det, den är utrustad som den är, speciellt om den har tillgång till föda.. Hästar värmer sig genom att äta, självklart hjälper ett täcke till om hästen är extra frusen, men det är sällan en islänning är det. de har snarare problem med värme och sol

#62# Ja, jag har sett att du pratar om islandshästar. Inte så konstigt eg eftersom det är just islandshästar som är ditt intresse.
Jag pratar om hästar som är i Sverige precis som Emmafors gör. Det är en viss skillnad på nästan vilda islandshästar som går i flock på Island som är födda där. Mot hästar som går här i Sverige osv. Sedan pratar jag om andra hästraser precis som emmafors har gjort.
oroa er inte var Islands hästar på Island jag har anmält dom för vanvård nu! Jag är inte bra på islänska men det lätt som dumma svensk j**vel 
Vad jag förstår så är detta en islandshäst tråd och jag har tidigare bott granne med en kvinna som hade 9st islandshästar och jag var en av dom som hjälpte henne bygga vindskygg med tak i 2 hagar. den ena hagen var precis brevid min tomt. Efter allt slit med byggnationerna var jag mycket besviken på dessa hästar ( lite sur än, fick många stickor) dom var mest inne på sommaren när det var som varmast för att slippa solen. När det snöade eller regnade på tvären så var dom utanför och betade.
Men om jag nu får dra in en annan ras som vi plågar med att ha ute dygnet runt i Sverige. Det är vårt älskade gotlands russ, har ni varit på Lojsta? Vilka fina och lyckliga hästar!
Stackars lilla häst, slita och dra så i manen, och bara SLÄNGa upp ungen jag är alltid jätteförsiktig när jag ska sitta upp. Stackarnnn..
hästen är ju inte gjord av porslin, jag tror inte han tog skada av hur ungen kom upp på hästen.
#64 Hästen i videon är en islandshäst, och videon är filmad på Island. Och det var den EmmaFors reagerade på. Så varför dra in andra raser? Du är ju alltid väldigt noga med att man inte ska dra in andra raser i trådar som handlar om en viss ras, men nu gör du ju det själv. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#27 Ammen hallå ? Hästarna levde 42 miljoner år utan att få komma in i ett stall med täcke på sig. så jagtror inte hästarna lider av att få stå ute i enorma hagar och leva ett riktigt häst liv. tvärt om. dom hästarnma som står ute mycket mår så mycket bättrre än dom som står inne dygnet runt ( om den inte är skadad/boxvila) men tre täcken. och om den här hingsten mådde så dåligt som du säger varför gjorde den inget när barnet stod och höll den. då kunde den ju ha bitigt eller srungit i väg men han stod bara där och litade på det lilla barnet, klart han mår bra om han kan va så lugn. Som sagt hästarna levde 42 mijjoner år innan vi kom. så jag tror nog det är bäst att dom får leva så naturligt som möjligt.

#68# Ska jag vara ärlig så har jag inte ens sett videon Alex visar. Men när jag läste vad emmafors skrev så trodde jag att hon menade olika hästar och ni bara skrev om islänningar. Men ok, jag ska sluta skriva i denna tråd då. Eftersom jag menar hästar i allmänhet. Sätter ju inte själv på något täcke på min islänning mer än om det snöar/snöblaskregnar.
#70 Eftersom hon sa att det var synd om hästarna som inte hade täcke på sig när de stog i stallet så syftade hon antagligen på islandshästar, eftersom de i videon var islänningar. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Nu har jag tittat på filmen. Stackars häst säger jag bara. Man får ju hoppas att det var en engångsföreteelse att låta ungen springa omkring och dra i tränset på det där viset. Snacka om att det gör ont i munnen när man tittar på detta.
En islänning behöver väl inget täcke på sig inne i stall. Har inte läst allt ni skrivit utan ögnade igenom det bara.
jag kan inte se filmen 
#73 jag fick vänta ganska länge innan filmen kom igång.. säkert 5-10 min…
Jag är väl en idiot men jag tycker den hästen verkar ha ett bra och harmoniskt liv! Vad jag förstår av islands häst världen är att de går ute mesta tiden av sitt liv, tas in vid behov, typ veterinär vård, hovslagare och liknade saker. Vilken päls den har, tänk att stoppa in händerna där när man är kall om fingrarna! Mysigt!
Tänk om våra ridskole hästar kunde få så stor yta att sova på! Oj förlåt fel tråd 
#42 Nu ljuger du som en häst travar, det finns ingen ridskola på Grevagården! Och så vitt jag vet har det aldrig funnits isisar inackordinerade där och de går inte "vilda" där!
/Skövdebo
#72 Japp, och jag är säker på att du aldrig har tagit i tyglarna på dina hästar när de haft bett i munnen..?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Lite sent kanske, men det var himla sött :) Och vilket underbart beteende!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#65 Jag har varit på Lojsta en gång och kan tänka mig att hästarna har det väldigt bra för området var enormt :O Fast såg inte ett enda russ.
Isisen som jag sköter går ute dygnet runt tillsammans med sina kompisar och de lider ingen brist. De trivs mycket bättre ute än inne. När iaf hon är inne är hon smått orolig och går runt och så men ute är hon kolugn. Islandshästar är gjorda för att vara ute!

#77# Nu får du väl sluta! Inte går jag och drar mina hästar i tyglarna på det där sättet. Du ser väl själv vad ungen gör? Går du själv omkring och drar så där eller? Visst att hästen är snäll men det får han tydligen lida för också.
#80 Jag sa aldrig att du går och drar dina hästar i munnen så, det tror jag inte heller. Jag frågade om du aldrig har tagit dina hästar i munnen mer eller mindre hårt genom tyglarna, när du suttit på ryggen..
Mvh Alex
Värd för Ridsport

allvarligt talat såg hästen ut att lida ?såg han stressad och rädd ut? själv tyckte jag han såg väldigt lungt och trygg ut i sig själv ? eller ?
men gejsa, han lider väl ändå inte ? så himla farligt drog hon ju faktiskt inte !
Jag har haft TVÅ hingstar som varit så löjligt snälla att småbarnen har fått leda dem medan jag ledit de odrägliga stona… :-)

#83# Munnen är väldigt känslig på hästar. Jo, hon drog mycket. Jag skulle aldrig acceptera det om det var hos mig.
#85 Men alla gör inte som du, och bara för att nån gör annorlunda betyder inte det att de gör fel..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
nej jag tycker faktiskt inte att hon gjorde det.
och hade hästen tyckt det, så hade han nog reagerat också.

Herregud säger jag bara. Jag slutar aldrig förvånas över hästfolk på denna sajten. Suck! Nu slutar jag skriva i den här tråden. Ids inte ens läsa den mer.
#88 Inte jag heller faktiskt…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
kontentan av det hela då, JO alex, det är så en hingst ska bete sig !
EmmaFors! Vi har också haft en häst från lena på Grevagården! Sammanträffande!! =)
Orkar inte läsa alla inlägg… Men intressant tråd, här ser man ju lite vad ni är för hästmänniskor! =)
Vi har två hingstar hemma. En som är 20 år, har bott både i USA, Tyskland och Sverige. Man kan ju lugnt säga att han inte har blivit rätt behandlad. Han har nog mer blivit behandlad med inställningen "en hingst ska tuktas tills han vet vem som bestämmer" *ryser* Hur kan folk?
Den andra hingsten är mycket snäll och pålitlig.
Men jag har lite svårt att se så små barn hålla på med hingstar… Jag vet inte, kanske är jag lite känslig. Jag har ju inga barn än, men kanske riskerar jag också brutna ben och skallskador på mitt barn såsmåningom… =S
Det där med att hingsten var så snäll…Ja, jag vet ju inte hur den hästägaren hade uppfostrat sin häst. Men jag vet hur många islänningar gör det… Me not like!
Och det där med att islänningar (hästarna alltså) skulle frysa eller vad det stod tidigare i tråden. Islänningar klarar absolut att stå ute hela året. MEN då krävs mat dygnet runt, tuggandet gör dom varma, OCH att det inte regna och fryser på igen, då får de is långt ner mot skinnet.
Hästar överlag är känsliga för vårt kropps språk och våra känslor, dom ser direkt vad vi har för känslo läge. Om ni tittar på barnet ser ni att barnet är helt lugn och inte rädd, varför ska då hästen vara något annat?
Jag kan genom mitt kropps språk få min häst att vara lugn och stå kvar fast han är rädd, jag kan oxå gå ut i hagen och fråga honom om han vill leka. Ibland vill han då blir han uppblåst och visar att han är en arab. vill han inte leka kommer han lugnt fram till mig och vi kelar lite istället. kanske äter något gott, vi tränar "sök" just nu.
#91 Varför skulle man behöva uppfostra en hingst annorlunda än ett sto/valack? Och varför är det farligare för ett barn att hålla på med en hingst? Beror väl helt på individen.
Jag känner ston och valacker som jag knappt skulle våga släppa ett barn i närheten av. Men de hingstar jag känner skulle inte ett barn ha några som helst problem att hantera.
Och hur menar du att de uppfostrar hästarna på Island? De beter sig inte illa mot dem på nåt sätt. Men de "daltar" inte med dem som många i Sverige gör. De vinner deras respekt och förtroende. Men inte genom att slå dem eller nåt. De använder faktiskt rösten och kroppen väldigt mycket, och i första hand. Och oftast räcker det. Ser inte vad som är så fel med det?
Och islänningarna måste inte tugga ständigt för att hålla sig varma. Dessutom är deras vinterpäls gjord så att vattnet inte kan tränga ner till huden, oavsett hur mycket det regnar/blåser/fryser.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Och islänningarna måste inte tugga ständigt för att hålla sig varma. Dessutom är deras vinterpäls gjord så att vattnet inte kan tränga ner till huden, oavsett hur mycket det regnar/blåser/fryser.
Det där stämmer väldigt väl in på shetlandsponnyer också, mitt lilla troll jag hade när jag var en knodd kunde gå med ett "istäcke" på pälsen, grävde man lite var han varm occh go under :)
Slo så funkade våran shettis med. Men jag vågade inte ta med henne i tråden hon var ingen islandshäst 
Magica, jag tycker den här tråden har spårat ur tillräckligt ändå :P
#95 För min del är det helt lugnt att komma in på lite sidospår eller ta andra exempel.. ;) Brukar göra det själv också, men folk brukar inte bli så glada då, så då passar jag på att göra det i mina egna trådar istället. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Tack Alex för att du är en vänlig själ och står ut med en blondin. Slo hoppas du inte missuppfattade mig jag är inte ute efter att "mucka gräl" men när ett exempel om någon annan ras kan bli ett mindre krig då blir jag lite försiktig.
#98 Har ju vart blondin själv i över ett år, så jag förstår. ;) Fast jag blev smart för ett par dagar sen 
Tycker själv det är rätt tråkigt att man inte kan göra jämförelser eller ta exempel om andra saker.. För i många lägen är det ju nästan nödvändigt.. Eller ja, kan underlätta i alla fall. :P Så i mina trådar får man jättegärna göra det. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Magica, nej absolut inte 
Jag håller med dig Alex att visst är det lättare att ge exempel eller att göra jämförelser med andra saker för att förklara vad jag menar och att inte stirra sig blind på en sak.
Vad skönt Slo att vi förstår varandra.
Nu ska jag lämnar er en stund, jag får inte sitta här hela livet fick jag nyss höra, måste tydligen gör a annat oxå, handla mat??? vem behöver äta när jag kan sitta här och snacka, konstig familj jag har 
#93 Visst är uppfostran lika för hingstar och ston. Men hingstar är födda ledare, det krävs att man är värdig om man ska vara ledare för en hingst. Hingstar frågar ofta med jämna mellanrum om man fortfarande är stark nog att vara ledare. Det är ju generellt lättare att vara ledare för ett sto och en vallack som istället söker sig till en ledargestallt. Det är min erfarenhet iaf, och jag har inte hållt på med hingstar av alla raser =).
Det där med barn och hästar beror nog helt på hästens temprament. Vi hade en islandshingst (Krummi) som jag absolut skulle låtit ett barn hålla på med. Men generellt skulle jag nog inte låta barn hålla på med hingstar. Det beror ju också på vart på säsongen man är, hur mycket testosteron som finns i omlopp.
Jag har sett ex videos på inridningar på island. Tycker inte det är ett bra sätt. Men jag är mer nh intresserad, det är ju bara olika metoder för att komma fram till samma mål…
Alla hästar på lösdrift på vintern tycker jag ska ha fri tillgång på hö för att de håller sig varma genom att tugga fodret.
Vi har i alla år haft lösdrift och hästarna klarar sig super, förutom när det är töväder och isen/snön smälter på ryggen - dom blir blöta - och sen fryser det på på natten. Då blir dom kalla.
#102 Om man får vara nyfiken - hur red de in hästarna på den videon då? Var nämligen på Island och jobbade med bl.a inridning i somras, och då använde vi oss inte av några otrevliga metoder i alla fall. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#103 På videon var det helt ohanterade 4 åringar som hade vallats ner från vidderna. De fick sadel och träns på sig för första gången och sedan leddes de ut i som en padock. Där satte mannen i foten i stigbygel, hästen sprang och mannen hängde kvar vid sidan och höll hårt i ena tygeln. Så höll det på tills hästen var genomsvett och orkeslös. Sen var den "inriden".
Säkert rids det in olika på olika ställen, som i Sverige med. Men just tanken på att de ska gå ohanterade och sen tjoff poff så är det klart… Njae, inte min stil!
Hmm.. Säker på att den inte var gammal? Har väldigt svårt att tro att det finns många som gör så.. Nån kan det väl säkert finnas, finns idioter i Sverige också. ;) Men vanligt tror jag absolut inte det är.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#105 Hoppas du har rätt! Tycker hästarna ska vänjas en bit i taget och bli säkra med det innan man till slut hoppar upp. =)
#106, JAG ÄLSKAR DIG. -host- ursäkta uttrycket.
#107 *smått förvirrad* Älskar vad?
#107, läst igenom alla din kommentarer :D ^^, Så du kanske förstår varför :D:D:D
Wow :D Såg just filmen :) Underbart snäll hingst ;D
I stallet där jag rider finns det för närvarande 5 hingstar, 2 vuxna och 3 unghästar :) Den älsta, Gandur frá Skjálg, är nog snällast av dom ^^ Men unghästarna är snälla också, kanske lite busiga bara ;)
På bild: Hille, Gandur, Patrekur, Eiríkur och Háleggur :)
Det är lite gamla bilder på dom yngre då dom varit borta under sommaren. Eirikur har vuxit jättemycket och har fått lång fin man :) Háleggur har också vuxit jättemycket, så jag måste ta med mig kameran nästa gång jag är i stallet :)

kan inte öppna länken….SUCK…vill me se ju
#91 Du har en poäng där gällande hingstar och barn helt klart!
Jag tycker att hingsten på filmen är supertrevlig tolerant absolut.. riktigt fin kille som man inte kan låta bli att bli förtjust i.
Jag har ju själv tre barn men mina små skulle inte få lov att hantera hingstar vid denna ålder på detta sätt men det är just Oooom olyckan skulle vara framme..
#102 hingstar är födda ledare
Håller INTE med!!! För det första så brukar det äldsta eller det mest ranghöga STOET vara ledare i en större flock…
De två absolut snällaste shettisarna jag haft som varit bäst barnhästar har faktiskt varit hingstar. Den ena var en svart 5-årig hingst och den andra en 2-årig isabellhingst. Båda var mer lätthanterliga än stona som gärna drog iväg till närmsta grästuva. Men de två värsta shettisarna jag haft har visserligen också varit hingstar. Båda var ranghöga fuxhingstar av större slaget.
#113 Du har rätt, visst är det alfastot som håller ordning på flocken. Men min poäng i det jag skrev var att en hingst behöver en bra ledare (människa) för att det ska gå bra med hanteringen. (men visst finns det undantag)
Så du tog det lite ur sitt sammanhang…
#114 Varför skulle en hingst vara i större behov av en bra ledare än ett sto? Har väl ändå med individen att göra än könet..?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#115 Det jag har erfarit (kanske 60 ston men bara 5 hingstar) är att hingstarna har varit psykiskt mycket starka. Men visst finns det hingstar som är snälla som lamm (se filmen)