Gödselstack
Åter igen tar vi upp ämnet, om vi bortser kraven om gödselhantering osv..
Överallt så ser jag stora, ovårdade gödselstackar med alldeles för mycket ren halm/strå i.
Stackarna är i dag väldigt svårt att bli av med, så varför inte ta hand om den bättre för att kunna dra nytta av den?
-Vi/jag är oerhört rädd om min och så här gör vi här hemma:
Vi mockar bara ut det som är bajs och absolut blött, lämnar och sorterar bort alla strån som är rena och redskap för det använder jag endast spade ev kratta.
-Tillslut blir man riktigt bra på att sortera bort det som är rent/skit.
-Handskar är bra för jag drar även bort det som är rent och sorterar bort det värsta med hand.
-Låter kanske som allt detta tar tid, men som med allt så blir det rutin och det går fort.
-För bra stallmiljö strör vi på stallosan på golvet där de kissat (perfekt även om du har bädd), det är bättre än kalk.
Själva gödselstacken skottar vi och vänder så ofta man hinner men någon timme i veckan eller två brukar den få.
Trampa till din stack så brinner den fortare och minemerar sin plats.
-Fick råd från nya tidningen ridsport att det hjälper mot invasion av flugor (men jag vet inte?)-Pressämning var rådet oxå över om man vill att värmen ska höjas för att det ska brinna fortare, men enligt många kan man då oxå få ökad risk att det tar eld!!!
-Vår gödselmängd är minimal och efter ett år har den brunnit ihop så mkt att det är svart matjord under översta lagret, eftersom vi hade tillgång till sant så vände jag i den två åriga stacken det och vände runt= Färdig trädgårdsjord av minimal stl.
-Hur gör ni?
-Känner ni att ni vill veta mer så fråga på, som sagt vi har minimal gödselstack med många maskar så ett annat tips är oxå att antingen köpa kompost mask eller leta redan på daggmask och tillsätt.
Vänligen/Linda
Lovar foto inom kort

Dum fråga kanske, men vad är stallosan? 

jag använder en spångrep och tar försöker få med så lite torv som möjligt. skiten slängs ner i en använd torvpåse som försluts med ett plastband. sedan rättar jag till bädden (hästarna har en egenhet att krafsa upp bädden vid krubborna). strör ny torv med händerna som är vantbeklädda…
jättebra med torv, det är lätt att använda, att hantera och slänga i påsarna och det tar framförallt inte så stor plats. det är sedan lätt att bli av med :D

Stallosan är i stället för kalk. Finns att köpa i hink och stor påse på Granngården. Det är mycket dyrare än kalken men jäklar så bra det är. Det är tex bra för hosthästar också när man gör bädd. Linda tipsade om detta någon gång i dec-jan och jag köpte det. Jag ångrar det inte. Tar bort kisslukten också.

så när jag mockar så är det inte fel om jag strör på kalk på de ställen där de kissar?

Nej, det är ju så man ska använda kalken. Men som jag skrev stalosan är bättre. Mycket bättre än kalken.

jag har bara lagt kalk i botten av bädden, men då får jag börja med kalket nu då..
eftersom jag har 25 kg kalk känns det lite onödigt att köpa mer saker… :D

#3. Aaha okej! Tack, då vet jag 

#6 Stallosanen har den fina egenskapen att det håller bakterier på avstånd.
jag har hört olika om kalk, men vilken sorts kalk använder ni?
usch, jag tillhör de "oekonomiska.. jag skyller på belysningen, jag försöker sortera med i dagsljus ser jag att det är en del rent med… usch!