Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5323 ggr
Lyrik
0

Stalosan?

Är det någon som har provat med att lägga in Stalosan på golvet i boxen innan man lägger på halmen/spånet?

Mina kompisar gör så i sitt stall. Enligt dem funkar det suveränt, luktar mindre, är visserligen dyrt men drygt.

Funderar på att köpa hem en sådan säck och lägga in till Lyrik, nu när jag äntligen mockar själv…

gejsa
0

Jag använder det. Det är jättebra om man har en bädd iaf.

tessa
0

#1: Vad kostar det, hur mycket använder man?

Är det att rekommendera till spånbädd, eller är det lite av "lyx" och inget som egentligen behövs..?

Lyrik
0

#1 Jag har ingen bädd, mockar vanligt med halmen.

gejsa
0

#2# Jag har inte köpt det nu i höst så jag minns inte priset. Har kvar från i våras. Men en säck blir billigare att köpa. Kostar något på 300 kr tror jag. Men det är effektivt. Man har på det i 3 dagar i rad sedan ung en gång i veckan. Det dödar bakterier och det luktar inte lika mycket som när man använder vanlig kalk.

Lyrik
0

#4 Mina 2 kompisar har det på en gång i veckan. Köper en stor kartong var.

Får väl köpa en nästa gång jag ska handla hem lusern på GG.

gejsa
0

Kartongen är ju bra mycket dyrare mot en säck.

AusaBausa
0

Strör man det ovanpå halmen?

pippa__
0

Under halmen skriver Lyrik i tråden..;P

gejsa
0

Ja, det gör man. Det är verkligen bra om man har bädd.

tessa
0

#8: men vad är det som blir bättre i praktiken? Hur lägger man på det 3 dagar i rad??

Ni skriver att kartong är dyrare än säck, men som jag förstår så är det väldigt drygt och då är det väl dumt att köpa på sig väldigt mycket, även om det blir billigare per vikt?

Sungria
1

Har använt stalosan i några år nu, funkar super tycker jag.

#10 - När man börjar använda stalosan har man först på det tre dagar i rad - dvs man strör det över hela boxen (ca en dl/kvm) tre dagar i rad, vet inte varför man gör så :P Sen räcker det att man gör så en gång i veckan + att man strör på vid behov, ex på "blöta fläckar". Det står på kartongen/säcken hur man ska använda det o vilka effekter det har (mkt bättre än det jag har förklarat, hehe)..

gejsa
0

#10# Det står på säcken och kartongen hur du går tillväga. Ska man ha bädd så ska man göra så. Jag har gjort så och det har blivit bra.

Eftersom det är drygt så räcker det länge ja. Men varför köpa en kartong som nästan blir dubbelt så dyrt när man kan köpa det billigare?! Det är ju dyrt som det är ändå. *ler*

Jag gjorde nog av med 2-3 säckar om året på 4 hästar iaf. Och då grundade jag på botten med mycket först. Sedan la jag 4 säckar torv underst och sedan halm.

Hur har det gått med flytten förresten?

tessa
0

Nu har jag köpt stalosan.. en 8 kg-kartong kostade ca 140 kr och en säck på 25 kg ca 225 kr tror jag.. köpte en säck. Lite nökigt att grunda, när spånet redan var utfyllt i boxarna men jag gjorde så gott jag kunde.. hur gör man hädanefter, strör man över spånet då? I säcken medföljde tydligen inget mått, somd et gör i kartongen… någon som vet hur stort ett sådant mått är??

Personalen i kassan på Granngården visste inget om det praktiska gällandes stalosan och förpackningen gjorde en inte så himla mycket klokare heller, - så berätta gärna mer ni som använder det… ;)

gejsa: Kom nyss hem,e fter att ha kört båda pållarna i två omgångar till det nya stakket. Phew, vad trött man blir fastän allt gick super, hästarna gick in i transporten som snälla lamm, tom Yrla =) Sedan stod de som snälla änglar i stallet också, och nu mumsar de hö tills 6-tiden då jag åker ut igen för att släppa ihop mina pållar med de 3 övriga som finns på gården. imorgon kommer det tydligen en travar-valack också, som tar den sista boxplatsen i stallet - det är kanske en kille för Yrla, som nu förlorar sin käre pojkvän i gamla stallet… känner mig elak =( men hoppas att de ska trivas fint i det nya!

tessa
0

#11: Du menar alltså att man i 3 dagar strör den mängden som du anger, över spånet, "bara sådär"? =)

Lyrik
0

#13 Mina kompisar som använder stalosan, har det UNDER spånet/halmen. 1 gg i veckan, ca 1 liter som de strör ut.

warum_nicht
0

jag har alltid använt vanligt kalk, jättebilligt och effektivt. jag vet inte riktigt vad stalosan är för nått?

gejsa
0

Vad kul att det gick bra. Hoppas även hopsläppet gick bra.

Ja, du strör över allt 3 dagar i rad. Det sjunker ju ner sedan.

Ska du ha spån underst och halm överst? Jag har aldrig gjort en bädd med spån så jag vet inte om det ens fungerar tillfredsställande. Tycker torv är suveränt med bädd och då halm överst.

Det står ju på hur mycket man tar. Var det inte 1 dl per kvardratmeter i 3 dagar?

Sungria
0

#14 - Jo, precis :) Vet inte om det är exakt den mängden det står att man ska ta, har för mig att det stod i gram men att det motsvarade ungefär 1 dl :)

Lyrik
0

#17 Skulle inte våga strö det ÖVER halmen. Min häst äter av halmen. Vet ej om det är så lyckat att han får i sig av stalosanet.

gejsa
0

#19# Skulle det vara farligt så skulle det inte säljas till hästar. Så du kan vara lugn. Men du kan ju strö lite mer halm uppepå som ju är meningen med en bädd också.

Lyrik
0

#20 Har aldrig bädd. Mockar ut all bajs och pink varje dag.