Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2288 ggr
Emmelie
0

Bolutism

Hej!
Är det någon som i lite korta drag kan förklara vad bolutism är?

Det står ingenting i min bok nämligen och jag har försökt att leta på internet men utan resultat.

Tack på förhand
/Emmelie

Bobby
0

Botulism är en sjukdom som leder till döden på häst. Den uppkommer om hästen har ätit hösilage med dött djur i. Man kan vaccinera mot botulism, men det ger inte 100% skydd.

Därför är det väldigt viktigt att kolla hösilaget så att det är "friskt"

tezzie
0

Botulism är oxå extremt ovanligt i sverige!

*** Kärleken övervinner allt ***

AnnaLundin
0

#0 Om du börjar med att vända på bokstäverna så att du stavar det rätt så kommer du hitta mer när du söker - det heter botulism

Botulism orsakas av en bakterie som finns normalt i marken. Den utvecklas i syrefri miljö, därför är ensilage/hösilage ofta orsak till att djur blir sjuka i botiulism, eftersom ensilage är syrefritt, konserverat gräs. OM bakterierna kommer in i ensilagebalarna (eller -silo eller -"limpa") så kan det bero på dels att ett dött djur har pressats in i balen, men det kan också räcka med att man sprätter in jord i balarna - det är därför bönderna måste vara väldigt noggranna när de skördar och plastar balarna.

För att trivas i ensilagebalarna behöver bakterierna ha under ca 50% ts-halt, dvs det är mindre risk att fodra med hösilage med hög torrsubstanshalt. (fast kom gärna ihåg att om det blir FÖR torrt så ökar risken för mögel i balarna i stället…)

AliceL
0

väldigt bra förklaring anna!

Emmelie
0

#3 Nej men oj Generad.. Snyggt. Jag som blev väldigt konfunderad när jag inte fick upp något. Typiskt! Men tack för förklaringen!

Ove-D
0

#2 är det?? Det är väl flera hästar varje år som dör av det???

tezzie
0

#6 Här uppe där jag bor säger alla vet. att det är onödigt att vaccinera mot det, dels för att det inte ger ett fullt skydd och dels för att det är så himla ovanligt (om man hanterar sitt silage rätt förstås)

*** Kärleken övervinner allt ***

Lorita
0

#7 det kan ju vara ovanligt för att många vaccinerar också, även om det är ovanligt så vill inte jag att en av mina hästar ska sluta sina dagar på ett ovanligt sätt, när man nu kan vaccinera.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

fridak
0

har för mig att ngn länkade hit i en annan diskussion om botulism och hösilage/ensilage. ev behöver man vara medlem för att läsa artikeln men det som står är att hästen lika gärna kan få botulism av dåligt hö som av dåligt hösilage.

gejsa
0

#7# Så har en veterinär sagt till mig med.

AnnaLundin
0

Skälet till att botulism är ovanligt i Sverige är förhoppningsvis att bönderna är väldigt noggranna när de skördar sitt ensilage. Men det kan räcka med en död mus i en ensilagebal för att det ska vara kört, om man har riktig otur.

Det finns flera olika varianter av botulismbakterien, vaccinet skyddar mot de varianter som är risk att hästarna kan få av ensilage.

Såvitt jag har förstått så finns det inga kända fall av botulism hos fullvaccinerade hästar.

Den vars häst dör av botulism lär knappast bli gladare av att det är sällsynt i sverige…

Och en sak till - det är inte alls säkert att man kan SE på hösilaget om det är friskt, vad gälelr botulism. Det kan finnas i balen även om den ser helt frisk ut…

Hannna
0

Kommer ihåg att vi fick en bal för en 3-4 år sedan med en död hare i. Inte så trevligt..

Lorita
0

förra vintern fick vi en bal med en död katt i, det syndes inget på den utan den blev fort varm bara.

Jag tror även ett skäl till att botulism är ovanligt är just att vi vaccinerar. I år har vi och åkrarna varit invaderade av mördar sniglar och jag tror det finns ganska många sniglar i balarna även om man inte ser dom efter pressning.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AnnaLundin
0

Ytterligare ett skäl till att botulism inte är så vanligt är att hästfolket helst fodrar med riktigt torrt hösilage. Bakterierna vill helst ha mindre än 50% torrsubstans för att väsa till. Har man högre ts-halt än så, så minskar risken för sjukdomen,

MEN, ett stort MEN, i år varnar man för botulismrisken pga sniglar. Sniglarna själva är nämligen så blöta att bakterierna kan växa till runt dem även om resten av hösilaget är torrt…

Lyrik
0

#12 Har varit med om att hitta möss, råttor, hela och halva rådjur och ormar i hösilagebalar. Vidrigt!