Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 933 ggr
wingren
0

Börjat rida, tips Form, otränad

Har precis börjat rida lite hos en bekant. Hennes häst är otränad och jag tycker han är väldigt svår att rida. Jag har för mig att han är 14 år men inte helt säker, varit avelshingst och på utställningar i yngre dar. Hur ska jag göra för att detta ska bli bra? Var längesedan jag red "ordentligt" och höll igång. Han är lite lat och kommer inte fram ordentligt, använder spö men vill inte sitta och vifta med det hela tiden. Vad är bra att börja med för typ av övningar för att få igång honom och bygga mer muskler på baken och ryggen? Bommar? Småhinder? Serpentiner?

Han är även svårare i ena varvet och vill inte alls :/ Hans ägare har en skada i bäckenet och vet inte om det kan påverka? Ska man rida mer i det varvet för att "öva"? Som ni märker känner jag mig helt lost! Skulle kunna tänka mig att ta privatlektioner längre fram men just nu vill jag fokusera på att han får upp lite muskler och kondition först. Ideer, länkar, tips och förslag tas gärna emot :)

wingren
0

*putt*

JoannaLi
2

Bäckenskadan kan absolut påverka. 

Mitt första tips är att ta ut någon som får kolla igenom hästen. Equiterapeut eller dylikt, för att få bort eventella ömma punkter och spänningar. 

Sedan gäller det bara att träna. Hitta något som hästen själv tycker är kul - och du naturligtvis - och börja där. Det är oftast lättast att börja träna och komma igång igenom om det man gör är kul - och det gäller ju både för människor och hästar. 

Ni kanske inte ska ut och tokgaloppera, men om det är det som är kul så kanske ni kan rida ut och skritta lite i ris och buskage, och sedan få galoppera lite som belöning?

Eller om  det är kul att gå över bommar, så jobba lite på lite stärkande/mjukgörande övningar, med bom på banan, så att när hästen gör rätt så styr ni på bommen någon gång. 

I början, när hästen är otränad (vilket är troligast om hästen är lat, om den inte har ont) så är det lättast att få upp kondition och styrka när man inte tänker på det. Att bara harva runt, runt kommer inte att ge så mycket. 

Men övningar man kan använda, är väl bommar för att få lite benlyft, eventuellt skutta lite någon gång bara för att få prova ut bakbenen, skritta ut i ris i skogen, skritta i backar (varsamt och inte för mycket), gångartsbyten, tempoväxlingar, lösgörande övningar (mycket såna) och när tiden är kommen så små, små samlande övningar, korta och mjuka. Om man ber om samling när hästen inte kan så är det ju stor chans att den lär sig att fuska, och har hästen en gång lärt sig att fuska så kan den bli mycket svårare att arbeta korrekt sen.

wingren
0

Tack för långt inlägg :) Men vad kan jag göra för "lösgörande" övningar? Vad vet man som är lösgörande så att säga? Hästen har tyvärr fått skav av en ny sadelgjord så nu blir det longering i någon vecka men sen så. Ägaren ska försöka få ut en vetrinär som kan kolla honom i munnen eftersom han är lite svårjobbad i nacke och mun, men vi hoppas att det bara är en olat och inget som behöver åtgärdas ;P

JoannaLi
1

Oj, det är väldigt olika från häst till häst. (Varning för ett till långt inlägg! ^^)

Jag känner min Gammel-Panschis allra bäst, så jag ger tips utifrån honom. I longeringen, som vi gör ganska mycket nu, på grund av skador, så funkar det bäst att han bara får harva på i trav en stund. Han är en ganska orolig själ, som har svårt att komma till ro med en lång uppgift, men när han väl gör det så blir han alldeles mjuk i både kropp och själ eftersom att han är så avslappnad. Det skulle säkert funka i skritt också, men han hinner tänka mer i skritten, så då blir han mer orolig. 

I ridningen så jobbar vi mycket med bakdelen, eftersom att han låser sig där. Tempoväxlingar, skänkelvikningar, ryggningar och framdelsvändningar. Så länge de utförs utan tvång och stress så är de lösgörande. Vi jobbar även en del på volt, för att jag ska kunna hålla koll på både framdel och bakdel, och kontrollera dem. 

Eftersom att han låser sig en del i huvudet så jobbar vi även där, bland annat så är att rida innanför spåret (alltså längs spåret, men innanför det vanliga spåret) helt utmärkt, för då kan jag finlira honom till att lita på mig och mina hjälper, och det snabbar på processen enormt. 

För Lillpojken, som är mer extrovert och något mer explosiv så ser det helt annorlunda ut. Att bara harva på med honom skulle göra att han skulle ge upp om livet och springa ifrån mig. Första lösgörande övningen för honom - gångartsbyten. Speciellt uppåt. När han verkligen får ta i med kroppen och får göra av med energi, det är som balsam i själen för honom. Balsam i själen = lösgjordhet. (Nästan ;) )

Vi travar också en del på volt, men vi jobbar mycket med bakdelskontroll då, speciellt att putta ut den, och göra en liten skänkelvikning, fast på volt. 

Att gå från t.ex. halt till trav är också en bra övning för honom när han är något varm i kroppen, för då får han trycka i ordentligt med bakdelen. 

Som du ser - enligt mig så kommer lösgjordhet från bakbenen. Ta bort eventuella stelheter i bakdelen, och sedan jobbar du på att få starka, långa och kvicka bakben, och att få hästen att bli avslappnad i huvudet. Kommer du dit, så är hästen ofta lösgjord, om allt står rätt till. :)

(Jag var inte så duktig på att ge konkreta tips ^^)

PogoPedagog
1

Öva lösgjordhet och styrka på en gång kan du göra genom att rida slalom runt träd i skogen. Är det lite ojämn mark måste hästen lyfta mer på fötterna och jobba genom hela kroppen. Det är dessutom lättare att få bra bjudning i skogen än på ridbana.