Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 952 ggr
Linda-ronsen
0

Häst som biter och sparkar. Hur få pli?

Har ni tips hur jag får hästen på bättre humör? Jag har ett sto som biter ordentligt och sparkar av irritation. 

Vad gör ni för att få pli utan att aga? Jag vägrar, rakt av, att aga och vill gärna veta vad jag kan göra för att få henne att sluta på ett mer pedagogiskt sätt.  Själklart är jag sträng men ingen aga.

rudyC
0

ge henne mer morötter =D

JoannaLi
1

Har ni kollat upp varför hon är "irriterad" och sparkar och biter? Det är ytterst få hästar som är så pass uppjagade att de känner ett behov av att gå på en annan individ "bara för att". Smärta? Otrolig stress? Trauma?

Linda-ronsen
0

Jag vill inte ta upp det offentligt men ja, det finns en god anledning till att hon är frusterad och missnöjd. Hon har all rätt att vara både rädd, agresiv och orolig. Jag kommer få jobba länge för att få hennes förtroende. Men fram tills dess vill jag skydda mig från bett och sparkar bäst jag kan.
Finns det något sett man kan liksom vara säker på att inte få sig hövvet avbitet vid till exempel hov-vård (som hon avskyr speciellt :)) 
Någon nämnde en munkorg som ska vara helt ok för henne men det låter lite grovt (?) är det vanligt med korg på häst verkligen? :/
Tack för svar.

JoannaLi
0

#3 Tyvärr är det mycket svårt att ge tips när vi inte vet vad det är hon är rädd för/reagerar på :/ Jag kan göra mitt bästa? 

Det bästa är ju alltid att ta tid på sig och jobba successivt. Du säger att hovvård är ett problem, vad är det som är problemet där? Att man tar på benen, att man tar på hovarna, att man håller upp hovarna, eller att man rör henne med grejer? 

Den enda munkorg som jag känner till är ju en för att förhindra hästar från att äta för mycket, och jag menar, tekniskt sett så kommer du ju få en stöt/putt istället för tänder, men ja :)

Hur reagerar hon i allmänhet på beröring?

Linda-ronsen
0

Hon visar tydligt att hon inte trivs med någon som helst beröring tyvärr. Men hon har ändå nyfikenhet och det finns en liten gnista i henne och jag tror att hon vill lära sig mycket. 

Hon är helt enkelt inte van vid positiv beröring och har bara dåliga erfarneheter av människor. Hon är snart 9 år och inte inriden eller faktiskt ens vårdad rätt. :( 

Hon avskyr när det är dags att göra rent hovarna och jag anar att just det har varit smärtsamt för henne förr. 

Jag är nevis och vill henne väl och kommer inte ge mig, men jag vill inte få kroppen full av ärr och råda riktigt illa ut heller under tiden. Jag ska kika mer på det där med just munkorgen ändå för hon lyckas ofta nypa hål på huden och är otroligt snabb med munnen. Jag vill helst inte binda henne för hårt lr tvinga mig på henne. Har hon munkorg just under vissa övningar kan jag också slappna av mer. Hon får ju inte känna att jag är orolig på något sett men det är svårt att inte vara när hon anfaller ofta. 

Jättetack för svaret Joanna.

Evelina.J
0

jag skulle göra mycket vänskaps övningar så hon ser och förstår att du är kompis. Och berömma så mycket de bara går när du får röra henne eller göra nåt utan att hon bits/sparkar.

Linda-ronsen
0

<3 tack!!

[mitzylinnea]
0

kika in på natrual horsemanchip! :)

Linda-ronsen
0

Kanonbra tips! Tack Mitzylinnea.