Faller fram i hoppet
Nu ska jag hoppa min första lilla tävling imorgon :) Men jag har ett problem när jag hoppar, att jag faller frammåt. Förra gången bröt jag för att jag föll typ över hästen och inte ville hoppa mer :/ . Nån som har ett tips på hur man inte faller fram? :P

Böjer du dig fram för tidigt innan hoppet? Och ligger slickad över hästen i hoppet? I så fall är du "anfallsryttare".
Inget mer att göra än att se efter att du har en ok sits, en sadel som passar och helt enkelt träna på att stanna kvar och vänta på hästen. Och i hoppet så får du tänka att hästen ska upp till dig, du ska inte ner till hästen ;)
Lycka till på tävlingen!

följ bara med hästen i upphoppet och tänk att du lutar dig bakåt när det går ner igen. då brukar man räta upp sig lite bättre.
#1 Hmm, jag försöker att inte böja mig fram utan bara uppåt.. Men jag vet inte vad jag gör O_o . Tack för tipsen i alla fall :D Och tack igen ^^,
#2 Okej :) Jag kanske ställer mig upp i sadeln för tidigt :o :P
Trampa ner hälarna :P är kass på att hjälpa andra =P
#4 Haha, tack ändå :>
Mitt tips är att du bara försöker tänka på att kolla framåt och att sitta så mycket upprätt som möjligt och sen så kan du försöka träna på att stå upp i lättsits mycket och få där att du står kanske rakt. Och inte tappar balansen. Testa de och se om de fungerar :)
Tävlar själv men i stället för att falla framåt är jag nästan för upprätt.. :P

har du ingen bild? :) tänk på att hela tiden vänta på hästen.. det lättaste tkr jag är att stå upp i lätt sits hela vägen. känns bara att du har bra balans i stigbyglarna, ger en lagom och bra eftergift och en bra lätt sits, då kmr följasmheten automatiskt. :) börja i lätt sits på små hinder och blunda gärna!! då får du mkt bättre känsla för språnget, osv
Det vanligaste skälet till att man faller fram i språnget är att man kniper sig fast med knäna i stället för att stå stadigt med sänkta hälar och tyngdpunkten i stigbyglarna…
Tack så mycket alla! :D Ska tänka på alla tips idag :]