Hjälp en ridlärare!
Hej hej!
Jag är ridlärare på ett mindre exklusivt stall. jag har tyvärr inte gått någon utbildning utan lär ut för att eleverna tycker att det är roligt att rida. Syftet är alltså inte att bli bäst.
Men nu har jag fått idétorka. Jag behöver massor av tips på olika ridövningar, lekar eller något annat som har med hästar att göra. Vad tyckte/tycker du är roligast när du rider lektion? Var inte fega med att förklara något avancerat. Dom klarar det nog.
OBS! våra hästar är inte några skolade ridskolehästar. Så skänkelvikning och andra lite avancerade dressyrövningar är lite för mycket att begära :)
Tacksam för ALLA svar.
Varför inte köra lite enkel gymkhana med roliga grenar? Slalom mellan konor/hinderstöd t.ex kommer jag ihåg att jag tyckte var roligt när jag gick på ridskola.
Även andra ridvägs-övningar kanske? Ställa ut konor som eleverna sedan ska följa i trav t.ex. Sådant tycker iallafall JAG är roligt ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Gymkhana är såå roligt :)
Men varför inte söka efter lite "lätta" övingar på nätet, t.ex www.hippson.se har massa bra övningar!
Ja :D jättebra idé!! Gymkhana brukar vi köra vid större evenemang och det är mycket uppskattat. Slalomen är däremot lite uttjatad nu tror jag :D har du/ni något tips på hur man kan göra den lite roligare? har du något tips på balansövning till häst? förutom de vanliga tråkiga (men effektiva) ? :)

Att man ska hoppa av hästen och sedan balansera över en bom som är lite ovanför marken ;D Utan att ramla av eller släppa hästen! (Man tar tyglarna över huvudet och håller i dom)
#2. Sitter faktiskt och kollar på Hippsons nu :D har redan fått lite inspiration! Men vill också höra lite åsikter från elever :) Om jag frågar mina får jag alltid samma svar " det är bra som vi gör nu" men det godkänner jag inte ;P
#4. oj :D den var nästan lite elak :) Super bra övning att kombinera med gymkhanaövningar också :) tack så mycket!

Hehe, jo den är rolig!
Kom på en till som är JÄTTEROLIG x) Går ut på att man ska hänga på magen över hästens sadel (alt. barbacka) och sedan få hästen att röra sig framåt i t.ex en slalombana medans en annan från laget går framför och manar på hästen (utan att röra hästen eller liknande) En jätterolig övning som bjuder på mycket skratt, iaf i min ridgrupp ;D
#7 HAHAHA xD jag kan tänka mig det! fy vad roligt! det måsta jag bara lägga fram som förslag! haha. då måste man ju bara använda de mest envisa hästarna x)

#8 Haha, jaa den är jättrolig :) Kul att man kunde hjälpa till!
hippsons övningar är bra.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.